Andrea Stella gaat met een fijn gevoel richting de kwalificatie, nadat zijn coureurs de eerste en tweede plaats pakten in de sprintrace. Lando Norris en safetycars lijken in Miami een gouden match te zijn, terwijl Oscar Piastri na het finishen besloot nooit een loterijticket te kopen in de sunshine state. De teambaas kijkt tevreden terug op een sprintrace die volgens hem perfect is uitgevoerd door zijn coureurs.
Stelle prijst heel McLaren de hemel in nadat ze de maximale buit binnenhaalden. ‘Beide coureurs en het team hebben de sprintrace zo goed als perfect uitgevoerd’, is hij van mening. Hij is ook zeer tevreden over de uitvoering, waarbij Norris en Piastri geen problemen veroorzaakten. Er was enkel een incident aan de start tussen Piastri en Andrea Kimi Antonelli, maar dit werd niet verder onderzocht. ‘Een nette rit naar een een-tweetje in de sprint, wat belangrijk is. Het is een goed begin van het weekend’, aldus de Italiaan bij Sky Sports.
Stella gaat kort in op het incident tussen zijn landgenoot en de leider in het kampioenschap. Hij vindt dat de juiste beslissing is genomen. ‘Ik denk dat er relatief duidelijke richtlijnen zijn en ook de interpretatie van de stewards, die we niet enkel vertrouwen, maar waar we ook op vertrouwen als het gaat om het bepalen van de standaarden’, meent de teambaas van McLaren ‘Dat is de standaard voor iedereen’, zegt hij.
Stewards beslisten juist na nette manoeuvre Piastri
In Jeddah was Piastri ook betrokken bij een incident in de eerste bocht, toen met Max Verstappen. Verstappen kreeg voor het moment een straf, maar in Miami gaan beide coureurs vrijuit. Terecht, meent Stella. ‘Als je kijkt naar Oscars positie bij het naderen van bocht één, waarbij hij de hele tijd op de baan bleef, dan denk ik dat dat tot de categorie van nette manoeuvres behoort’, is zijn eigen interpretatie van de touché tussen de twee coureurs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nadat Yuki Tsunoda naar binnen ging voor mediumbanden en Lewis Hamilton snel volgde, kozen ook alle andere coureurs ervoor naar binnen te gaan voor nieuw rubber. Norris bleef nog even buiten, hopend op een safetycar. Toen hij uiteindelijk toch naar binnen ging voor een pitstop, kreeg hij het geluk in de schoot geworpen. Liam Lawson had Fernando Alonso aangetikt, waarna de Spanjaard in de muur belandde en een gele vlag veroorzaakte. Norris kwam hierdoor als eerste de baan op en had de leiding.
Norris dwong geluk safetycar zelf af
Stella denkt dat met een andere tactiek, McLaren er hetzelfde uit was gekomen. ‘Als we Lando niet binnen hadden gehaald, had dat tot ongeveer hetzelfde resultaat geleid’, vermoedt de Italiaan. Toch denkt hij dat de strategie slim was. ‘Het was op dat moment de juiste beslissing. Er waren een paar snelle rondetijden van auto's op droog weer-banden en het risico was te groot geweest dat de banden helemaal af zouden gaan’, stelt de teambaas van de Britse renstal.
De Italiaan wil wel benadrukken dat Norris hier geen monopolie heeft op voordelige safetycar-momenten. ‘Oscar lag voor ons. We gaven hem voorrang. Safetycars lijken Lando hier in Miami in de kaart te spelen, maar eerlijk is eerlijk, Lando had een goed tempo’, meent hij dat de Brit de sprintzege vooral op eigen kracht heeft weten te pakken. ‘Op de intermediates reed hij het gat naar Oscar dicht en zonder het wisselen naar de droge banden had het een vermakelijk gevecht tussen de McLaren-coureurs kunnen worden’, is het eindoordeel van Stella.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties