helmut-marko-laurent-mekies-max-verstappen-red-bull-racing-vrijdag-singapore-2025 Formule 1
Formule 1

Red Bull verklaart update, Marko jubelt: 'Verstappen kan de kerbs nu aan en de auto gedraagt zich'

helmut-marko-laurent-mekies-max-verstappen-red-bull-racing-vrijdag-singapore-2025

Red Bull Racing kende een goed begin van de vrijdag in Singapore. Het circuit is de afgelopen jaren een soort 'achilleshiel' geworden van de Oostenrijkse renstal. Het is het enige circuit van de huidige kalender waar Max Verstappen nog niet heeft gewonnen. Terwijl hoofdingenieur Paul Monaghan de kleine update uitlegt, is Helmut Marko erg blij met hoe het in VT1 ging.

Red Bull en Mercedes zijn de twee enige teams met een update dit weekend. Het team van Verstappen en Yuki Tsunoda heeft een andere voorvleugel meegenomen en een andere motorkap op de auto gemonteerd. Beide onderdelen hebben te maken met de karakteristieken van Singapore: veel downforce en hitte. Mercedes heeft tevens een andere voorvleugel op de auto gemonteerd, die George Russell er in VT2 afreed.

Voorafgaand aan de vrije trainingen vertelde Monaghan over de update. 'We hopen vanuit dit gebied nog wat extra tijd uit de auto te halen', zegt de Brit tegenover de aanwezige pers. 'Het is voor ons een aanpassing met kleine stapjes, dus een subtiele herziening', vervolgt hij. 'Nadat de laatste update werd geïntroduceerd, kregen we meer aanwijzingen en voordelen: dit konden we doen, dat konden we doen. Er kwam wat capaciteit vrij, dus we wilden het doorzetten.'

In Monza nam Red Bull namelijk ook een update mee. Toen werd de vloer aangepakt. Met het oog op 2026 worden er geen grote pakketten meer op de auto's geïnstalleerd. 'Het zou de laatste van het jaar moeten zijn, maar misschien volgen er nog wat kleinere updates', zegt Monaghan. 'In Zandvoort ging het niet optimaal. Het voelt een beetje als gokken nu, of niet?' lacht hij. 'Ons doel is gewoon om een beetje meer rondetijd eruit te halen. De vraag is nu of we het ook op high downforce circuits kunnen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pedals-tom-monaghan-13
Paul 'Pedals' Monaghan verklaart op vrijdag in Singapore de kleine update.

Vloer levert wat nodig is

Monaghan legt uit dat er sowieso verbetering inzit, maar dat ze op dit moment nog niet weten hoeveel tijd het heeft opgeleverd. Dat kunnen ze na de vrije trainingen gaan analyseren. 'Dit is een uniek circuit, dus we krijgen waarschijnlijk ook een uniek resultatenpakket', zegt Pedals. 'We kunnen het eventueel opnieuw testen in Austin', voegt hij eraan toe. 'De vrijdag is eigenlijk gewoon een testsessie, toch? Je leert altijd iets van het rijden met de auto.'

Red Bull probeert zoveel mogelijk uit de vrijdag te halen: 'Wat leren we, wat kunnen we eruit halen, wat kunnen we concluderen', somt Monaghan op. De hoofdingenieur is in ieder geval tevreden over de vloer van de RB21. 'Qua verwachtingen hebben we geleverd wat we ongeveer verwachtten. Er zat niets bij waarvan je zegt: oh mijn hemel, dit is zoveel beter dan voorzien. Alles gedroeg zich zoals verwacht. Waar we bovenop komen te zitten, is het totale gedrag van de auto.'

Marko heel tevreden over VT1

Het klinkt leuk als iets veel beter ging dan verwacht, maar dat was volgens Monaghan ook niet ideaal geweest. Dan had Red Bull ook moeten uitzoeken waarom dat opeens zo was. 'We hebben dingen geleerd en ontdekt, en dat is het resultaat van een combinatie: het nieuwe aeropakket, de nieuwe carrosserievlakken, en nog wat andere zaken', duidt Monaghan. 'Het gaat om veel wijzigingen samen, niet één ding, en dat heeft ons wat extra snelheid gegeven. Het is geen enorme sprong, maar kleine stapjes.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-vrijdag-singapore-2025
Verstappen heeft nog nooit gewonnen in Singapore.

Voorafgaand aan VT2 reageerde Marko op het rijgedrag van de bolide. De topadviseur klonk erg tevreden. 'Ik moet zeggen dat dit de beste VT1 was sinds een heel lange tijd in Singapore', zei Marko bij Viaplay. 'De auto is natuurlijk nog niet perfect na één sessie. We hebben wat bochten en andere zaken te verbeteren. Leclerc en McLaren hebben echter de motoren opgeschroefd. We hebben ook nog geen long run van McLaren gezien.'

McLaren had een lastige, slordige sessie waarin beide rijders niet foutloos waren, maar vooral Oscar Piastri opviel met een klein kusje voor de muur en een moment over een kerb. 'Laten we zien wat ze in de tweede sessie neerzetten, maar ik denk dat we er niet ver achter staan. Hoe dan ook is het nog geen kwalificatiesessie', zegt Marko. 'Max kan de kerbs nu aan. Vorig jaar hoorden we nog dat de auto een kangoeroe was. Nu gedraagt de auto zich beter.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws