Hughes legt neergang van Ferrari bloot: 'Hierdoor heeft Red Bull de overhand gekregen' Formule 1
Formule 1

Hughes legt neergang van Ferrari bloot: 'Hierdoor heeft Red Bull de overhand gekregen'

Hughes legt neergang van Ferrari bloot: 'Hierdoor heeft Red Bull de overhand gekregen'

Het begin van 2022 zag er extreem veelbelovend uit voor Ferrari. De snelheid, betrouwbaarheid en teamdynamiek leken allemaal op orde en de voorsprong op Red Bull deed de fans weer hopen. Nu is het echter het laatstgenoemde team dat beide kampioenschappen domineert en de snelste auto heeft. Hoe heeft Red Bull het voor elkaar gekregen om de overhand te verkrijgen?

Tot aan de Grand Prix van Frankrijk had Ferrari vaak de snellere auto, ondanks dat de resultaten dit niet altijd weergaven. Sindsdien heeft Red Bull echter het stokje overgenomen en Ferrari op het gebied van snelheid volledig achter zich gelaten. 'Dit verschil komt voort uit een aantal zeer ingewikkelde technische ontwikkelingen, maar de richting die de teams op ontwikkelingsgebied zijn ingeslagen, kan ook een heleboel verklaren. In Frankrijk introduceerden beide teams namelijk een nieuwe vloer', zo begint F1-journalist Mark Hughes zijn analyse via de officiële website der Formule 1.

'Red Bull heeft dat weekend het centrum van de aerodynamische druk onder de auto verder naar de achterkant weten te brengen, waardoor zij met een kleinere vleugel evenveel downforce konden genereren. Hierdoor hebben ze aan aerodynamische efficiëntie gewonnen ten opzichte van Ferrari.' De sterke vloer zorgt dus voor meer downforce, waardoor men op andere plekken de luchtweerstand kon verlagen. 'Daarnaast is de voornaamste tendens geweest om de voorkant van de RB18 te versterken. Dit hebben ze gedaan door gewicht te verliezen en de verdeling ervan te optimaliseren.'

'Nu werkt de RB18 op ieder circuit'

Normaalgesproken moet men ook de aerodynamica aanpassen na veranderingen in de gewichtsverdeling. 'Als je dit niet doet, gedraagt de auto zich in langzame bochten heel anders dan in snellere bochten.' Red Bull koos ervoor om het centrum van de aerodynamische druk minder ver naar achteren te leggen dan het zwaartepunt van het gewicht. Hierdoor kon men Verstappen een sterkere voorkant bieden. 'De RB18 heeft zo meer grip aan de voorkant gekregen. Hier kan Verstappen erg goed mee omgaan. Door de gewichtsverdeling die nu op orde is, kan Red Bull veel meer spelen met de afstelling van de auto. Dit leidt ertoe dat de auto op ieder circuit sterk kan zijn.'

'Gewichtsverlies ook snelle tijdswinst'

Naast de balansvoordelen door de betere gewichtsverdeling, won Red Bull ook veel tijd door het verlies van overbodige kilo's. '10 kilogram minder levert je gemiddeld al drie tienden van een seconde op. Ferrari zat aan het begin van het seizoen al bijna tegen het minimumgewicht, waardoor Red Bull makkelijk tijd kon winnen.' Van de eerste elf races, had Ferrari in zes races de snelste auto volgens Hughes. In de afgelopen vijf races is de Red Bull echter superieur gebleken, al vertaalde zich dit niet altijd in de beste kwalificatiesnelheid.

De prestatieomslag valt niet alleen te verklaren door tijdswinst van Red Bull. 'Ferrari heeft met de updates aan de vloer in Frankrijk geprobeerd om de algehele neerwaartse druk te verhogen. Het team is ervan overtuigd dat deze updates meer neerwaartse druk hebben opgebracht, maar het kan de balans van de auto hebben aangetast. De SF-75 lijkt meer onderstuur te hebben dan voorheen en ook het bandenmanagement is er waarschijnlijk op achteruitgegaan.' Bij Ferrari is men dus de balans verloren, terwijl men bij Red Bull juist de balans heeft gevonden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws