Ontwikkelingsrapport | Mercedes in de hoek waar de klappen vallen, Ferrari floreert Formule 1
Formule 1

Ontwikkelingsrapport | Mercedes in de hoek waar de klappen vallen, Ferrari floreert

Ontwikkelingsrapport | Mercedes in de hoek waar de klappen vallen, Ferrari floreert

De eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen is verreden en dat betekent dat er goed kan worden gekeken naar de ontwikkelingsprestaties van de verschillende teams. Tijdens de winter hebben alle teams hard aan hun nieuwe bolide gewerkt, de één succesvoller dan de ander. F1Maximaal zet voor je op een rijtje welk team de meeste tijdwinst heeft geboekt ten opzichte van vorig jaar en daarbij komen een aantal interessante feitjes om de hoek kijken.

De stap van 2020 naar 2021 was voor veel teams zwaarder dan men vooraf had gedacht. Om de banden van Pirelli te ontlasten, achtte de FOM (Formula One Management, red.) en de FIA het noodzakelijk om de downforce van de Formule 1-auto's te verminderen. Nieuwe regels omtrent de vloer werden geïntroduceerd (zie afbeelding hieronder, red.), waarbij het uiteinde van de vloer een geknepen achterkant moet hebben ten opzichte van 2020.

Ontwikkelingsrapport | Mercedes in de hoek waar de klappen vallen, Ferrari floreert

Foto: De vloer van 2020 en 2021 vergeleken.

Er is geen twijfel dat alle teams langzamer zijn geworden vergeleken met vorig jaar, maar de vraag is hoeveel ieder team heeft geleden onder de veranderingen. Na het raceweekend in Bahrein blijkt dat die nieuwe regel significant beter heeft uitgepakt voor enkele specifieke teams. In de analyse van dit artikel zijn voor elk team de snelste rondetijden in de kwalificatie van de Grand Prix van Bahrein in 2020 vergeleken met die van 2021. Dit geeft statistisch de beste vergelijking weer, omdat de race in Bahrein aan het eind van vorig seizoen werd gehouden en aan het begin van het huidige seizoen.

Haas kende slechtste winter, maar 'focust op 2022' 

Het team dat gedurende de winter het minste tijd wist goed te maken tegenover de nieuwe regels is Haas. De Amerikaanse renstal was in Bahrein gemiddeld 2,338 seconden langzamer dan vorig jaar, een behoorlijk verschil. Het is een opmerkelijk gegeven, mede omdat de Ferrari-motor volgens veel bronnen (inclusief Haas zelf) erg verbeterd zou zijn dit jaar. Toch heeft het team moeite gehad om een competitieve auto te bouwen in de wintermaanden.

Er zijn een aantal redenen te benoemen voor het verlies aan rondetijd voor het team van Gunther Steiner. De teambaas van Haas gaf namelijk al voorafgaand aan de eerste Grand Prix aan dat het team zich vooral focust op 2022. Dan breekt namelijk een nieuw tijdperk aan in de Formule 1 en dus wil het team er dan goed voor staan. De ontwikkeling van de 2021-auto heeft daar ongetwijfeld onder te lijden. Daarnaast treedt het team dit jaar ook met twee jonge coureurs aan, die in Bahrein dit jaar hun eerste Formule 1-Grand Prix reden. Dit maakt dat de Haas-auto dus minder snel is dan vorig jaar en flink langzamer is dan in 2020.

Aston Martin en Mercedes in de hoek waar de klappen vallen

Toch zijn de grote verliezers van de afgelopen winter Aston Marin en Mercedes. Het is geen geheim dat de twee renstallen het vorig jaar erg goed deden. Mercedes zette het zevende kampioenschap achter elkaar achter haar naam, terwijl Aston Martin (vorig jaar Racing Point) goed meedeed in het middenveld en zelfs kon profiteren van podiumplekken en één racewinst. Beide auto's waren in 2020 identiek aan elkaar, omdat met name Racing Point het concept van de wereldkampioenen behoorlijk leek over te nemen. Het 'Mercedes-concept' kenmerkt zich vooral door een lage rake, de rijhoogte van de achterkant van de auto.

Ontwikkelingsrapport | Mercedes in de hoek waar de klappen vallen, Ferrari floreert

Foto: de lage 'rake' van de Aston Martin-auto in Bahrein dit jaar

Na de testdagen en het raceweekend in Bahrein blijkt dat het concept met de lage rake totaal verkeerd lijkt uit te pakken in combinatie met de nieuwe vloer. Een hoge rake lijkt een goede oplossing om het verlies in downforce op te vangen en dus zitten de twee teams met hun filosofie in de verkeerde richting. Mercedes en Aston Martin verloren, ondanks flink wat aanpassingen aan de voorvleugels en bargeboards, respectievelijk 2,121 en 2,379 seconden aan rondetijd. Dit beeld lijkt ook op de baan goed zichtbaar: de twee teams hadden in Bahrein geregeld last van een gebrek aan downforce aan de achterkant van de auto, waarbij de bolides vaak uitbraken voor of tijdens het maken van een bocht.

Williams wil van imago als hekkensluiter af

Kijkend naar de ontwikkeling tussen de twee Grands Prix in Bahrein, lijken Williams, Alpine en McLaren het gemiddeld te doen. Van de drie teams leverde Williams (2,022 seconden) het meeste in, maar tegelijkertijd ontwikkelde de recent overgenomen equipe haar bolide beter dan Aston Martin en Mercedes, die met dezelfde motor rijden. Op aerodynamisch en mechanisch vlak lijkt het Britse team dus stappen hebben te hebben gezet en daarbij lijkt men de titel van slechtste team door te schuiven naar de collega's van Haas.

Een van de opvallendste auto's dit seizoen is ongetwijfeld die van Alpine. Naast een denderende livery hebben de Fransen gekozen voor een opvallende body om de motor heen. Op de onderstaande foto is te zien dat men achter de luchtinlaat boven de coureur een enorme bobbel heeft gevormd. Het aparte design zou vooral voor een betere luchtstroom moeten zorgen, in combinatie met het inpassen van de Renault-motor. Het concept van Alpine lijkt te werken, want het team leverde 'maar' 1,832 seconden per rondje in ten opzichte van vorig jaar.

Ontwikkelingsrapport | Mercedes in de hoek waar de klappen vallen, Ferrari floreert

Foto: de aparte vorm van de nieuwe auto van Alpine

Ook McLaren had de zaken afgelopen winter goed voor elkaar. Het team uit Woking was al goed op weg, na hun derde plek in het constructeurskampioenschap afgelopen seizoen. Het team van Lando Norris en Daniel Ricciardo heeft deze lijn doorgezet en er werd dan ook maar 1,385 seconden verloren met de bouw van de MCL35M. Naast de overstap van de Renault-motor naar de Mercedes-motor, wat voor meer snelheid op het rechte stuk heeft gezorgd, lijkt dit ook te komen door een nieuwe diffuser. Het team vond namelijk een oplossing voor de verloren downforce aan de achterkant van de bolide, door langere, aflopende vinnen te plaatsen aan de weerszijden versnellingsbakkast.

AlphaTauri en Red Bull profiteren van nieuwe regels

Waar Aston Martin en Mercedes met hun lage rakes veel hebben verloren in de winter, lijken Red Bull en AlphaTauri te profiteren van de nieuwe regels van de FOM en de FIA. Omdat de hoge achterkant voor een beter concept zou zorgen dat de uitdagingen van de nieuwe vloer oplost, kon men beter omgaan met de regelwijzigingen. Het verlies voor beide teams was dan ook maar 1,361 (AlphaTauri) en 1,319 (Red Bull) seconden.

Ontwikkelingsrapport | Mercedes in de hoek waar de klappen vallen, Ferrari floreert

Foto: de rake van Red Bull is aanzienlijk hoger dan bij sommige andere teams

Toch is het aerodynamische aspect met betrekking tot de vloer niet het enige onderdeel waar Red Bull veel tijd en moeite heeft gestopt. Het team uit Milton Keynes ontwikkelde ook een vrijwel geheel nieuwe achterkant, waarbij het bodywork rondom de uitlaat voor een betere luchtstroom achter de auto moet zorgen. De aanpassingen, zichtbaar in de onderstaande tweet, zorgen voor een verbeterde stabiliteit achterop de auto en een verminderde luchtweerstand op het rechte stuk. Met name dat laatste aspect zorgt voor een hogere snelheid op het rechte stuk.

Alfa Romeo en Ferrari zien pk’s van nieuwe krachtbron tegemoet

Toch zijn de twee grote winnaars van de ontwikkelingsstrijd van de afgelopen winter Alfa Romeo en Ferrari. Zoals eerder gezegd is de Ferrari motor dit jaar een stuk sterker dan in 2020 en dat lijkt dan ook een van de voornaamste reden te zijn waarom de twee bolides harder gaan dan vorig jaar. Na het motorschandaal van 2019 heeft Ferrari vorig seizoen met een afgezwakte krachtbron moeten rijden, wat logischerwijs ook haar klantenteams aantastte. 2021 lijkt dan ook een beter jaar te worden voor de Italianen, nu men haar motor weer op oorlogssterkte heeft weten te krijgen. Ten opzichte van het einde van vorig seizoen verloor Alfa Romeo maar 1,217 seconden in de kwalificatie, terwijl Ferrari met een verschil van maar 0,741 seconden een reuzenstap lijkt te hebben gezet.

De grote sprong van Ferrari kan niet alleen met de motor te maken hebben. Het team uit Maranello heeft dan ook, net als Red Bull, veel aandacht besteed aan de achterkant van de auto. In de onderstaande tweet is daarnaast goed te zien dat het team drie opvallende vleugels aan de achterkant van de vloer heeft geplaatst, iets wat veel teams op die plek in Bahrein niet deden.

Wat betreft aerodynamische ontwikkelingen is de voorvleugel van Alfa Romeo minstens zo benoemenswaardig. Het team probeert via de voorvleugel zo veel mogelijk downforce te creëren door de vleugel enorm dicht bij de grond te krijgen. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar als een vleugel té dicht bij de grond zit en er geen luchtstromen meer gevormd kunnen worden, gaat het fout. In het bochtenwerk buigt de voorvleugel mee, waardoor belangrijke aerodynamische stromen ineens afgekapt kunnen worden. Alfa Romeo heeft hier een nieuwe oplossing voor.

Ontwikkelingsrapport | Mercedes in de hoek waar de klappen vallen, Ferrari floreert

Foto: de zijkanten van de voorvleugel van de Alfa Romeo-auto raken bijna de grond

'Tweede winterstop' kan pikorde weer opschudden

Al met al lijkt het dus geen geheim dat de teams verschillende successen en terugvallen hebben gekend afgelopen winter. Voor de teams die naast het net visten is er echter goed nieuws, want tussen het eerste en tweede raceweekend zit maar liefst drie weken, waardoor men genoeg tijd heeft om ideeën van elkaar te kopiëren. Het ligt dan ook voor de hand dat de achterkant van de Red Bull en McLaren-auto door veel teams nageaapt zal gaan worden. Daarnaast zien we in Italië misschien ook wel een hoge rake bij Mercedes of Aston Martin. Wat vast staat is dat de huidige dominantie van Red Bull allerminst vanzelfsprekend is.

Team Snelheidsverschil in Bahrein (2020-2021)
Haas +2,338
Aston Martin +2,237
Mercedes +2,121
Williams +2,022
Alpine +1,832
McLaren +1,385
AlphaTauri +1,361
Red Bull +1,319
Alfa Romeo 1,217
Ferrari +0,741

Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl | @MausKappetijnF1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws