yuki-tsunoda-red-bull-racing-zaterdag-singapore-2025 Formule 1
Formule 1

Tsunoda's RB21 wijkt af: 'Zou niet zo veel verschil moeten maken'

yuki-tsunoda-red-bull-racing-zaterdag-singapore-2025

Yuki Tsunoda pakte in Azerbeidzjan nog punten en hield tegelijkertijd Lando Norris rondenlang achter zich, waarmee hij teamgenoot Max Verstappen een dienst bewees. In Singapore gaat het moeilijker zijn om zo’n prestatie neer te zetten, want de Japanner start vanaf P15. Zelf tast de coureur in het duister wat betreft de redenen.

In Bakoe was Tsunoda zeer te spreken over zijn auto. Het zag ernaar uit dat de RB21 en de coureur eindelijk goed met elkaar overweg konden. Helaas lijkt dit van korte duur, want in Singapore heeft de Japanner het alweer zwaar. Tijdens Q1 wist Tsunoda zich tijdens een gele vlag veilig te stellen, maar uiteindelijk kwam hij niet verder dan een vijftiende plek. Punten worden daardoor ineens een stuk lastiger.

RB21 van Tsunoda niet identiek aan die van Verstappen

Tsunoda weet niet precies wat de oorzaak van het probleem is, maar hij merkt wel dat er iets mis is. ‘Ja, ik heb gewoon geen grip’, geeft hij aan als Lawrence Barretto van Formula1.com hem vraagt hoe het vanuit de auto voelde. ‘Dat is het. Ik kon gewoon niet de grip vinden die ik normaal gesproken zou moeten hebben’, aldus de Red Bull Racing-coureur, die met P15 maar liefst dertien plekken achter Verstappen staat.

Tsunoda was verre van de enige coureur die het lastig had met de banden; ook Lando Norris en Lewis Hamilton klaagden over de grip. ‘Ik werd erg beperkt door het slippen van alle vier de wielen. Ik heb mijn best gedaan, maar ja, het ging erg moeizaam’, stelt de Red Bull Racing-coureur. Eén geluk voor Tsunoda: de Williams-coureurs zijn gediskwalificeerd, dus Tsunoda zal waarschijnlijk vanaf P13 starten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

yuki-tsunoda-laurent-mekies-red-bull-racing-gp-singapore-2025-zaterdag-3
Tsunoda spreekt met Mekies op de kwalificatiedag.

Barretto vraagt zich af of Tsunoda wellicht achterop is geraakt qua specificaties. Tsunoda krijgt de nieuwste updates later dan zijn teamgenoot, al zat er door Laurent Mekies in bijvoorbeeld België wel meer vaart achter dan onder Christian Horner. De F1TV-presentator vraagt Tsunoda of hij het nieuwste upgradepakket heeft en of hij denkt dat dit invloed heeft op zijn prestaties.

De coureur is eerlijk in zijn antwoord. ‘Ik bedoel, er zijn wat verschillen, maar dat zou geen extreme invloed moeten hebben’, stelt hij. Het is dus wel degelijk zo dat zijn Nederlandse teamgenoot meer nieuwe onderdelen krijgt, maar Tsunoda benadrukt zelf ook meteen dat dit geen reden zou moeten zijn dat hij zo ver achter de viervoudig wereldkampioen staat in grotendeels dezelfde auto.

Voorvleugel speelt mogelijk een rol

Tsunoda zou graag zien dat dit probleem wordt opgelost, maar weet dat dit pas na Singapore kan gebeuren. ‘Misschien zien we iets dat we...’ begint hij. De coureur maakt zijn zin niet af. ‘Misschien zien we het na deze Grand Prix’, zegt hij dan toch nog. Tijdens de race zal hij het dus moeten doen met de slippende banden.

De Japanner wijst wel aan waar het verschil tussen de Red Bull-bolides zit. ‘Het is maar een voorvleugel, dus het zou niet zo veel verschil moeten maken’, benadrukt hij echter meteen. ‘Maar ik denk dat wat ik miste, juist de plek is waar die nieuwe voorvleugel zal helpen’, sluit hij ook niet uit dat het wel meespeelde. ‘Maar ja, laten we kijken hoe het gaat’, sluit de coureur af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws