max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-2 Formule 1
Formule 1

Technisch kopstuk van Red Bull met goed nieuws voor Verstappen: 'In Zandvoort ontdekt'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-2

McLaren laat dit seizoen een zelden vertoonde dominantie zien, maar is wel al vier keer verslagen in de Grands Prix. Drie keer was Max Verstappen daar verantwoordelijk voor. Technisch directeur Pierre Waché legt uit dat dit niet alleen met de karakteristieken van het circuit te maken heeft, maar ook met een doorbraak met de RB21. De situatie voor de komende raceweekenden ziet opeens weer zonniger uit.

Waché is sinds 2021 al de hoofdverantwoordelijke voor het ontwerp van de auto's van Verstappen, maar sinds het vertrek van Adrian Newey is er alleen maar meer verantwoordelijkheid bij de Fransman terechtgekomen. Waché kon dan ook opgelucht ademhalen na een dominante zege van Verstappen. In gesprek met de aanwezige media kreeg Waché de vraag of Red Bull nu weer vaker kan winnen. 'Ik hoop het wel', reageert Waché, die hardop moet lachen.

Grote stap vooruit

Red Bull is met een tweede en een eerste plek sterk uit de zomerstop gekomen, en dat is volgens Waché geen toeval. 'We hebben een andere richting gevonden met de afstelling. Dat ontdekten we al in Zandvoort, en nu hebben we dat verder weten te optimaliseren', luidt het veelbelovende bericht van de sleutelfiguur van Red Bull. 'We gaan nu zien hoe dit op andere circuits werkt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mekies-wache-red-bull-hongarije-vt3-1
Pierre Waché met landgenoot en teambaas Laurent Mekies.

Het Formule 1-circus bezoekt nog acht locaties voor de winterstop. Azerbeidzjan en Singapore zijn de volgende races, voor een kwartet van Amerikaanse races in Austin, Mexico, Brazilië, en Las Vegas. Het seizoen wordt in het Midden-Oosten afgesloten in Qatar en Abu Dhabi. Waché is altijd voorzichtig in zijn verwachtingen, maar de 50-jarige moet wel toegeven dat het contrast met 2024 levensgroot was in Monza. 'Afgelopen jaar hadden we het hier heel lastig, dus de verbetering vergeleken met afgelopen jaar is heel belangrijk voor ons. Het is wel duidelijk dat McLaren ook snel is.'

Waché benadrukt dat het topresultaat niet als een volledige verrassing kwam. 'Zandvoort was belangrijk om dit werkvenster te vinden bij de auto. Zandvoort heeft ook een heel ander niveau qua downforce. Dat is voor ons niet ideaal, maar hier ging het behoorlijk goed.' Ook in het minder gunstige Zandvoort wist Verstappen een tweede plek te bemachtigen, waarbij hij Ferrari, Mercedes, en ook Racing Bulls achter zich hield.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen-Red Bull-Zandvoort-Nederland-Red Bull-6
Red Bull legde de basis in Nederland.

Achterstand van Tsunoda

Red Bull heeft vaker toegegeven dat men problemen heeft met de correlatie in de simulator, en de windtunnel is behoorlijk gedateerd. Waché benadrukt echter dat deze middelen wel bijgedragen hebben aan de stap vooruit. 'We gebruiken alle middelen, die we tot onze beschikking hebben, binnen de limieten die we hebben', zo wijst de technisch directeur op de beperkingen in de windtunnel en met het aantal CFD-simulaties.

Verstappen zorgde voor een enorm succes, maar het contrast met Yuki Tsunoda was zeer groot. De Japanner eindigde als dertiende, bijna op een ronde achterstand. 'Het enige verschil was de vloer. Ik hoop dat we volgende race wel dezelfde specificatie zullen hebben.' De nieuwe vloer van Verstappen zou volgens verschillende teamleden ongeveer een halve tiende per ronde uitmaken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws