Ook als het níét regent tijdens de Hongaarse GP kunnen we ons opmaken voor een strategisch bal Formule 1
Formule 1

Ook als het níét regent tijdens de Hongaarse GP kunnen we ons opmaken voor een strategisch bal

Ook als het níét regent tijdens de Hongaarse GP kunnen we ons opmaken voor een strategisch bal

De Formule 1 gaat een zware Hongaarse Grand Prix in. Heel het weekend speelt het weer al een rol, en op zondag lijkt dit eveneens het geval. De regen maakt het voor de coureurs zelf uiteraard lastiger om de bolide op de baan te houden, maar het tast ook het asfalt aan, zo werd tijdens de hoofdrace van de Formule 2 al duidelijk. De kans is zeker aanwezig dat het hoofdgerecht van het raceweekend te Boedapest in zekere mate problemen gaat ervaren met het asfalt. F1Maximaal.nl legt daarom voorafgaand aan de Grand Prix uit wat voor een interessante startgrid doorslaggevend kan zijn in de zoektocht naar het podium.

'Ja, het regent', liet Felipe Drugovich, de WK-leider van de Formule 2, over de boordradio weten met nog enkele ronden op de teller. Het bleef voor de subklasse bij lichte druppels, maar de kans op regen tussen de F2-race en F1-race in, is groot. De kans op lichte regen tussen 14.00u en 15.00u is inmiddels zo'n 66 procent, wat betekent dat het tot op heden nog niet duidelijk is op welke band de rijders gaan starten. Een start op de semi-natweerbanden, de intermediates, is niet uitgesloten.

Dit biedt een zeer interessant scenario, vergelijkbaar met wat we in 2021 op de Hungaroring zagen. Van de F1-grid dook iedereen vorig jaar na de formatieronde de pitstraat in om de intermediates in te leveren, en alleen de vanaf poleposition startende Lewis Hamilton besloot na de formatieronde niet naar binnen te duiken voor droogweerbanden. Onzekerheid betreffende de toestand van de baan kan voor gokjes zorgen qua banden, en dus strategische implicaties hebben voor de rest van de wedstrijd. Is de baan nat? Dan kan men gokken op softs en hopen dat ze die openingsfase overleven.

Hungaroring wordt koeler

Maar al zou de regen niet voldoende zijn om één of meerdere coureurs op een alternatieve band te dwingen dan kan het nog steeds invloed uitoefenen op de strategie en het verloop van de race. Tijdens de Formule 2-race, die uiteindelijk gewonnen werd door Alfa Romeo-supertalent Théo Pourchaire, was de Hungaroring koel. Regen koelt de baan immers, en spoelt deze ook schoon. Allebei deze eigenschappen verminderen de grip van het asfalt en vergroten de kans op foutjes. Regent het tussen de F2 en F1 door, maar niet bij de start, dan beginnen de heren dus op een kouder asfalt dan verwacht, al helemaal omdat de teams er vanuit gingen dat het op zondag in principe droog zou blijven.

Allereerst heeft een natte en dus koele baan gevolgen voor de out-laps. Wanneer een coureur voor een pitstop gaat in een poging zijn concurrent te undercutten duikt hij dus eerder de pitstraat in, om zo vóór de concurrent te eindigen wanneer die concurrent ook een pitstop gemaakt heeft. In de F2 zagen we onder meer Frederik Vesti en Juri Vips echter met enorme lock-ups in de eerste bocht. Het rubber was niet op temperatuur, en de baan bood niet de grip die nodig was om op hoge snelheid de eerste bochten door te komen. Na een pitstop laten de coureurs op een koelere baan dus relatief veel tijd liggen.

Dat betekent dat het voor rijders aantrekkelijker wordt om een rondje langer door te rijden, een gaatje te slaan naar de tegenstander, die tienden - of misschien wel seconden - inlevert, en dus een overcut te plaatsen. Voor de mannen die dit weekend door het veld heen moeten snijden, zoals Max Verstappen, impliceert dit dus dat hij bolides die op het circuit nagenoeg even veel snelheid hebben, zoals de Ferrari en Mercedes, tijdens de pitstop-fase vermoedelijk niet kan passeren met een undercut, maar naar de race in zijn geheel moet kijken, en het op eigen kracht moet doen.

Graining bij de F2-coureurs

Als men eenmaal die opwarmfase van de banden door is, kan er ook nog eens graining ontstaan, een tweede gevolg van het koude asfalt. Omdat het asfalt koel is, moeten de rijders meer van de banden vragen om in die eerste ronden de bolide op de baan te houden en het tijdsverlies ten opzichte van de concurrentie te minimaliseren. Wanneer een coureur te veel van een band vraagt voordat deze op temperatuur is, heb je een probleem. Dit is zeer zeker een mogelijkheid omdat de rijders meteen na de pitstop meer van het rubber moeten vragen op een koele baan dan op een warm, ingerubberd circuit.

De banden hebben in dit geval veel energie te verwerken. Energie die ze eigenlijk niet aan kunnen. Er ontstaan kleine scheurtjes in het rubber, die door het circuit beetje bij beetje opengereten worden, en daarmee verliest een rijder tijdelijk aan bruikbaar bandenoppervlak. Dat kost grip, en dus snelheid. Als men eenmaal door die grainingfase heen is, keert de grip weer terug. Het is dus geen blijvend nadeel, maar de teams en coureurs die het niet onder controle hebben, kunnen er veel tijd door verliezen, ook enige tijd ná de pitstop-fase.

Wel moet hierbij gezegd worden dat de kans klein is dat de mate van graining zo groot is bij de F1 als bij de F2 in Hongarije. Waarom? De Formule 2 maakt geen gebruik van bandenwarmers. De banden worden dus ijskoud op de bolides geschroefd. De F1 maakt wél gebruik van bandenwarmers, wat inhoudt dat het rubber al enigszins op temperatuur is bij het uitkomen van de pitstraat, en de kans op lock-ups en uitschieters kleiner is. Desalniettemin is het het waard om hier een oogje op te houden, want met een opgeschudde grid en vier teams die om de podiumplekken strijden, kan een race vallen of staan met hoe goed de baantemperatuur geïnterpreteerd wordt door de renstallen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws