Newey ontevreden met zware bolides: 'Slecht voor de aerodynamische efficiëntie' Formule 1
Formule 1

Newey ontevreden met zware bolides: 'Slecht voor de aerodynamische efficiëntie'

Newey ontevreden met zware bolides: 'Slecht voor de aerodynamische efficiëntie'

Adrian Newey is niet volledig tevreden met de reglementswijzigingen van dit seizoen. De ingenieur van Red Bull Racing ziet dat de auto's elkaar wel iets beter kunnen volgen, maar dat dit nog niet leidt tot veel meer inhaalacties. Bovendien zijn de bolides in de loop der jaren een stuk zwaarder geworden en daar is Newey niet heel erg blij mee.

De grote reglementswijzigingen van dit seizoen moesten ervoor zorgen dat vuile lucht grotendeels werd geëlimineerd en dat de auto's elkaar beter zouden moeten kunnen volgen. De Red Bull-ingenieur is gematigd tevreden. 'Het is goed dat de auto's een stuk minder gevoelig zijn als deze een andere auto volgen', begint Newey in gesprek met Motorsport-Magazin.com. 'Ik denk dat het wel een beetje helpt met het inhalen. Het is zeker geen significante verandering, maar alle kleine beetjes helpen.'

De FIA wilde met de reglementsverandering niet alleen meer inhaalacties zien. Het bestuursorgaan hoopte dat het veld in de Formule 1 een stuk dichter bij elkaar zou komen te liggen. Newey merkt op dat een dergelijke wijziging averechts kan werken. 'Een grote reglementswijziging brengt allerlei andere veranderingen teweeg. Dat zorgt ervoor dat de gaten in het veld in de eerste paar seizoenen juist een stuk groter zijn.'

Newey stoort zich aan nieuw generatie F1-auto's 

Een ander groot onderwerp in de Formule 1 is gewicht. Newey stoort zich aan de nieuwe bolides. 'Eerst lag het minimumgewicht rond de zeshonderd kilo en dan had je nog dertig à veertig kilo aan ballast. Dat is uiteindelijk verhoogd naar ongeveer achthonderd kilo (het minimumgewicht is nu 798 kilo, red.). We zijn nu allemaal keihard aan het werk om dat minimumgewicht te bereiken. De auto's zijn nu zo groot en zo zwaar geworden, en dat is niet bevorderlijk voor de aerodynamische efficiëntie, want we hebben te maken met heel veel luchtweerstand', aldus de ingenieur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws