pirelli-andrea-kimi-antonelli-mercedes-gp-azerbeidzjan-2025-zondag Formule 1
Formule 1

Mercedes spreekt van 'groot voordeel' voor de toekomst: 'Het is zeker een enorme inspanning'

pirelli-andrea-kimi-antonelli-mercedes-gp-azerbeidzjan-2025-zondag

Mercedes kent in 2025 een wisselvallig seizoen in de koningsklasse van de autosport, maar in 2026 zijn de verwachtingen van de Duitse renstal torenhoog. Volgend seizoen gaan de reglementen compleet op de schop, waardoor er kansen komen voor nieuwe teams. Mercedes hoopt, net zoals in 2014, in de roos te schieten met de reglementen. Trackside engineering director Andrew Shovlin spreekt van een 'groot voordeel' met het oog op 2026.

Tijdens het afgelopen tijdperk was Mercedes slechts een schim van zichzelf ten opzichte van de periode tussen 2014 tot en met 2021. Het team van Toto Wolff nam flink risico met de regels van 2022 door een auto te ontwikkelen zonder echte sidepods. Uiteindelijk pakte dit niet uit zoals gewenst voor de coureurs George Russell en Lewis Hamilton, maar door deze keuze liep het team eigenlijk constant achter de feiten aan. Mercedes won wel wat races in dit tijdperk, maar echt meestrijden om de wereldtitel was een onmogelijke opgave.

Een herhaling van 2014?

In 2014 was dit echter het tegenovergestelde verhaal. Na een dominante periode van Red Bull Racing was het Mercedes dat met afstand de snelste motoren wist te produceren. Wolff en consorten hopen natuurlijk dit kunstje te herhalen volgend jaar, en Shovlin vertelt dat er iets is waarmee Mercedes de slag kan slaan. 'Als we terugdenken aan 2014, hadden we een aanzienlijk prestatievoordeel, maar je kon je klanten eigenlijk gebruiken om meer over de motor te leren', zo stelt de Brit in het bijzijn van F1Maximaal. 'We lieten hen meer kilometers maken op de baan dan wij met onze eigen auto's, maar we waren snel genoeg zodat we in de garage konden blijven en wisten dat we nog steeds voor poleposition zouden strijden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea-kimi-antonelli-mercedes-gp-azerbeidzjan-2025-zondag-2
Mercedes hoopt in 2026 aan het langste eind te trekken.

Shovlin kaart aan dat dit 'model' al heel nuttig is, maar hij ziet ook in dat Mercedes niet degene is die dit heeft uitgevonden. 'Het grote voordeel is dat je veel auto's op de baan hebt, je veel kilometers maakt met de motoren en de fouten sneller vindt. Maar zoals ik al zei, dat is echt al lang het model van Mercedes in de Formule 1', aldus de Mercedes-topman. Wel kaart hij aan dat het een flinke klus is om zoveel motoren te produceren. 'Het opbouwen van een motorenpool voor zoveel teams is zeker een enorme inspanning en je moet er veel eerder mee beginnen. Maar het model van Mercedes als motorenleverancier in de Formule 1 is altijd gericht geweest op het leveren van meerdere teams, omdat het economisch logisch is om meer dan één motor te bouwen', zo verklaart hij.

Mercedes geeft dus een voordeel op dit gebied ten opzichte van de andere teams. Het gros van de renstallen produceert namelijk alleen voor zichzelf motoren. Red Bull Racing gaat vanaf volgend jaar ook de motoren zelf produceren, al is dat wel in samenwerking met Ford. De Oostenrijkse renstal zal dus alles op alles moeten zetten om het direct bij het juiste eind te hebben. Max Verstappen rijdt ook in 2026 nog bij het team uit Milton Keynes, maar de vraag is hoe het eruit gaat zien als het team van Laurent Mekies minder uit de verf gaat komen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws