Max Verstappen maakte zichzelf niet geliefd in Groot-Brittannië door een incident waarbij hij tegen George Russell aan reed. De internationale media smulden, maar de Nederlandse analisten van de NOS stellen dat er eigenlijk weinig aan de hand is. Jeroen Bleekemolen meent dat dit alle grote kampioenen wel eens overkomt en dat de reactie van de Limburger gewoon op en top Verstappen is.
Bleekemolen analyseert wat er vooraf ging aan het inmiddels beruchte moment tussen Verstappen en Russell. Het begon allemaal bij de pitstop onder de safetycar, veroorzaakt door het enkeltje grindbak van Andrea Kimi Antonelli. ‘Toen had hij geen banden meer over, dat was eigenlijk zijn grootste probleem. Hij had gewoon de verkeerde band eronder zitten, dus dat deed wel heel veel pijn’, stelt de analist op de NOS Formule 1-Podcast. ‘Er zit wat oud zeer met Russell, dat is bekend, er is vorig jaar genoeg gebeurd tussen die twee’, voegt de coureur toe.
De analist ziet het vooral als een samenloop van frustrerende omstandigheden. Verstappen moest niet enkel de race uit zien te rijden op banden waarmee hij meteen worstelde, maar kreeg ook nog tikjes van twee rivalen. ‘Het kwam een beetje samen. Er gebeurt wel wat’, meent Bleekemolen. De coureur benadrukt dat Verstappen zeker niet de enige is die dit soort dingen overkomt. ‘Grote kampioenen, ga maar terugkijken, maken altijd wel dit soort dingen mee’, aldus Bleekemolen. ‘Een Schumacher of wie dan ook, kijk maar terug in de tijd’, vergelijkt hij de Nederlander met de zevenvoudig wereldkampioen.
Emmer van frustratie was vol en liep over
Ernest Knoors sluit zich aan bij Bleekemolen. ‘Je ziet het emmertje eigenlijk vollopen bij Max’, concludeert hij. ‘Hij krijgt de verkeerde band, in zijn optiek. Dan probeert hij zijn positie te verdedigen en heeft hij een enorm moment bij het opkomen van het rechte stuk, waarbij hij de auto echt bijna verliest’, gaat de oud-engineer verder. ‘Dan komt Leclerc, die geeft hem een corrigerend tikje op het rechte stuk, wat ook heel vervelend had kunnen aflopen. En in de eerste bocht komt Russell en die geeft hem ook nog eens een tik’, beschrijft hij hoe de Monegask en de Brit Verstappens frustratie voedden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Na deze twee momenten kwam de opdracht vanaf de pitmuur en Verstappen was alles behalve enthousiast over wat Gianpiero Lambiase hem vroeg. ‘Dan zegt zijn team: Max, je mag niet buitenom. Je moet de positie teruggeven aan George Russell. Dan is het emmertje vol en loopt het over’, concludeert de voormalig engineer. ‘Dan krijg je die reactie in bocht tien waarbij hij Russell ook wat verder naar buiten duwt’, aldus Knoors, die het als een relatief klein incident lijkt te beschrijven.
Reactie was op en top Verstappen
Uiteindelijk bleek dat Verstappen de plek niet terug had hoeven geven. ‘Terecht? Nee, en dat is het ironische aan het verhaal’, zegt de analist over de opdracht die Red Bull Racing Verstappen gaf. Hij verwijst naar Jeddah, waar de Nederlander wel de positie moest teruggeven om een straf te voorkomen. Dat bleek in Spanje niet het geval. ‘Hier werd geoordeeld, na de race, door de stewards, dat het eigenlijk een fout van George Russell was. Hij had volgens de stewards die positie mogen houden’, zegt Knoors. ‘Hij had zich dit hele moment kunnen besparen.’
De actie kwam Verstappen uiteindelijk op een tijdstraf van tien seconden te staan, waardoor hij slechts één punt pakte in Spanje. Desondanks heeft Bleekemolen er wel van genoten. ‘Het is wel weer op en top Verstappen’, stelt hij. ‘Hij heeft het eerder meegemaakt, dat hij tegen de beslissing van het team in gaat. Volgens mij was het Boedapest waar hij een Mercedes voorbij moest laten’, meent de coureur zich te herinneren. ‘Dit is wel een sportman op en top’, sluit Bleekemolen af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties