Sauber-ingenieur begrijpt bijnaam 'il predestinato': 'We konden zien dat Leclerc heel bijzonder was' Formule 1
Formule 1

Sauber-ingenieur begrijpt bijnaam 'il predestinato': 'We konden zien dat Leclerc heel bijzonder was'

Sauber-ingenieur begrijpt bijnaam 'il predestinato': 'We konden zien dat Leclerc heel bijzonder was'

Sauber-ingenieur Jörn Becker blikt terug op zijn samenwerking met Charles Leclerc en gaf aan dat de Zwitserse renstal in de eerste jaren van zijn Formule 1-carrière al konden merken dat de Monegask een speciale coureur was. Volgens Becker heeft Leclerc een zeer academische benadering en een bijzondere manier van werken die op iedereen indruk maakte.

Becker werkte samen met Leclerc toen de Monegask in 2018 debuteerde in de Formule 1 bij Sauber. Hij was geen onbekende voor het team, aangezien de Monegask onderdeel was van de Ferrari Driver Academy. Het was de bedoeling dat hij een jaar later door zou stromen naar Ferrari, en dat gebeurde dan ook. In Italië heeft hij de bijnaam il predestinato, de voortbestemde. 'Toen hij voor het eerst bij ons testte, hadden we referentiedataset, een soort basislijn, waar we konden meten hoe snel hij zich aan kon passen aan de F1, en tijdens deze test konden we allemaal zien dat Charles heel bijzonder was', legt Becker uit in gesprek met de BBC.

'Zijn manier van werken was ook erg bijzonder', vervolgt Becker. De race-ingenieur legt uit dat Leclerc altijd een klein, zwart boekje in de auto had. Na elke run maakte hij aantekeningen die hij wilde onthouden. 'Vervolgens verwees hij tijdens de nabespreking naar de informatie die hij tijdens de sessie had opgeschreven, wat behoorlijk indrukwekkend is', zegt de Sauber-ingenieur. 'Hij had een zeer academische benadering. Sommige uitstekende coureurs zijn niet geïnteresseerd in de technische kant, en dan convergeren ze naar een bepaald niveau waar ze niet meer verbeteren. Ze bereiken gewoon de grens van hun talenten. Maar de toppers vinden deze extra stap door heel goed te zijn in autotechniek en -afstelling.'

Adrenaline beheersen soms moeilijk voor een ingenieur

Naast het evalueren van de snelheid van de auto en de coureur aan het einde van een raceweekend, beoordelen ingenieurs ook hoe ze zelf hebben gepresteerd via de radio. Het is voor een race-ingenieur vanzelfsprekend belangrijk om alles zo kalm en duidelijk mogelijk door te geven aan hun rijders. 'Ik oefen met het beheersen van adrenaline', legt Becker uit. 'Ik luister naar alle boordradioconversaties tijdens een herhaling van de race, wat erg chaotisch is, maar ik probeer dan heel kalm te zijn en mijn stem te trainen om een consistent volume te hebben, niet te snel te spreken, enzovoort', zegt Becker. De Sauber-ingenieur werkt nu samen met Guanyu Zhou.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws