Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur heeft na afloop van de kwalificatie voor de Grand Prix van São Paulo uitgelegd waarom het één coureur goed verging, terwijl de ander teleurstelde. Charles Leclerc pakte een sterke derde startplek, maar teamgenoot Lewis Hamilton kwam niet verder dan de dertiende tijd. Volgens Vasseur lag dat niet aan een fundamenteel verschil in snelheid, maar aan de ongelooflijk kleine marges binnen de huidige Formule 1.
Vasseur sprak na afloop van de kwalificatie vol contrasten over hoe klein de verschillen tegenwoordig zijn. ‘Het veld ligt ongelooflijk dicht bij elkaar’, benadrukt hij. ‘We hebben het over slechts een paar tienden tussen de eerste en de zestiende plaats. Dat betekent dat een kleine fout, een iets mindere voorbereidingsronde of een beetje verkeer genoeg is om al in Q1 of Q2 uit te vallen.’
Volgens de Fransman maken zulke omstandigheden teamwork en precisie belangrijker dan ooit. ‘Het is ons een paar weken geleden ook overkomen, maar dit keer hebben we het totaalpakket beter onder controle gekregen’, legt hij uit. ‘Je moet echt elk onderdeel perfect samenbrengen, want het verschil tussen de derde plek en plek tien is soms maar een paar honderdsten.’
Ferrari gooit het om
Ferrari kampte op vrijdag nog met een gebrek aan topsnelheid, maar koos op zaterdag voor een agressievere aanpak. Het team monteerde een achtervleugel met minder downforce, in de hoop meer snelheid te vinden op de rechte stukken. Die gok betaalde zich uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
‘Gisteren misten we snelheid op het rechte stuk’, vertelt Vasseur. ‘Vandaag hebben we gekozen voor een vleugel met minder luchtweerstand, en de auto reageerde daar heel goed op.’ Die aanpassing hielp Leclerc om een uitstekende derde startplek te pakken, achter Lando Norris en Kimi Antonelli.
Daarnaast speelde ook het weer een rol in Ferrari’s voorbereiding voor de sprintsessies. ‘We verwachtten in de ochtend nog regen, maar die kwam niet’, vertelde Vasseur. ‘We hebben op het laatste moment gekozen voor een andere afstelling, en dat bleek de juiste beslissing te zijn.’
Hamilton stelt (weer) teleur
Voor Lewis Hamilton verliep de kwalificatie heel anders. Hoewel hij dezelfde afstelling als zijn teamgenoot gebruikte, slaagde de Brit er niet in om het juiste vertrouwen in de SF-25 te vinden. Hij strandde al in Q2 en moest genoegen nemen met de dertiende startpositie. Vasseur benadrukte dat het verschil tussen beide coureurs niet de ware snelheid van de auto weerspiegelt.
‘Als alles zó dicht bij elkaar ligt, kan zelfs een klein detail het hele resultaat veranderen’, verklaart hij. Volgens de teambaas is het dus niet zo dat Hamilton ‘traag’ was, maar dat een paar kleine imperfecties hem duur kwamen te staan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ondanks de teleurstelling bij Hamilton overheerst bij Ferrari het optimisme. De wagen lijkt dankzij de aanpassingen beter in balans te zijn, en Vasseur denkt dat er op zondag zeker kansen liggen. ‘We hopen morgen opnieuw iets te vieren, hopelijk met Charles op het podium’, zei hij hoopvol.
De race op Interlagos staat bekend om zijn onvoorspelbaarheid. Er is altijd spektakel en er gebeuren de meest onverwachte dingen. Het zou voor Ferrari fijn zijn als die een keer mee zouden zitten, want het team is nog altijd in een hevige strijd met Mercedes en Red Bull Racing om plek twee in het constructeurskampioenschap.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties