Mensen gingen naar races zoals naar een stierengevecht: 'Ze wilden een gewonde coureur zien' Formule 1
Formule 1

Mensen gingen naar races zoals naar een stierengevecht: 'Ze wilden een gewonde coureur zien'

Mensen gingen naar races zoals naar een stierengevecht: 'Ze wilden een gewonde coureur zien'

De Formule 1 bestaat meer dan zeventig jaar en in die tijd is er natuurlijk veel veranderd. Waar in de jaren vijftig van de vorige eeuw een paar strobalen langs de weg werden gezet, zijn er nu Tecpro barriers die de impact van een crash reduceren. Voormalig FIA-president Jean Todt vindt de veranderingen op het gebied van veiligheid erg belangrijk.

'Het maakt deel uit van de evolutie van racen, maar ook van wegauto's', zo begint Todt, geciteerd door het Italiaanse La Gazetta dello Sport. 'Vroeger gingen mensen naar Formule 1-races zoals ze naar een stierengevecht gingen: ze wilden een coureur zien, een man, een gewonde man', gaat de voormalig teammanager van Ferrari verder.

'Mensen zijn terughoudend als het gaat om veranderen'

'De coureurs hadden toen helmen die tegenwoordig fietsers zelfs niet zouden dragen', legt Todt uit. Toch is door de tijd heen de roep om veiligheid in de sport groter geworden. 'Coureurs als Jackie Stewart en Niki Lauda vochten voor veiligheid', vertelt de Fransman. Beide coureurs hebben in de ogen van de dood gestaard na heftige crashes, maar konden gered worden. Ze zijn daarna belangrijke voorstanders geworden voor betere veiligheidsvoorzieningen in de sport.

'Toen ik tot president van de FIA werd gekozen, maakte ik veiligheid onmiddellijk het belangrijkste punt op de agenda, niet alleen voor racen, maar ook op straatniveau', gaat Todt verder. 'Het is niet altijd gemakkelijk, omdat mensen terughoudend zijn om te veranderen', legt hij uit. De voormalig FIA-president haalt een goed voorbeeld aan. 'Dat doet me denken aan de halo', vertelt hij.

'Redt dit het leven van coureurs?'

'Mensen wilden het niet, de halo', zo gaat Todt verder. Hij benoemt twee momenten die voor hem significant zijn als het ging om de noodzaak van de cockpitbescherming. 'Het ongeluk waarbij Massa betrokken was in Boedapest en die waarin de zoon van John Surtees het leven verloor in Engeland waren van die momenten', zo vertelt Todt.

'Wat betreft de halo vroeg ik de ingenieurs: Redt dit het leven van coureurs?', vertelt de voormalig FIA-president. 'Ja, antwoordden ze toen en dus heb ik het verplicht', vervolgt hij. Daar heeft Todt goede zaken mee gedaan, want sinds de halo op de wagens zit heeft het meerdere levens gered. Denk aan Guanyu Zhou eerder dit jaar in Engeland, Romain Grosjean in Bahrein in 2020 en Charles Leclerc in 2018 op het circuit van Spa-Francorchamps.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws