Update II | Ferrari past sidepods aan voor GP Spanje en tackelt problemen met bandenmanagement Formule 1
Formule 1

Update II | Ferrari past sidepods aan voor GP Spanje en tackelt problemen met bandenmanagement

Update II | Ferrari past sidepods aan voor GP Spanje en tackelt problemen met bandenmanagement

Bij Corriere della Sera is meer bekend over waar Ferrari in de eerstvolgende Grand Prix mee op de proppen komt. De Italiaanse renstal geeft al enkele weken aan dat het de eerste grote aerodynamische wijzigingen door gaat voeren in de eerstvolgende race, de Grand Prix van Spanje. Het Italiaanse sportmedium weet waar het team van Charles Leclerc en Carlos Sainz naar kijkt.

Piergiuseppe Donadoni, werkzaam voor de eerdergenoemde krant, belicht diverse oplossingen die Ferrari aan zal bieden aan haar coureurs, te beginnen met de vloer: 'Ferrari werkt al weken aan een nieuwe vloer die porpoising zou moeten oplossen, of op zijn minst zou moeten verminderen. Als de oplossing werkt, kunnen de Ferrari-ingenieurs de vloer een stuk lager leggen.'

'Dat zou weer ruimte vrij kunnen maken op aerodynamisch gebied door met minder vleugel te rijden, waardoor een deel van de grote weerstand van de F1-75 geneutraliseerd kan worden', aldus het mogelijke plan van het team van Mattia Binotto. Momenteel rijdt Ferrari met relatief veel vleugel, wat ze snelheid kost op het rechte stuk. Dit is een van de problemen die overwinningen voor Leclerc voorkomen heeft in de afgelopen wedstrijden.

Daarom wordt er in Maranello doorgewerkt. Het plan is om de wijzigingen aan de vloer voor de Spaanse Grand Prix al te introduceren. 'In Montmélo krijgen de teams de mogelijkheid om het rijgedrag van de auto's te vergelijken met het rijgedrag in de wintertests', beargumenteert de Italiaan. Daarom wordt aankomend weekend door veel teams gezien als het perfecte moment om te evalueren of bepaalde wijzigingen aan het materiaal werken, of juist niet.

'Gewichtsverlies bij Ferrari'

Er zitten verder nog kleinere wijzigingen aan te komen die ook een positief effect moeten hebben op de snelheid van Ferrari: 'In een zoektocht naar aerodynamische efficiëntie voert Ferrari verder andere kleine updates door die tot een klein gewichtsverlies moeten leiden. Het doel is om het gat naar Red Bull te dichten, dat volgens teambaas Binotto zo'n twee tienden bedraagt.'

Update 12.18u (17/05) | 'Ferrari wint drie à vier tienden met upgrades voor GP Spanje'

Ferrari heeft in de eerste vijf races geprobeerd haar eigen auto te begrijpen, maar nu gaat de Italiaanse renstal in actie komen. Het team neemt een aangepast vloer mee naar de Grand Prix van Spanje en volgens La Gazzetta dello Sport zullen er meer aerodynamische aanpassingen worden gemaakt. Ferrari-teambaas Mattia Binotto zei eerder dat het gat naar Red Bull Racing ongeveer twee tienden is en dat gat zal aankomend weekend worden gedicht. Het Italiaanse medium zegt namelijk dat de upgrades van Ferrari volgens geruchten drie à vier tienden moeten opleveren.

Update II 13.46u (17/05) | Ferrari past sidepods aan voor GP Spanje en tackelt problemen met bandenmanagement 

Ferrari gaat naast de nieuwe vloer nog enkele andere aerodynamische upgrades brengen naar de Grand Prix van Spanje. De Italiaanse renstal gaat haar sidepods iets slanker maken, maar daarbij wordt de vorm wel behouden. Daarnaast zal de grote achtervleugel die getest werd tijdens de filmdag op Monza ook op de auto zitten in Barcelona.

Eerder werd al gemeld dat Ferrari een nieuwe vloer zal brengen naar de Grand Prix van Spanje, maar de Italiaanse tak van Motorsport.com weet dat er nog meer in de pijpleiding zit. Ferrari gaat net als Aston Martin haar sidepods enigszins aanpassen. Waar de Britse renstal kijkt naar de oplossing van Red Bull Racing zal Ferrari haar brede sidepods houden, maar ze zullen wel iets slanker zijn in Barcelona. Hiermee hoopt de Scuderia wat minder last te hebben van luchtweerstand.

Daarnaast is het zeker dat Ferrari de grote achtervleugel, die getest werd in Monza, op de auto zal zetten. Dit gaat gepaard met enkele andere ontwikkelingen. De Italiaanse renstal kan immers maar moeilijk haar banden op temperatuur krijgen, waardoor het team de remleidingen zal aanpassen. Hierbij zal er ook gekeken worden naar de voorwielophanging van de F1-75. Hiermee hoopt Ferrari, in combinatie met de nieuwe achtervleugel, de banden sneller op temperatuur te krijgen en ook de temperatuur in de banden te behouden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws