Fernando Alonso heeft de eerste vrije training als snelste man afgesloten. De Spanjaard leek de hele sessie in een goed ritme te zitten. Aston Martin koos voor een iets afwijkende aanpak door de sessie op de mediums te openen, terwijl de rest van het veld voor de harde band koos. Max Verstappen leek ook een goed begin van het Singapore-weekend te hebben. Hij werd derde. De RB21 oogde minder grillig dan in vorige jaren op het krappe stratencircuit. Voor de McLarens was het een minder leuke eerste sessie.
Zodra de lamp op groen sprong was Liam Lawson de eerste die de baan ging verkennen. Vorig jaar was de Nieuw-Zeelander nog als 'gast' aanwezig, omdat hij zich moest bewijzen om een stoeltje te krijgen. Hij lijkt dit jaar bijna in hetzelfde scenario te zitten. Al vroeg in de sessie werd het druk op de baan. Waar de coureurs vaak een lange tijd op zich laten wachten, was iedereen binnen tien minuten buiten. Alexander Albon moest met een noodgang naar binnen, want hij stond rokend in de pitstraat.
De achterremmen waren behoorlijk warm geworden, maar de auto leek in orde te zijn. Verstappen zette ondertussen de toon door op de harde band een 1:35,501 neer te zetten. Lewis Hamilton voegde zich er net achter op negentien duizendsten. Lawson stond derde op vier tienden van de twee wereldkampioenen. Het hele veld reed de eerste stint op de harde band, alleen de twee Aston Martins stonden op de mediums. Verstappen moest zijn P1 inleveren aan Norris, die naar een 1:33,388 snelde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De viervoudig wereldkampioen ging vervolgens even naar binnen om de set-up te verbeteren. Red Bull hoopt dit weekend juist heel weinig aan de auto te hoeven sleutelen. In de afgelopen weekenden was de auto direct op snelheid en in een goede balans. Het stratencircuit van Singapore staat echter bekend als een van de slechtste circuits van Red Bull. Vorig jaar werd hij tweede, maar hij hoopt dit weekend te winnen. Als hij wint, heeft hij op alle circuits van de huidige F1-kalender gewonnen.
Aan boord bij Verstappen
Na een korte stop was Verstappen weer op de baan te vinden en ging hij na een out lap bezig met een snelle ronde. Hoewel de auto nog niet helemaal stabiel oogt, leek het er wel op dat Verstappen redelijk uit de voeten kon met de RB21. Hij was niet voluit aan het pushen, maar reed naar P2, op vier tienden van Alonso op de mediums. Na twintig minuten vormden de twee wereldkampioenen de top twee van de tijdentabel, met Carlos Sainz op P3.
Leclerc, de twee McLarens en Hamilton bevonden zich daarachter. Opnieuw pakte Norris de eerste tijd af, ditmaal versnelde hij naar een 1:32,493. Hij was slechts 21 duizendsten sneller dan Verstappen, die op zijn beurt Alonso's tijd had verslagen. De baan was duidelijk aan het evolueren, want de tijden van de coureurs gingen langzamerhand richting de kwalificatietijden van vorig jaar. Sainz versnelde zo naar een 1:31,812 en zette landgenoot Alonso op twee tienden.
De rust keerde tijdelijk terug op het circuit, want velen waren even de pitstraat ingegaan. Alleen Stroll, Antonelli en Sainz waren nog buiten. Red Bull test deze sessie een nieuwe voorvleugel. De update lijkt circuitspecifiek te zijn en is vooral op de auto gezet voor de local load, dus de lokale downforce. Het stratencircuit van Singapore is uiteraard een high downforce track. Tot nu toe kan Verstappen er aardig mee uit de voeten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Slordigheidjes van McLaren, snelle Alonso
Een paar minuten later gingen velen de baan alweer op om de productieve vrijdagmiddag voort te zetten. Norris begon aan een nieuwe snelle run en deed dat met paarse sectoren. Verstappen en Piastri waren tegelijkertijd op de baan. Alle drie stonden ze op de zachte band. Leclerc was de snelste man op de baan, en daar konden zowel de McLarens als Verstappen op dat moment niet aan tippen. Ferrari is over het algemeen snel op Singapore, dus dat zou geen verrassing moeten zijn. Die snelheid moeten ze alleen behouden tot en met zondag.
Vanuit de cockpit van Piastri kwamen wat klachten over onderstuur. Dat was ook te zien aan zijn tijd, want Piastri kwam een halve seconde tekort op zijn teamgenoot. Norris en Verstappen werden gesplitst door Sainz, die P3 behield na een run op de mediums. Lawson had die positie aan het begin van de sessie in handen, maar zakte buiten de top tien. Teamgenoot Isack Hadjar meldde zich wel in de top tien, hij stond zevende en ging ook bezig met een stint op de zachte band.
Verstappen zette nogmaals aan en pakte een paarse middensector, waar hij in zijn vorig run juist veel tijd verloor. Ook in de derde sector verbeterde hij, waardoor hij op iets meer dan een tiende achter Leclerc terechtkwam. Alonso zat er de hele sessie al goed bij en snelde in de laatste tien minuten nog eens naar P1. De eerste training in Singapore verliep niet vlekkeloos voor McLaren. Piastri meldde over de boordradio dat hij de muur had geschampt, en verzocht zijn team om te checken of alles in orde was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Geen vlekkeloos begin voor McLaren
In de laatste minuten van de training stond Piastri nog even binnen, terwijl de andere toprijders nog op de baan waren. Alonso was met drie minuten op de klok nog niet van de troon gestoten, terwijl Leclerc en Verstappen de top drie compleet maakten. Verstappen stond inmiddels weer op de harde band. Piastri ging de baan weer op om zijn tijd mogelijk nog te verbeteren, maar reed hard over een kerb. Hij brak zijn ronde af. Zijn sessie oogde enigszins slordig. Norris was bijna het hele uur sneller dan zijn teamgenoot, al eindigde Piastri toch voor hem.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties