McLaren geeft Red Bull advies over budgetplafond: 'Je speelt naar je sterke punten'

| door Yentl Salfischberger

James Key, de technisch directeur van McLaren, legt uit wat het team zou doen als het in de schoenen van Red Bull Racing zou staan. De Oostenrijkse renstal ontving namelijk voor het overschrijden van het budgetplafond een straf waarbij ze tien procent minder CFD en windtunneltijd hebben. Key benoemt dat je vooral efficiënter moet denken en dat dat juist ook iets positiefs kan opleveren.

De beperking in windtunneltijd heeft zeker invloed op de manier hoe men de ontwikkeling van de auto aanpakt. 'Je moet je prioriteiten wat zorgvuldiger kiezen, denk ik', zo begint de Brit tegenover internationale media. 'Als wij tien procent minder CFD en windtunneltijd zouden hebben, ongeveer zoals we in de loop der jaren hebben meegemaakt met de ATR (aerodynamische testbeperkingen, red.) die steeds zwaarder worden, dan pas je je aan en je speelt naar je sterke punten.'

De focus moet volgens Key dus echt gerichter zijn. 'Je denkt: Nou, we hebben hier wat minder capaciteit. Dat is dus om je ontwikkelingstempo hoog te houden, en dat is precies wat de bedoeling zou zijn. Je moet een beetje zorgvuldiger keuzes maken', legt de technisch directeur uit. 'Je past je gewoon aan om te proberen het beste uit de situatie te halen.'

Key: 'Je kiest je gevechten zorgvuldiger'

Toch heeft de vijftigjarige het idee dat je door het omdenken ook positieve punten kan zien aan de straf. 'Ik denk dat als je het volgende jaar terugkomt, draag je waarschijnlijk wat van dat leren met je mee en word je een beetje efficiënter', legt Key uit. 'Het zal een negatief effect hebben op elk team. Maar de realiteit is dat je niet probeert hetzelfde te doen als je deed. Je past je aan en kiest je gevechten een beetje zorgvuldiger', eindigt de technisch directeur.

Adrian Newey, de topontwerper van Red Bull, benoemt dat het team vooral geluk moet hebben. 'De vermindering van interne tests betekent dat we minder kunnen evalueren: minder verschillende componenten, minder verschillende ideeën', begint de 64-jarige. 'Als we echt slim zijn en altijd de juiste dingen op het model zetten, dan maakt het niet veel uit. Maar zo werkt het niet. Er zijn altijd bepaalde onderdelen waarvan je hoopt dat ze zullen werken en niet vice versa. Dus het is moeilijk. Het is zeker een beperking die ons zal beïnvloeden.'

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen