Red Bull kwam op juiste moment voor Coulthard: 'Enige reden dat ik doorging in F1' Formule 1
Formule 1

Red Bull kwam op juiste moment voor Coulthard: 'Enige reden dat ik doorging in F1'

Red Bull kwam op juiste moment voor Coulthard: 'Enige reden dat ik doorging in F1'

David Coulthard heeft in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com teruggeblikt op de begindagen van Red Bull Racing in de Formule 1. De Schot was er vanaf het eerste uur bij in Milton Keynes, toen de Oostenrijkers Jaguar overnamen voor het 2005-seizoen. Sinds die tijd heeft Coulthard Red Bull uit zien groeien tot kampioensformatie en dat is exact wat hij wilde zien toen hij de overstap vanuit McLaren maakte.

Coulthard weigerde namelijk naar Jaguar te gaan, omdat hij geen vertrouwen had in het project. Toen kwam Red Bull en dat leek de inmiddels 51-jarige wel wat. 'De enige reden waarom ik nog ben doorgegaan in F1 en dat ik uiteindelijk toch met het voormalige Jaguar in zee ben gegaan, is omdat Red Bull op het juiste moment kwam. Het werd een heel ander team, met een nieuw management en nieuwe investeringen. In die toekomstvisie geloofde ik wel.'

Wel wilde Coulthard de bevestiging van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz krijgen dat Red Bull niet zomaar mee ging doen aan de F1. 'Ik had natuurlijk geen flauw benul hoe groot hij en Red Bull financieel gezien waren, maar ik wilde wel van hem horen dat hij begreep wat ervoor nodig was om te slagen op het hoogste niveau. Ik wilde namelijk niet voor iemand rijden die puur in sport kwam om te zeggen: ik heb een eigen F1-team. Nee, er moest wel een zekere ambitie achter zitten.'

Red Bull zette ambities kracht bij met komst Newey

Red Bull begon als een soort feestteam en dat vond Coulthard niet heel gek. De visie van Mateschitz had tijd nodig en Red Bull moest eerst serieus genomen worden in de paddock. De komst van Adrian Newey, eveneens vanuit McLaren, versterkte dat gevoel. De overstap van de topontwerper bleek niet de enige grote verandering te zijn. Coulthard stelt dat dat toentertijd ook wel nodig was.

Coulthard kende de kern van het voormalige Jaguar goed, maar zag ook dat er nog te veel mensen werkten die niet de ambities deelden van Red Bull. 'Die mensen pasten nog wel bij een middenmoter, maar niet bij een team met de ambitie om naar voren te komen op de grid. Die moesten we dus vervangen door mensen die wel hongerig waren en bij de visie pasten.'

Coulthard wilde in begindagen Red Bull al eigen motorafdeling

Het (nog) niet hebben van de juiste mensen was een onderdeel van een probleem. Red Bull was in zijn beginjaren nog een beetje zoekende naar een goede samenwerking op motorisch gebied. In de eerste drie jaar reed het team van Christian Horner met motoren van Cosworth, Ferrari en Renault. Coulthard had daarom graag gezien dat Red Bull toen al een eigen motorafdeling had opgezet. 'Daar was ik voor aan het pushen achter de schermen. Wij waren immers voor vijftig procent van onze prestaties, de motor, afhankelijk van andere partijen.'

Mateschitz en Red Bull hadden de ambitie toen echter nog niet om een eigen motor te bouwen. 'Maar zoveel jaar later hebben ze eigenlijk alsnog gevonden wat we toen al voor ogen hadden: een perfecte relatie met Honda waarin Red Bull wel topprioriteit genoot en eigenlijk een soort fabrieksteam was. Het eigen Powertrains-project komt daar nu nog bij en is de volgende stap in het voltooien van één groot geheel', aldus Coulthard.

Wint Max Verstappen zijn tweede wereldtitel? Zet in en krijg 1,08 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws