Marko: 'Met een auto die Max beter ligt, wordt de Verstappen-factor meer benadrukt' Formule 1
Formule 1

Marko: 'Met een auto die Max beter ligt, wordt de Verstappen-factor meer benadrukt'

Marko: 'Met een auto die Max beter ligt, wordt de Verstappen-factor meer benadrukt'

Helmut Marko is van mening dat de RB18 gaandeweg gedurende het seizoen beter is komen te liggen voor Max Verstappen. Eerder dit seizoen klaagde de Nederlander nog over onderstuur en had teamgenoot Sergio Pérez minder moeite met de auto. Dat is inmiddels andersom, wat Pérez doet denken dat updates aan de auto van Red Bull Racing gericht zijn om Verstappen comfortabeler te laten voelen.

'Max houdt van een auto die goed is aan de voorkant. Wat de achterkant doet, maakt hem eigenlijk niet veel uit', vertelt Marko in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Als de achterkant bij driehonderd kilometer per uur uitbreekt, dan zegt Pérez - net als alle coureurs voor hem - dat de auto onbestuurbaar is, terwijl Max daar totaal niet anders van wordt.'

Marko bevestigt dat de RB18 begin dit seizoen meer onderstuur kende. 'Uiteindelijk gaat het erom dat we de auto zo snel mogelijk zouden maken, zodat we alle potentie eruit konden halen. Met een auto die Max beter ligt, wordt de 'Verstappen-factor' automatisch meer benadrukt dan daarvoor. En als je zo'n coureur van de buitencategorie in je team hebt, is het belangrijk om daar het maximale uit te halen.' Pérez is daardoor misschien weer teruggevallen naar zijn oude niveau, zegt Marko. 'Maar goed, teamgenoot van Max zijn, is nou eenmaal niet makkelijk.'

Verstappen is volgens de Red Bull-topman immers de beste coureur die hij ooit onder zijn hoede heeft gehad. 'Dat is overduidelijk, ja.' Marko ziet dat er ook na de eerste titel van de 24-jarige vooruitgang wordt geboekt. 'Na zijn wereldtitel van vorig jaar heeft hij aan soevereiniteit gewonnen zonder pure snelheid in te leveren. Daardoor is hij eigenlijk nog sneller dan voorheen, zonder veel risico te nemen of het materiaal zwaar te belasten.'

Red Bull pijlsnel op rechte stukken

Marko gaat verder over het materiaal, want één ding dat opvalt aan de RB18, is de topsnelheid. De Oostenrijker stelt dat er twee factoren zijn ervoor hebben gezorgd dat de Red Bull-bolide de snelste auto is op het rechte stuk. 'Het concept van de auto komt natuurlijk van Adrian Newey. Hij is erin geslaagd om een auto te ontwerpen die veel downforce levert zonder veel last van luchtweerstand te hebben. Dat is de eerste reden.'

Honda heeft daarnaast doorontwikkeld na vorig jaar en de overstap op E10-brandstof heeft Red Bull nauwelijks vermogen gekost, aldus Marko. 'De goede topsnelheid is dus een combinatie van die twee factoren. Dat maakt de aanpak van races ook heel anders. In de voorbije jaren waren we op rechte stukken meestal het langzaamste team, nu het snelste. Dat is natuurlijk aangenaam. Al helemaal omdat we in de bochten maar weinig verliezen van wat we op de rechte stukken winnen.'

Wint Max Verstappen zijn tweede wereldtitel? Zet in en krijg 1,08 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws