De kwalificatie van Red Bull Racing verliep dramatisch. Helmut Marko geeft aan dat het team dingen heeft aangepast bij de auto van Max Verstappen, maar dat die duidelijk niet gewerkt hebben. Daarnaast waren de banden een probleem. Er was simpelweg geen grip, aldus Marko.
De kwalificatie voor de Grand Prix van São Paulo verliep verschrikkelijk voor Red Bull. Zowel Max Verstappen als Yuki Tsunoda vielen al uit in Q1. Tsunoda kwalificeerde zich als negentiende. Verstappen was drie tienden sneller, maar dat leverde hem slechts de zestiende plaats op. De twee coureurs zullen dus achterin moeten starten. Als Red Bull ervoor kiest om de auto's nog aan te passen, starten de coureurs zelfs vanuit de pitstraat.
Ingrijpende aanpassingen
Yuki Tsunoda is wel vaker uitgevallen in het eerste deel van de kwalificatie, maar voor Verstappen gebeurde dit voor het laatst in Rusland in 2021. Verstappen was op vrijdag niet tevreden over de RB21 en het Oostenrijkse team heeft dit proberen op te lossen na de sprintrace. 'We hebben behoorlijk ingrijpende wijzigingen doorgevoerd bij Max', vertelt adviseur Helmut Marko tegen ORF.
Helaas hebben die wijzigingen de auto alleen niet verbeterd, maar juist slechter gemaakt. 'In plaats van verbeteringen hebben we de problemen in de tweede sector behouden en zijn we tegelijkertijd ook aanzienlijk langzamer geworden in de andere twee sectoren. We moeten nu dus analyseren wat er mis is gegaan', legt Marko uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull had de upgrades van Mexico ook meegenomen naar Brazilië, maar daar was Verstappen niet helemaal tevreden over. Het team besloot in de sprint dan ook een nieuwe afstelling uit te proberen bij Tsunoda, die daar tevreden over was. Echter, deze aanpassingen bleken in de kwalificatie duidelijk niet te werken.
'Het is natuurlijk een heel moeilijke situatie', gaat Marko verder. Verstappen heeft vorig jaar de Grand Prix van São Paulo gewonnen nadat hij vanaf de zeventiende plek was gestart, maar een herhaling daarvan zal lastig worden. 'We hebben in de sprint gezien hoe moeilijk inhalen is. We gaan dit nu rustig bekijken en dan beslissen we wat we gaan doen.'
Problemen met de banden
De interviewster vraagt zich af of Red Bull dit risico wel had moeten nemen. Verstappen was niet tevreden met de RB21, maar kon in ieder geval wel vooraan meerijden. Met deze nieuwe afstelling kon Verstappen geen goede prestatie neerzetten. 'Hebben jullie in zo'n delicate fase, waarin niet alleen het constructeurskampioenschap maar ook het coureurskampioenschap op het spel staat, niet te veel risico genomen?' vraagt de interviewster aan Marko.
'Achteraf gezien weet je altijd meer', antwoordt Marko, die haar toch ook wel gelijk geeft. 'Als je het zo bekijkt, ja.' Toch geeft Marko toe dat ze niet zeker weten of aanpassingen deze problemen hebben veroorzaakt of dat er toch nog meer aan de hand was. 'Misschien was het ook nog de bandentemperatuur', vertelt hij. 'In theorie hadden deze aanpassingen moeten werken. Dat we er zo naast zitten, had niemand verwacht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De interviewster benoemt ook het feit dat Verstappen twee rondjes heeft gekoeld voor zijn laatste snelle ronde. Ze vraagt zich af of de viervoudig wereldkampioen dat zelf had besloten of dat dit een beslissing van het team was. 'Dat was eigenlijk al zo gepland', legt Marko uit. 'Maar het probleem was dat, wat hij ook deed, er gewoon geen grip was. Wat moet je aan de auto veranderen als de banden niet de nodige grip leveren?' Marko wijst daarmee toch ook naar Pirelli als de veroorzaker van de problemen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties