Marko bevestigt overeenkomst Red Bull en Honda: 'We wachten nu op de FIA'

Marko bevestigt overeenkomst Red Bull en Honda: 'We wachten nu op de FIA'

Volgens Helmut Marko zijn Red Bull Racing en Honda tot een overeenkomst gekomen. De Oostenrijkse renstal mag vanaf 2022 gebruik blijven maken van de motoren van Japanse makelij. Het enige probleem dat nog te tackelen valt voor het team van Max Verstappen is het doordrukken van een bevriezing van de motorreglementen. Een definitieve uitspraak van de FIA staat voor volgende week op de planning.

'Alles is geregeld tussen Red Bull en Honda', bevestigt de Red Bull-adviseur in gesprek met Auto, Motor und Sport wanneer hem gevraagd wordt of de 2022-bolide om de Honda-krachtbron heen ontworpen wordt. 'Met de timing zit het goed en wij staan in de startblokken. We kunnen alleen pas definitief aan de slag als de FIA bevestigt dat de ontwikkelingsstop voor de motoren in werking gaat treden', waarschuwt hij.

De man uit Graz stelt dat het dus enkel nog wachten is op goedkeuring van het motorsportorgaan en dat Red Bull daarna gebruik kan blijven maken van de Honda-motoren: 'Op die beslissing zijn we momenteel aan het wachten. Volgende week moeten we verduidelijking gaan krijgen met betrekking tot de toekomst van dit project.' De enige voorwaarde aan een verlengde samenwerking is dus dat de FIA nog instemt.

Haken en ogen aan het Honda-plan

Hoe groot is de kans dat de FIA voor het plan van Red Bull gaat? Er zit nog één groot pijnpunt in de discussie rondom het bevriezen van de motorreglementen. Deze plooi zal eerst gladgestreken moeten worden, wil Marko zijn zin krijgen. Marko benadrukt dat hij er vanuit gaat dat de partijen daar naderhand echter wel uit komen: 'Het bevriezen van de motorreglementen is het belangrijkste.'

'Het zogenaamde vangnet van de FIA, waarin de motoren zo afgesteld kunnen worden dat ze ongeveer een gelijk vermogen bieden, gaat zeker een stuk lastiger worden', weet Marko, doelend op de maatregel die nodig is om alle neuzen dezelfde kant op de krijgen in de discussie rondom het bevriezen van de reglementen. 'Wanneer de ontwikkeling stilgelegd wordt, valt dat echter makkelijker te behappen voor ons.'

Lukt het niet om tot een overeenkomst te komen met de FIA en de andere teams, dan staat de toekomst van Red Bull op het spel, meldt Marko. 'Dat zou betekenen dat Red Bull haar toekomst in de Formule 1 ernstig moet heroverwegen. En dit is geen manier om de andere deelnemers te chanteren.' Red Bull laat de FIA echter niet echt een keuze. Ze gaan mee in het plan van de Oostenrijkers of verliezen een van de grootste partijen binnen de sport, evenals zusteronderneming AlphaTauri.

Productie Red Bull ligt op schema

Ook haalt Marko nog even aan dat het bij Milton Keynes allemaal op rolletjes loopt. Een nieuwe Britse coronavirus-variant is ontstaan in Groot-Brittannië, maar volgens Marko gooit dit geen roet in het eten voor zijn team: 'De coronavirus-problemen bevinden zich vooral rondom Londen. Wij zitten met onze fabriek noordelijker.'

'We liggen goed op schema en kunnen voorlopig doorgaan met de productie. Het is prettig dat de productie niet zo onder druk staat. Zo kunnen we in Bahrein ook de nodige reserveonderdelen al meenemen', spreekt hij hoopvol. Het blijft echter afwachten of Red Bull de grootste gevolgen van de coronavirus-crisis kan blijven pareren de aankomende twee maanden.

Downforce-verlies is aanzienlijk

De reglementswijzigingen van 2021 forceren de teams om significante aanpassingen te maken aan de diffuser (achterkant van de vloer, een belangrijk aerodynamisch onderdeel, red.) en de vloer. 'We zijn door deze wijzigingen ongeveer twintig procent van onze totale downforce verloren. Het doel is dan ook om op het downforce-niveau te komen dat we eind 2020 hadden.'

'De specialisten zien de verandering daar meteen', suggereert Marko. Hoewel de Red Bull-man er doorgaans een handje van heeft om zijn team voorafgaand aan het jaar de hemel in te prijzen, heeft hij besloten het dit jaar anders aan te pakken: 'Elke renstal en elk technische team meldt echter dat ze op de goede weg zijn. Zo wordt er nou eenmaal altijd gecommuniceerd vanuit de verschillende deelnemers.'

Op de hoogte blijven van al het laatste nieuws rondom Max Verstappen? Like de Verstappen Army-Facebook en ontvang al het laatste nieuws, zo op je tijdlijn!

Poll

Gaat de bevriezing van de motorreglementen er komen?



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Haas deelt 'achter de schermen' van seatfit Schumacher

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Ondertussen in de F1 | James Bond wenst Aston Martin succes

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Wolff: 'Verstappen kan in de voetsporen treden van Hamilton'

Mercedes-teambaas Toto Wolff vreest voor een opmars van Red Bull Racing dit jaar. Dit laat hij weten in een interview met Sky...

Foto's: dit is de spiksplinternieuwe Aston Martin AMR21

Aston Martin heeft inmiddels haar bolide onthuld. De Britse renstal, die voortgevloeid is uit Racing Point, is voor een donke...

F1 in het kort | Ocon na eerste kilometers: 'Lach op mijn gezicht'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

'Renault gooit motorconcept drastisch om en kruipt naar Mercedes'

Renault overweegt haar motorconcept voor 2022 om te gooien. De Franse fabrikant wil meer richting het concept dat Mercedes aa...

Perez: 'In mijn contract staat niets anders dan wat Horner benoemd heeft'

Sergio Perez is diep onder de indruk van zijn nieuwe Formule 1-team. De Mexicaan kwam afgelopen winter over van Racing Point...

Exclusief: Günther Steiner, de goudeerlijke leider van Haas

Sinds het eerste seizoen van de Netflix-serie Drive To Survive online verscheen, is Haas-teambaas Günther Steiner een veelbes...

Het 2021 van McLaren | 'De wissel naar Mercedes-motoren komt niet zonder risico's'

McLaren heeft sinds 2019 de weg omhoog ingezet in de Formule 1. De illustere Britse renstal wist eind 2020 als derde te eindi...

Aston Martin AMR21 krijgt ophanging en versnellingsbak cadeau van Mercedes

Andrew Green heeft na de lancering van de AMR21 aangegeven dat de gloednieuwe bolide van Aston Martin gebruik maakt van 2020-...

Lees meer

Net binnen

Barretto: 'We gaan de beste versie van Vettel zien dit jaar'

Aston Martin heeft het doek gehaald van de gloednieuwe AMR21, de eerste Formule 1-auto van het Britse merk in eenenzestig jaa...

Verstappen crasht uit simrace en kan comeback niet omtoveren tot overwinning

Max Verstappens comeback in de virtuele VCO ProSIM-series heeft hij niet kunnen bekronen met een overwinning. Aan de eerste w...

Foto's: Haas onthult kleurstelling voor 2021-seizoen met nieuwe hoofdsponsor

Het Haas Formule 1-team heeft vanochtend de kleurstelling van de nieuwe VF-21 onthuld. Vooralsnog is het de 2020-auto die te...

Ondertussen in de F1 | Haas deelt 'achter de schermen' van seatfit Schumacher

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Aston Martin AMR21 geanalyseerd: 'Geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger'

Gisteren, op 3 maart, presenteerde Aston Martin de AMR21, haar eerste Formule 1-auto in eenenzestig jaar tijd. Wat heeft het...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->