max-verstappen-red-bull-racing-vrijdag-singapore-2025 Formule 1
Formule 1

Verstappen op kleine achterstand in chaotische sessie, Norris betrokken bij apart pitstraatincident

max-verstappen-red-bull-racing-vrijdag-singapore-2025

Oscar Piastri heeft de tweede vrije training als snelste man afgesloten. Het was een chaotische sessie met twee rode vlaggen en een incident in de pitstraat tussen Lando Norris en Charles Leclerc. Piastri herstelde na een lastige eerste training, terwijl Norris ditmaal de langzamere rijder was. Hij werd echter verzocht om data te verzamelen. Max Verstappen had opnieuw een goede sessie en pakte P3, op slechts 0,143 seconden van de snelste tijd.

Net als bij de eerste vrije training was het vanaf de eerste minuut druk op de baan. De coureurs gingen de nacht in na een productieve eerste sessie op het stratencircuit van Singapore, waarin Fernando Alonso de snelste tijd pakte. Verstappen pakte de derde tijd. Vanuit Red Bull Racing was men positief over de eerste sessie. Helmut Marko gaf bij Viaplay zelfs aan dat het 'de beste VT1 was in Singapore in een lange tijd'.

Piastri opende de tweede vrije training sterker dan de eerste, waarin hij een muurtje schampte en hard over een kerb reed en daardoor zijn ronde af moest breken. Beide McLarens haalden de top drie niet in VT1, en wilden daar nu graag verandering in brengen. Verstappen snelde echter naar de eerste tijd op een nieuwe set mediums en noteerde een 1:33,128. Piastri zat daar op dat moment zo'n drie tienden achter. Nico Hülkenberg had de voorlopig derde tijd in handen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-vrijdag-singapore-2025
Verstappen kende een goed begin van het Singapore-weekend.

Dat veranderde toen Mercedes en Ferrari ook snelle rondes gingen noteren, met Andrea Kimi Antonelli naar P1 met een 1:32,883. De baan begon na elke ronde beter te worden. Dit weekend racet alleen F1 Academy in het voorprogramma van de Formule 1, waardoor de baan redelijk groen is als de sessie start. Norris pakte vervolgens P2 en was nipt sneller dan Verstappen. Later verbeterde hij die tijd om naar P1 te gaan met een 1:32,226. Antonelli veroorzaakte een gele vlag toen hij de exit route moest nemen.

Russell rijdt voorvleugel eraf

Na een kwartier ging Norris nog steeds aan de leiding van de tijdentabel. Bijna het hele veld stond op de mediumband, maar Aston Martin begon dit keer met de harde band. In VT1 was die situatie omgekeerd. Alonso zat er eerder op vrijdag al goed bij en zette dat ritme voort. Op de harde band pakte hij P2, op slechts 27 duizendsten van Norris. Verstappen verbeterde zijn tijd wel, maar stond vierde na de run van Carlos Sainz. De Williams-coureur die in Bakoe nog op het podium stond liet in VT1 ook al goede tijden zien.

Teamgenoot Alexander Albon kon in VT1 slechts een paar rondjes rijden wegens een probleem met de achterremmen. Hij was er in VT2 wel weer bij, maar stond op het moment dat Sainz naar P3 schoot op P15. In de 42ste minuut van de training veroorzaakte de andere Mercedes-coureur een gele vlag, George Russell reed namelijk zijn voorvleugel eraf. De auto stond krom en leek behoorlijk wat schade op te hebben gelopen. Niet veel later werd de gele vlag een rode vlag vanwege rotzooi op de baan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes meldde vlot nadat Russell de pitstraat inreed dat zijn sessie voorbij was. Het team moest vervolgens hard aan de slag om de auto te repareren voor de VT3 op zaterdag. De sessie werd vervolgens om 15:29u Nederlandse tijd hervat, maar het duurde niet lang voordat de volgende rode vlag de sessie stillegde. Esteban Ocon ging met een glory run naar P1 en had die tijd ook even in handen. Liam Lawson had de muur hard geraakt en hobbelde terug naar de pitstraat.

Lawson veroorzaakt tweede rode vlag, chaos in de pitstraat

Het lukte de jonge Nieuw-Zeelander echter niet om de pitstraat te halen, waardoor hij op een onhandige plek bleef staan. Een van zijn banden was losgeraakt en lag op de baan. De pit lane entry werd gesloten, maar een paar seconden later weer geopend, want anders konden de coureurs natuurlijk niet naar binnen. Lawson was ongedeerd uit de auto gekomen en kon teruglopen naar de pits.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De rode vlag duurde zeker tien minuten en Red Bull besloot die tijd te gebruiken om nog even aan de auto te sleutelen. De voorvleugel was er even af geweest voor wat kleine aanpassingen. Red Bull-hoofdingenieur Paul Monaghan legde uit dat het een subtiele herziening was van de vorige voorvleugel, zodat ze wat beter om kunnen gaan met de karakteristieken van het stratencircuit in Singapore.

Het was vervolgens chaos in de pitstraat, waarbij Norris de muur inging. Leclerc wilde tegelijkertijd de garage uit en reed tegen hem aan. Leclerc was direct under investigation voor een unsafe release. McLaren duwde de auto van Norris snel terug om de voorvleugel te vervangen, zodat de training hervat kon worden. Uiteindelijk had de MCL39 verder geen schade opgelopen. Het was vooral een apart moment in de pitstraat.

De tekst gaat verder onder de video.

Verstappen niet ver van P1

Met nog tien minuten op de klok schoot Verstappen op de softs naar P1 met een 1:30,857. Alonso zat hem op de hielen, en Lance Stroll meldde zich ook eens bij de top drie. Alonso is de hele vrijdag al sterk, maar nu pas kwam de Canadees erbij. Stroll kwam wel vijf tienden tekort. Piastri kreeg eindelijk een goede run gedaan en pakte de snelste tijd van Verstappen af. Hij reed een 1:30,714 en was daarmee ongeveer 1,5 tiende sneller.

Hamilton wilde ook een goede ronde neerzetten, maar schampte de muur en moest de ronde afbreken. De baan werd opnieuw beter, waardoor Ocon naar P5 schoot. Voorafgaand aan de rode vlag stond de Fransman al even op P1. Ook Hadjar zat erbij. Hij pakte een paarse middensector en ging naar P2. Hij wist Piastri en Verstappen te splitsen.

Uitslag tweede vrije training Grand Prix van Singapore 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws