Stratencircuit Saoedi-Arabië: 'Het wordt niet saai, zoals in Monaco' Formule 1
Formule 1

Stratencircuit Saoedi-Arabië: 'Het wordt niet saai, zoals in Monaco'

Stratencircuit Saoedi-Arabië: 'Het wordt niet saai, zoals in Monaco'

Op de Formule 1-kalender van 2021 staat een verrassende nieuwe race gepland: de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Deze race zal worden verreden in de straten van de kustplaats Jeddah en ontwerpvedette Hermann Tilke is aangewezen om het circuit uit te tekenen. F1Maximaal neemt de verwachtingen voor het circuit door.

Jeddah zal met een straatcircuit twee jaar de Saoedische GP organiseren. De race zal daarna worden verreden op een permanent circuit wat nog gebouwd wordt de komende jaren. Door de korte voorbereidingstijd voor de race in Jeddah heeft de voorzitter van Saoedische motorsport organisatie, prins Khalid Bin Sultan Al Faisal, de directe hulp van Hermann Tilke ingeschakeld. ‘We willen zowel de omgeving als het racen een belangrijke plek geven in ons circuit, hopelijk kunnen we met Tilke dat doel bereiken. Tilke heeft namelijk ervaring met zowel straatcircuits als permanente circuits.’

‘Niet zoals Monaco, dat is niet spannend’

‘Het wordt een race als geen ander', zegt prins Khalid tegen RaceFans.net. ‘Ons doel is om de race spannend en uniek te maken, niet zoals andere saaie races waar er niet kan worden ingehaald. Kijk maar naar Monaco, een leuk evenement, maar op racegebied niet boeiend.’ De prins benadrukt dat het circuit wordt ontworpen om inhalen te stimuleren.

Het circuit zal zich uitstrekken langs de kustlijn van Jeddah, dat aan de Rode Zee ligt. Hiermee zal het circuit verzekerd zijn van een schitterende omgeving tijdens de race. ‘We beginnen niet vanaf nul, omdat het een stratencircuit wordt’, aldus de Saoedische voorzitter ‘We zijn enigszins beperkt in onze opties, als je kijkt naar de kustlijn van Jeddah heb je al een idee wat we gaan doen. Het circuit ligt al voor tachtig procent vast.’

Wat kunnen we verwachten van Tilke

Tilke heeft een groot deel van de circuits ontworpen die de kalenders van de afgelopen jaren heeft gevuld. Deze zijn niet altijd goed ontvangen, omdat op enkele van zijn ontwerpen de races als saai worden omschreven. Denk hierbij aan de circuits van Sotsji, Abu Dhabi en Bakoe. De circuits lijken te zijn ontworpen om inhalen te faciliteren, met een grote baanbreedte en harde remzones. Toch missen de circuits een eigen identiteit en charme waardoor de races saai worden om naar te kijken.

De straten van Bakoe en Singapore

Tilke heeft ook een aantal stratencircuits op zijn naam staan, zoals Singapore en Bakoe in Azerbeidzjan. Deze circuits zijn erg verschillend en brengen op hun eigen manier spanning in de races. Bakoe is uniek door haar lange rechte stuk op start/finish. De auto’s rijden hier met weinig downforce wat de bochten extra lastig maakt. Marina Bay in Singapore heeft door zijn vele bochten en smalle baan weer een ander karakter.

In de cijfers komen de verschillen tussen de twee bane ook naar voren. De gemiddelde snelheid in Bakoe (209 km/u) is aanzienlijk hoger dan in Singapore (178 km/u). Dit komt doordat de topsnelheid in Azerbeidzjan ruim twintig kilometer per uur hoger is dan in de Aziatische stadstaat. Ook kan in Bakoe het gaspedaal op driekwart van het circuit volledig worden ingedrukt, waar dit in Marina Bay nog niet op de helft van het circuit kan.

Toch is in beide circuits de grilligheid van een stratenplan terug te vinden. Zowel in Azerbeidzjan als Singapore heeft Tilke gebruikt gemaakt van haakse bochten die omgeven zijn door muren. Er is, in tegenstelling tot zijn permanente circuits, weinig ruimte voor lange uitloopstroken. Hierdoor wordt een fout direct afgestraft. Dit zorgt voor spektakel en onderscheidt de stratencircuits van de aangelegde banen.

Stratencircuits staan helaas wel bekend om hun gebrek aan inhaalmogelijkheden. Het is Tilke nog niet gelukt dit probleem helemaal op te lossen, hoewel Bakoe meer kansen biedt dan Monaco en Singapore. Afgelopen seizoenen hebben ook laten zien dat inhalen vaker voorkomt in Bakoe dan in Singapore. Een sneller circuit lijkt een factor zijn die inhalen meer mogelijk maakt.

Zijn laatste creatie waarbij het stratenplan de leidraad vormde voor het circuit, Hanoi in Vietnam, gaan we voorlopig nog niet in actie zien. Hier heeft Tilke meer vrijheid gehad dan met de andere twee stratencircuits, omdat een deel van de lay-out speciaal is aangelegd voor de race. Hier is dan ook de stijl van Tilke meer terug te zien, met de lange rechte stukken en kenmerkende bochten die lijken te zijn gekopieerd van andere circuits. Denk hierbij aan de lange doordraaier die we kennen van Circuit of the Americas en Istanbul Park, maar denk ook aan de terugdraaiende bochten, als een slakkenhuis, zoals in China.

Wat dan te verwachten in Jeddah?

Als het aan de organisatoren ligt, wordt de race in Jeddah de meest enerverende van de kalender. ‘Met onze mooie kustlijn en een nauwe samenwerking met Tilke en de Formule 1, kan ik beloven dat het een unieke race wordt,’ aldus de zelfverzekerde prins Khalid . Als dat zo is, dan staan ons veel interessante inhaalacties te wachten en wordt de GP een feestje voor het publiek en voor de coureurs.

Gebrek aan ruimte en langzame bochten zijn vaak onvermijdelijk in een bestaand stratenplan. Hierdoor liggen fouten voor de hand en worden ze hard afgestraft, omdat er geen ruimte is voor uitloopstroken. Het kan een troost zijn dat de organisatoren willen leren van Monaco en inhalen als prioriteit zien.

Als we kijken naar de circuits van Tilke waar inhalen voorop staat, zijn er brede straten nodig met lange rechte stukken. De huidige straatcircuits leren dat snelheid bevorderlijk is voor inhaalacties. Het is echter afwachten of de kronkelige kustlijn van de Saoedische stad zich leent voor een race waar de topsnelheid hoog ligt en de inhaalmanoeuvres rijkelijk gemaakt kunnen worden.

Hoewel de race in de avond zal plaatsvinden, zal de imposante omgeving van Jeddah met de Rode Zee en de imposante bouwwerken een mooie aankleding zijn van het circuit. Als het dan ook de beloftes waarmaakt van de organisatoren, heeft het de potentie tot een hele spannende race. Nu hopen dat Tilke kan zorgen dat de aandacht van het publiek bij de race kan blijven en niet wordt weggetrokken door randzaken, zoals politiek of mensenrechten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws