Max Verstappen heeft een mokerslag uitgedeeld aan McLaren door de Grand Prix van de Verenigde Staten op zijn naam te schrijven. De Red Bull Racing-coureur leidde van start tot finish en liep flink in op Oscar Piastri, die niet verder kwam dan P5. Lando Norris eindigde na een lang duel met Charles Leclerc op de tweede plek. Lewis Hamilton (P5) bleef Piastri ook voor.
De opwarmronde voor de Grand Prix van de Verenigde Staten begon bij een buitentemperatuur van 28 graden, beduidend koeler dan eerder in het weekend. De asfalttemperatuur was met 44 graden wel nog steeds erg hoog, en daarnaast was de wind volledig gedraaid. De coureurs kregen nu tegenwind in de eerste sector, wat gunstig is voor het gevoel in die snelle bochten.
Verstappen voerde het veld aan in de formatieronde. De wereldkampioen had voor mediumbanden gekozen, net als de meeste andere coureurs. De belangrijkste uitzondering was Charles Leclerc, die als enige in de top vijftien voor een andere keuze ging. De Monegask stond op de zachte banden, net als Gabriel Bortoleto en Lance Stroll. Esteban Ocon, Alexander Albon, en Isack Hadjar kozen juist voor de harde banden.
Verstappen krijgt Leclerc als buffer
Verstappen kwam vanaf de eerste startplek uitstekend weg. De Nederlander gooide meteen het gat aan de binnenkant dicht voor Lando Norris. Charles Leclerc kon daar vanaf P3 op de zachte banden van profiteren en schoot naar de tweede plek. Hij kon zelfs Verstappen even aanvallen, maar de Nederlander verdedigde sterk. George Russell was de grote verliezer bij de start. De Mercedes-coureur verloor plekken ten koste van Lewis Hamilton en Oscar Piastri. Yuki Tsunoda had ook een goede start en klom in twee ronden tijd van de dertiende naar de negende plek.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Russell oogde na zijn slechte start wel snel en zette Piastri meteen onder druk, maar de leider in het kampioenschap hield stand op de vijfde plek. Vooraan wist Verstappen al snel een gaatje te trekken naar Leclerc, die het even lastig had op de zachte banden. De Monegask werd al snel de locomotief van een treintje met Norris als eerste wagonnetje. Leclerc kwam na een paar ronden op de zachte banden opvallend genoeg steeds meer op gang.
Virtual Safety Car
Terwijl de herhalingen van de start in beeld gebracht werden, ging het mis tussen Carlos Sainz en Kimi Antonelli. De Williams-coureur probeerde de zevende plek over te nemen, maar ging in bocht 15 in de fout. Hij raakte de Italiaan, die spinde en een lekke band opliep. Sainz viel met een kapotte voorwielophanging uit en zorgde voor een Virtual Safety Car. Aangezien de Safety Car niet de baan opreed, behield Verstappen zo wel zijn voorsprong van zo'n drie seconden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Tsunoda profiteerde van het moment en schoof op naar de zevende plek. Hij reed slechts twee seconden achter Russell. De top vijf werd nog altijd gevormd door Verstappen, Leclerc, Norris, Hamilton, en Piastri. Ferrari maakte hierbij een veel sterkere indruk dan in het sprintgedeelte van het weekend. Leclerc was eindelijk op gang gekomen en had Norris op twee seconden achterstand gezet, terwijl Hamilton zijn landgenoot op een seconde achterstand volgde.
Leclerc kreeg het later in de eerste stint toch steeds lastiger op de zachte banden, maar bleef goed verdedigen tegen Norris. De Brit was slordig en had na 21 ronden al drie track limit-waarschuwingen. De voorsprong van Verstappen liep zo op tot ruim zes seconden na vijftien ronden. Opvallend genoeg was Piastri nog langzamer dan Leclerc. De leider in het kampioenschap reed inmiddels 4,5 seconden achter Hamilton en had Russell nog altijd vlak achter zich.
Ferrari valt Norris aan
In de 22e ronde slaagde Norris er eindelijk in om Leclerc in te halen. Verstappen had op dat moment al bijna elf seconden voorsprong opgebouwd. Ferrari maakte een domme fout om Leclerc niet meteen binnen te halen, maar deed dat een ronde later wél. Door die extra ronde verloor Hamilton 1,4 seconden op Norris, maar met Leclerc op nieuwe banden kon Ferrari de McLaren-coureur wel aanvallen met een undercut.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
De rest bleef de eerste stint verlengen, en steeds meer coureurs dachten erover na om in een éénstopper naar de zachte banden te wisselen. Yuki Tsunoda voerde dat plan na 29 ronden als eerste uit. McLaren volgde een ronde later met Oscar Piastri, omdat George Russell de kans kreeg om een undercut te plaatsen. Piastri moest dus nog 26 ronden op de zachte banden rijden, en had een bandennadeel ten opzichte van de meeste concurrenten.
Verstappen, Norris, en Russell reden langer door, maar na 32 vroeg Norris zelf om een pitstop. Hij stond 3,8 seconden stil en viel tot ruim achter Leclerc terug. Het verschil was vier seconden, waarbij Norris nieuwere banden had. Het was echter de vraag of die zachte banden aan het einde van de race ook nog sneller waren. Na de stop van Norris volgde ook Verstappen, die de leiding na zijn bandenwissel behield.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Russell deed enkele seconden later hetzelfde en kwam ruim vijf seconden achter Piastri terug op de baan, maar wel met drie ronden nieuwere banden. De Mercedes-coureur liep na zijn pitstop een seconde per ronde in, maar bleef vervolgens op 2,6 seconden afstand hangen. Waar de ene McLaren-coureur in zijn spiegels moest kijken, kon Norris juist op Leclerc jagen. Achter de top zes reed Tsunoda op een solide zevende plek. De Japanner verdedigde fel tegen Oliver Bearman in bocht 14 en 15, waarbij de Haas-coureur spinde.
Verstappen wint onbedreigd
Verstappen werd in de slotfase niet meer onder druk gezegd. Hij klaagde wel over de zachte banden, maar datzelfde gold voor Norris, die de aanval op Leclerc tijdelijk moest staken. De Ferrari-coureur bleef zeven seconden achter Verstappen rijden en verdedigde sterk. In ronde 51 viel Norris aan, maar Leclerc stak bij het uitkomen van de eerste bocht terug en heroverde de tweede plek. Niet veel later greep Norris alsnog de tweede plek.
Norris deed met de tweede plek dus goede zaken, al was Verstappen de grote winnaar van de dag. Charles Leclerc mocht na een sterk optreden wel het podium betreden. Lewis Hamilton eindigde voor Piastri, terwijl Russell, Tsunoda, Hülkenberg, Bearman, en Alonso de top tien volmaakten.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties