Pirelli waarschuwde F1-teams over gevaar bij nulstopper op Istanbul Park Formule 1
Formule 1

Pirelli waarschuwde F1-teams over gevaar bij nulstopper op Istanbul Park

Pirelli waarschuwde F1-teams over gevaar bij nulstopper op Istanbul Park

Pirelli-topman Mario Isola denkt dat Mercedes de juiste keuze gemaakt heeft door Lewis Hamilton alsnog een pitstop te laten maken. De bandenspecialist is van mening dat het heel gevaarlijk was om de race zonder bandenwissel uit te rijden, zoals uiteindelijk alleen Esteban Ocon deed. Maar ook de coureurs die relatief vroeg voor een wissel gingen reden aan het einde van de race op de binnenste laag van de band, wat wonder boven wonder niet tot crashes heeft geleid.

Bij Sky Sports F1 wordt de Italiaan aan de tand gevoeld en gecheckt of het mogelijk was voor Hamilton om het te redden tot aan het einde van de race. 'Kijkend naar hoe de banden er na de race uitzagen, denk ik van niet, of het was helemaal op de limiet geweest. De degradatie van de banden, met name aan het einde van de wedstrijd, lag enorm hoog', vertelt Isola.

'Die coureurs reden in principe op de basisconstructie van de band. Het was gevaarlijk om het rubber zo te testen als dat sommige rijders gedaan hebben. Wel begrijp ik volledig dat in een race het resultaat gemaximaliseerd moet worden', beargumenteert hij. Al was het dus best gevaarlijk, hij vindt het nog steeds logisch dat sommige teams aan het azen waren op een race zonder stop. Uiteindelijk koos enkel Alpine ervoor, wat ze een punt opleverde.

Had Hamilton het gered?

Specifiek kijkend naar de race van Hamilton is het Isola niet helemaal duidelijk of een nulstopper een optie was. 'Ik geloof dat elke auto anders is, dus ook de mate van slijtage', geeft hij toe. Zodoende weet hij niet of het tot de mogelijkheden behoorde. 'Min of meer alle banden die gemonteerd werden na ronde 37 of 38, dus niet alleen die van Ocon, waren helemaal versleten. Het nieuwe asfalt met meer grip was daarnaast wat zwaarder op de banden.'

'Ik heb onze ingenieurs geadviseerd om de teams te waarschuwen dat ze niet zonder te stoppen naar het einde van de Grand Prix moesten rijden', concludeert hij. De teams wisten dus dat Pirelli het te gevaarlijk vond en wellicht woog dat mee in de beslissing van Mercedes om uiteindelijk toch nog de pitstraat in te duiken. De Duitse renstal wachtte lang tot het circuit droog was, maar die gok betaalde zich niet uit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws