valtteri-bottas-sergio-perez-12 Formule 1
Formule 1

Drie coureurs hebben nog een gridstraf, Cadillac mag meteen incasseren

valtteri-bottas-sergio-perez-12

Cadillac wordt in 2026 het elfde team in de Formule 1. Het Amerikaanse team lijkt in de komende weken de coureursbezetting bekend te gaan maken. Cadillac gaat vermoedelijk inzetten op ervaren mannen. Valtteri Bottas wordt naar verwachting spoedig aangekondigd, maar de Fin zal bij zijn debuut voor Cadillac dan wel meteen een gridstraf moeten inlossen.

De geruchten over Bottas en Cadillac gaan al langer rond, maar inmiddels zou de voormalige Mercedes-coureur ook zijn handtekening onder het contract gezet hebben. Bottas wordt waarschijnlijk aan het einde van de zomerstop aangekondigd als Cadillac-coureur, niet alleen voor 2026, maar ook voor 2025. Momenteel is Bottas nog de derde coureur van Mercedes, maar aan die samenwerking zou dan een vroegtijdig einde komen.

Cadillac heeft een alternatief

Cadillac wil tijdens de tweede helft van het seizoen namelijk TPC-tests afwerken, tests met oude Formule 1-auto's. Daar wil het nieuwe team Bottas graag voor inzetten, waardoor het ingewikkeld zou worden voor Mercedes om Bottas aan te houden. De Duitse fabrikant wil uiteraard niet dat Bottas waardevolle informatie vanuit Mercedes kan meenemen naar een ander team, ook al is de verwachting dat Cadillac in haar eerste seizoen nog niet vooraan kan meestrijden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

valtteri-bottas-mercedes-gp-hongarije-2025-vrijdag
Valtteri Bottas gaat waarschijnlijk naar Cadillac.

Mocht Cadillac niet tot een overeenkomst komen met Mercedes over een eerdere overstap van Bottas, dan kan Cadillac nog terugvallen op de mogelijke tweede coureur. Het heeft er alle schijn van dat Sergio Pérez ook richting het Amerikaanse team gaat. De Mexicaan is als Noord-Amerikaanse coureur marketingtechnisch interessant, en kan daarna ook veel sponsorgeld en ervaring meenemen. Bottas zou echter de voorkeur krijgen als testcoureur, omdat Pérez technisch minder onderlegd zou zijn dan de Fin.

Straf voor Bottas

Met de verwachte bevestiging van Bottas bij Cadillac komt echter ook zijn voorlopig laatste race in de Formule 1 aan bod. Afgelopen jaar namen de nodige ervaren coureurs afscheid in Abu Dhabi, en dat ging gepaard met de nodige brokken. Bottas tikte zijn mogelijk toekomstige teamgenoot, Pérez, in de openingsronde al in een spin. Later in de race verremde Bottas zich volledig in bocht 6, waarbij hij Kevin Magnussen torpedeerde.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Bottas viel bij het incident uit, en kon een tijdstaf dus niet meer inlossen. Daardoor werd zijn tijdstraf omgezet in een gridstraf voor de volgende Grand Prix. Aangezien Bottas in 2025 aan de zijlijn staat, heeft hij zijn straf nog altijd niet ingelost. Even gloorde er hoop voor de tienvoudige Grand Prix-winnaar, aangezien de FIA vanaf 2026 een regel invoert waarbij deze straffen na twaalf maanden komen te vervallen.

Een woordvoerder van de FIA verschafte echter duidelijkheid aan The Race: 'Vooralsnog blijft die straf gewoon staan, aangezien er nog geen mechanisme is ingevoerd om achteraf een straf aan te passen, die onder de toenmalige regels werd uitgedeeld. De regelwijziging voor 2026 is puur bedoeld om soortgelijke situaties voor de toekomst te vermijden.' Het lijkt er dus op dat Bottas zijn gridstraf van vijf plekken alsnog moet inlossen in Australië. In de praktijk heeft die straf echter alleen gevolgen als Cadillac snel genoeg is om de laatste startplekken te vermijden.

Twee andere coureurs met gridstraffen

Bottas is niet de enige coureur, die nog een gridstraf moet inlossen, al is het bij zijn collega's veel minder waarschijnlijk dat zij ooit nog aan de start zullen verschijnen van een Grand Prix. Jenson Button beëindigde zijn carrière na 2016, maar keerde in 2017 terug bij McLaren om Fernando Alonso te vervangen, aangezien de Spanjaard deelnam aan de Indy 500. De eenmalige terugkeer van Button werd geen succes: de oud-kampioen crashte met Pascal Wehrlein in Portier. Button heeft nog een gridstraf van drie plekken, maar het lijkt ondenkbaar dat de 45-jarige coureur nog terugkeert.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Jenson Button
Jenson Button heeft zijn laatste straf nooit hoeven inlossen. 

Robert Shwartzman is de laatste coureur met een gridstraf, van vijf plekken. De 25-jarige heeft wél nog de juiste leeftijd voor de Formule 1, maar is momenteel niet in zicht voor een vast stoeltje. Shwartzman werd afgelopen jaar in de eerste vrije training in Mexico zwaar bestraft vanwege het negeren van gele vlaggen bij een testritje voor Sauber. De Russisch-Israëlische coureur is dit jaar actief in de IndyCar Series, al heeft hij hier nog geen onuitwisbare indruk achtergelaten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws