Twee Nederlanders in de Formule 1: een terugblik naar 2005-2006 Formule 1
Formule 1

Twee Nederlanders in de Formule 1: een terugblik naar 2005-2006

Twee Nederlanders in de Formule 1: een terugblik naar 2005-2006

Het kwam voor iedereen als een verrassing dat in de ochtend van 10 september Nyck de Vries werd aangekondigd als de invaller voor Williams-coureur Alexander Albon. Hiermee kregen we een scenario op de grid dat de koningsklasse al een tijdje niet heeft gezien: twee Nederlanders in de Formule 1. Regerend wereldkampioen Max Verstappen is sinds 2015 de enige coureur die onder de Nederlandse vlag rijdt. Inmiddels is het zeventien jaar geleden dat er ook twee Nederlanders op de grid stonden. Wie waren dat en hoe verliepen die seizoenen? F1Maximaal zet het op een rijtje.

Bij het raceweekend in Italië schitterde de Nederlands trots met de eerste overwinning op Monza voor Verstappen en een heel knappe puntenprestatie van De Vries. Terwijl Verstappen de afgelopen zeven jaar de meest populaire naam is voor de Nederlandse autosport, kent ons kikkerland toch nog meer coureurs die ook in de koningsklasse hebben gereden. 2005 en 2006 waren daarvan unieke seizoenen, toen stonden Nederlandse coureurs Christijan Albers en Robert Doornbos allebei op de grid. In 2005 reden ze zelfs voor hetzelfde team.

Seizoen van 2005: Doornbos en Albers bij Minardi

Voordat Albers in de Formule 1 terechtkwam, reed hij succesvolle races in de DTM, waarna hij terugkeerde naar de single-seaters. In de winter voor de aanvang van het 2005-seizoen testte Albers voor de Formule 1-teams van Jordan, Minardi en ChampCar’s Walkenhorst Motorsports. Uiteindelijk stapte hij in bij het Italiaanse team van Minardi. Doornbos zou in eerste instantie een zitje hebben bemachtigd bij Jordan, waar hij ook al testcoureur was in het jaar ervoor. Eddie Jordan verkocht echter zijn renstal aan Alex Shnaider van Midland. Doornbos bleef in de rol als test- en reservecoureur van de renstal, maar na de Grand Prix van Engeland werd bekendgemaakt dat hij de teamgenoot zou worden van Albers.

Het seizoen van 2005 is het enige seizoen waarin Albers punten heeft gescoord. Hij behaalde tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, die toen nog op Indianapolis Motor Speedway werd gehouden, de vijfde plaats. Dit leverde hem vier punten op. Aan de race deden echter maar zes bolides mee. De veertien andere bolides werden voor de opwarmronde van de grid gehaald vanwege veiligheidsredenen met de Michelin-banden die sommige teams in de Formule 1 toen gebruikte. In 2005 reden onder andere Jordan en Minardi met Bridegestone-banden, waardoor ze van de situatie konden profiteren. Om die reden gaat de Grand Prix van de Verenigde Staten van 2005 als een van de meest controversiële races de geschiedenisboeken in.

Doornbos maakte zijn debuut als teamgenoot van Albers bij de Grand Prix van Duitsland, op de Hockenheimring. In het seizoen van 2005 heeft Doornbos acht races gereden, waarvan hij er drie uitviel. Zijn hoogst behaalde positie was P13 in Turkije en in Spa-Francorchamps. Het team van Minardi eindigde uiteindelijk onderaan in het klassement met in totaal zeven punten. Albers zijn toenmalige teamgenoot, Oostenrijker Patrick Friesacher, is verantwoordelijk voor de andere drie punten, ook behaald tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten.

Seizoen van 2006: Doornbos bij Red Bull, Albers bij Midland F1 Racing

In 2006 was Doornbos eerst test- en reservecoureur bij de Oostenrijkse renstal, maar hij werd bij de laatste drie races van het seizoen ingezet om Christian Klien te vervangen. Hier had Doornbos David Coulthard als teamgenoot. De laatste drie races van de kalender van 2006 waren China, Japan en Brazilië. In China kwalificeerde Doornbos zich als tiende, maar hij finishte buiten de top tien. De laatste twee races kwalificeerde en eindigde hij ook buiten de top tien. In 2007 kreeg de Nederlander een aantal testdagen bij Red Bull, maar uiteindelijk werd Christian Klien als derde rijder aangewezen. Vanaf 2009 was Doornbos actief in de IndyCar.

Albers kende ook geen bijzonder goede herinneringen van het 2006-seizoen. Dit seizoen bleven de punten voor hem uit. Zijn seizoen kende geen soepele start, en in Imola overleefde hij zelfs een flinke crash. Zijn bolide rolde over de kop na contact met coureur Yuji Ide. De Nederlander was ongedeerd na zijn crash, maar het vormde wel een memorabel moment dat een frustrerend seizoen samenvatte. In tegenstelling tot Doornbos was Albers in 2007 nog wel actief in de Formule 1, maar dit seizoen verliep ook niet naar wens. Albers viel vijf races uit en verliet bij de Grand Prix van Frankrijk de pitsstraat met de tankslang nog aan de auto. Hierbij ontstond gelukkig geen brand en hij crashte ook niet. Halverwege het 2007-seizoen verloor Albers zijn zitje, hij kon immers de snelheid van teamgenoot Adrian Sutil niet bijbenen.

Seizoen van 2023: weer twee Nederlanders in de Formule 1?

Met een sensationeel debuut heeft De Vries tijdens het raceweekend in Monza laten zien uit welk racehout hij gesneden is. Op de vrijdag van het weekend in Italië was de coureur uit Sneek al op de baan te zien in de Aston Martin van Sebastian Vettel, maar ongeveer twee uur voor de aanvang van het Formule 1-programma van de zaterdag werd De Vries aangekondigd als tijdelijke vervanger voor Albon. Tijdens de kwalificatie maakte hij al indruk door een knappe ronde te rijden die hem en Williams naar Q2 bracht. Doordat vele coureurs gridstraffen kregen voor het vervangen van onderdelen, zat de kans op een WK-punt er zeker wel in. Dit wist De Vries bij de race waar te maken, hij behaalde twee punten door te finishen op P9.

Na de Grand Prix van Italië deelden velen hun expertise en zicht op de toekomst van de carrière van De Vries. Op dit moment is er nog een zitje te bevestigen bij Williams, maar ook bij Alpine en AlphaTauri. Er wordt volop gespeculeerd of De Vries nu weer meedoet voor een stoeltje, vooral nadat Williams-teambaas Jost Capito aangaf dat er nog een cockpit open is. Alpine heeft het nog niet officieel bevestigd, maar De Telegraaf wist te melden dat De Vries mogelijk een testdag gaat rijden voor de Franse renstal op de Hungaroring. Bij Mercedes, waar De Vries aan is gekoppeld, heeft hij nog maar één training gereden. Als Mercedes wil voldoen aan haar rookietestverplichtingen, dan is het zeer goed mogelijk dat ze De Vries nog een keer gaan inzetten. Mocht de Friese coureur volgend jaar aanschuiven bij een team, dan rijden er voor het eerst sinds 2006 weer twee rijders onder de Nederlandse vlag.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws