Onder de loep | Werpt Ferrari Verstappen een zege in de schoot in Canada? Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Werpt Ferrari Verstappen een zege in de schoot in Canada?

Onder de loep | Werpt Ferrari Verstappen een zege in de schoot in Canada?

De Grand Prix van Azerbeidzjan staat nog vers in het geheugen gegrift of we vertrekken alweer richting Canada. Te Montreal zal de titelstrijd tussen Ferrari en Red Bull Racing voortduren, en het is het laatstgenoemde team dat momenteel serieus in het voordeel is. Het is namelijk crisis bij Ferrari. Nemen ze op Circuit Gilles Villeneuve al hun verlies en werpen ze daarmee Max Verstappen een zege in de schoot? Dit, en veel meer, nemen we deze week mee in Onder de loep, waar we vijf belangrijke verhaallijnen uitlichten.

1. Ferrari's gehavende F1-75

Wát een omslag hebben we in de afgelopen raceweekenden gezien. Waar het Red Bull was dat aan het begin van het jaar geregeld de geest gaf met betrouwbaarheidsproblemen lijkt Ferrari deze vloek inmiddels overgenomen te hebben. Twee van de afgelopen drie wedstrijden reed Charles Leclerc niet uit, en ook Carlos Sainz heeft maar weinig geluk op technisch gebied.

In Spanje stevende Leclerc op een klinkende zege af, maar moest hij zijn F1-75 terugrijden naar de pitstraat. Niet alleen kostte dit hem 25 punten, ook leverde hij motoronderdelen in. Onder meer zijn turbo was niet meer te repareren. Een dubbele streep door de rekening, terwijl Verstappen, zijn directe titelconcurrent, er met de overwinning vandoor ging.

In Azerbeidzjan was het wéér raak en ook daar sneuvelden er weer onderdelen. Dat betekent dat Leclerc in Canada terug moet naar oude onderdelen, of een nieuwe turbo moet steken. Doet hij dit laatste dan komt dat hem op een gridstraf van tien plekken te staan. Het Canadese circuit accommodeert inhaalacties met twee goede rechte stukken, dus de Italiaanse renstal kan haar verlies nemen en besluiten aankomend weekend het voordeel aan Red Bull te laten.

2. Verstappen en Pérez niet te stoppen

Er zit dus een gridstraf aan te komen voor Leclerc, of die nou in Canada komt of niet. Wat daar ook nog eens bij komt, is dat Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez in bloedvorm verkeren. De afgelopen vijf wedstrijden werden door Red Bull gewonnen, met vier zeges voor de Nederlander en één zege voor Pérez. Daarmee heeft het team twee 2022-racewinnaars die beiden het materiaal uitstekend aan lijken te voelen.

Al zou een gridstraf uitblijven dan heeft Leclerc dus twee Red Bulls in zijn rug, mocht hij vanaf poleposition beginnen zondag aanstaande. Die strategische vrijheid had Red Bull tot op heden niet echt nodig omdat het Ferrari was dat zichzelf vooral dwarszat. Met twee coureurs rond die eerste plaats is het echter makkelijk om Leclerc strategisch weg te cijferen door een van de twee Red Bulls eerder binnen te halen.

Sainz heeft in de Ferrari wel snelheid, maar lijkt over een race-afstand toch de snelheid te missen om aansluiting te vinden bij de top drie. Daarmee zet hij Leclerc dus met regelmaat in een lastige positie - het doet een beetje denken aan Verstappen die in 2021 twee Mercedessen tegenover zich had. Een coureur moet over een flinke portie talent beschikken om zichzelf onder die druk uit te werken, en de vraag is of dit Leclerc zal lukken.

Max Verstappen en Sergio Pérez hebben in 2022 bewezen allebei in staat te zijn om races te winnen. Daardoor heeft Charles Leclerc het dit seizoen vrij lastig.
Max Verstappen en Sergio Pérez hebben in 2022 bewezen allebei in staat te zijn om races te winnen. Daardoor heeft Charles Leclerc het dit seizoen vrij lastig.

3. Canadese vertegenwoordiging in F1

Er rijden dit jaar maar liefst twee Canadezen mee in de koningsklasse, maar of dat reden is om te juichen in Montreal is nog maar de vraag. Lance Stroll en Nicholas Latifi vormen samen namelijk, met alle respect, beslist niet het meet talentvolle of kleurvolle duo van de grid. Daarnaast ervaren allebei de heren nou niet het droomseizoen waar ze na de reglementswijziging vermoedelijk op gehoopt hadden.

Zo is Stroll de meest veelbelovende van de twee, maar hij staat slechts zeventiende in het coureursklassement met twee punten uit acht races. De Aston Martin was aan het begin van het jaar veel en veel te traag. Sinds ze op het concept van Red Bull overgestapt zijn, zit de vaart er meer in, maar eigenlijk kan alleen Sebastian Vettel daar momenteel gebruik van maken. Laten we hopen dat Stroll dit weekend in ieder geval in de buurt van punten komt, dan hebben de Canadese fans nog iemand om voor te juichen.

Van Latifi moeten ze het aankomend weekend namelijk al helemaal niet hebben. De Williams-coureur heeft een bolide waarmee punten eigenlijk zelden een optie zijn, dat is zeker waar. Toch hebben diverse crashes dit jaar hem onder het vergrootglas gelegd, met geruchten over een komst van Oscar Piastri, misschien tijdens het 2022-seizoen al, als gevolg. Het lijkt er niet op dat Latifi de schroom nog van zich af zal werpen, maar zeg nooit nooit.

4. Wat is er aan de hand bij Alfa Romeo?

Eén van de teams van 2022 met heel veel potentie, maar weinig punten om dat te bevestigen, is Alfa Romeo. De Zwitserse renstal heeft er net twee straatraces op zitten waarin het dacht heel veel punten te verzamelen. Haar relatief korte wielbasis en goede mate van neerwaartse druk was in theorie immers ideaal voor Monaco en Baku. In plaats van een flinke hap punten, schoot Alfa Romeo maar nauwelijks op.

Een deelverklaring hiervoor is het gebrek aan betrouwbaarheid. Alfa Romeo maakt gebruik van de eerder besproken Ferrari-motor, wat ze punten gekost heeft. Zo zit Bottas voor enkele motoronderdelen al aan de maximumaantallen toegestaan voordat er gridstraffen geïncasseerd moeten worden. Zhou Guanyu was het meest recente slachtoffer van betrouwbaarheidsproblemen, de Chinees reed de Azerbeidzjaanse Grand Prix niet uit.

Zonde, want wanneer de Alfa Romeo het blijft doen, heeft met name Bottas ontzettend veel pace. Het lijkt er bij vlagen zelfs op dat hij oud-teamgenoot Lewis Hamilton bij kan houden, terwijl Mercedes toch duidelijk het op twee na sterkste team van dit jaar is. Met andere woorden: weet Alfa haar zaakjes in orde te krijgen in Canada dan zijn punten zeker mogelijk.

Na twee teleurstellende weekenden gaan Valtteri Bottas en Zhou Guanyu in Canada weer op zoek naar punten.
Na twee teleurstellende weekenden gaan Valtteri Bottas en Zhou Guanyu in Canada weer op zoek naar punten.

5. Langverwachte terugkeer naar Circuit Gilles Villeneuve

De Formule 1 heeft Circuit Gilles Villeneuve in 2020 en 2021 niet aangedaan. Het coronavirus beperkte reisopties van de koningsklasse, en de Canadese wedstrijd was een van de Grands Prix die jaarlijks als eerste voor de bijl ging. Zodoende verwachten we volle tribunes - de thuisfans hebben immers al twee jaar over moeten slaan.

Ook wordt er een semi-stratencircuit in het hart van Montreal aangedaan. Met haar twee lange rechte stukken aan inhaalacties geen gebrek, terwijl de Wall of Champions, die tussen deze twee rechte stukken in ligt, zomaar nieuwe slachtoffers zou kunnen eisen. Op het eerste gezicht lijkt het er wellicht niet op, maar de Canadese baan zorgt jaarlijks voor voldoende vermaak.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws