Max Verstappen bezette in de vrije training een voor hem bekende positie in Brazilië: de zeventiende plek. Afgelopen jaar was dit zijn startplek voor een memorabele race, en ook nu verwacht technisch analist Sam Collins dat de wereldkampioen nog veel verder naar voren zal komen. Collins volgde Verstappen van begin tot eind en weet dat er veel meer in het vat zit bij de Red Bull Racing-coureur.
Collins houdt namens F1TV de technische details en data in de gaten. Dit weekend heeft geen enkel team upgrades meegenomen, en dat bood Collins de kans om vooral de tijden goed te analyseren. 'Soms gebruik ik een sessie om één auto constant te volgen. Tijdens de eerste vrije training heb ik alleen naar de Red Bull van Max Verstappen gekeken', deelt de Brit in de nabeschouwing op de eerste en enige vrije training.
Motorstraf voor Verstappen?
'Het is een beetje een mysterie waarom Max nog geen nieuwe krachtbron gekregen heeft', kaart Collins aan. 'Hij is de enige Honda-coureur die nog geen vijfde motor heeft, met de gridstraf die daarbij komt kijken.' De reden daarvoor kan gevonden worden in de kwalificatieposities: als een coureur Q3 of zelfs Q2 mist, dan is het veel goedkoper om een gridstraf van tien plekken te incasseren. Verstappen start doorgaans vooraan, waardoor een motorstraf hem een kans op een overwinning zou kosten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het gevolg is wel dat Verstappen in de vrije trainingen vaak voor een conservatievere aanpak moet kiezen. 'De Red Bull-coureur lijkt met meer downforce te rijden dan ik op dit circuit zou verwachten. Vroeg in de sessie zagen we ook dat hij met minder vermogen reed', stelt het technische brein van F1TV. In traditionele Grand Prix-weekenden rijden de coureurs op vrijdag vaak met een oude motor. In sprintweekenden moeten de coureurs op vrijdag al presteren, waardoor teams de motoren verder terug moeten schroeven om risico's te vermijden.
Tsunoda helpt Verstappen
Collins besteedt vervolgens aandacht aan het afwijkende programma van Red Bull. 'Yuki Tsunoda ging de baan op met zachte banden. Dat was als een geschenk uit de hemel voor de Nederlander, want Max had geen normaal programma in de sessie', weet Collins. 'De Ferrari's en Red Bulls raakten de mediumbanden niet aan. Ze willen die banden achter de hand houden voor de rest van het weekend. Dit is bepalend voor hun prestaties. Als je naar het gat tussen de McLarens en de rest kijkt, is dat niet representatief', waarschuwt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen kwam wel op de zachte banden naar buiten, maar brak zijn ronde halverwege af. Collins denkt dat dit bewust was, om die set banden voor de kwalificatie te bewaren. 'De data zijn heel lastig te interpreteren. Ferrari reed alleen op de harde banden, en Verstappen deed slechts een halve poging op de zachte banden. Tsunoda reed daar langer op dan verwacht. Hij deed dat om uit te vogelen of je op gebruikte zachte banden nog kunt versnellen. Dat leek bij Red Bull absoluut het geval te zijn', zo trekt Collins een positieve conclusie.
Het lijkt er dus op dat Red Bull Tsunoda als proefkonijn heeft ingezet om data te vergaren voor Verstappen, die de banden zoveel mogelijk achter de hand wil houden voor de belangrijkste vier sessies van het weekend. 'Er komt dus nog veel meer aan van Red Bull en ook van Ferrari. Ik verwacht een heel erg spannende sprintkwalificatie', sluit Collins af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties