Wat gebeurt er met een Formule 1-auto als het seizoen voorbij is? Formule 1
Formule 1

Wat gebeurt er met een Formule 1-auto als het seizoen voorbij is?

Wat gebeurt er met een Formule 1-auto als het seizoen voorbij is?

Nu het Formule 1-seizoen erop zit, zou je denken dat de auto's van het afgelopen jaar geen nut meer hebben en waarschijnlijk ergens zullen stof zullen vangen. Dat is niet helemaal waar, want de bolides zullen namelijk op allerlei verschillende manieren worden ingezet door hun teams. F1Maximaal zet de verschillende opties op een rijtje.

Sommige teams zullen de gebruikte auto's nog op de baan inzetten met verschillende doeleinden. Andere teams geven hun wagens daarentegen een mooi plekje in een museum of zelfs in hun eigen fabriek, zoals McLaren dat doet met haar oude auto's. In het McLaren Technology Centre in Woking zijn allerlei auto's uit het verleden te bewonderen op de boulevard. Dat is slechts één manier waarop oude Formule 1-bolides tentoon worden gesteld.

Sauber deed in 2012 namelijk iets héél anders dan wat McLaren en ook andere teams doen. De Zwitserse renstal, die tegenwoordig bekendstaat als Alfa Romeo Racing, sneed haar auto uit 2008 doormidden. Matthew Morris, voormalig hoofdontwerper bij Sauber, gaf in onderstaande video toe dat het proces om de F1.08, zoals de auto heette, doormidden te snijden maar liefst twee jaar duurde. Het doel? De fans een inkijkje geven in hoe de verschillende onderdelen er van binnen uitzien en gepositioneerd zijn.

Demo runs over de hele wereld

Er zijn ook Formule 1-teams die ervoor kiezen om hun auto's nog in te zetten op het asfalt en dat kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Neem bijvoorbeeld Red Bull Racing, dat oude auto's een tweede leven geeft door ze in te zetten tijdens speciale demo runs over de hele wereld. Op die manier wordt de Formule 1 dichter bij de fans gebracht dan ooit tevoren, al dient het ook vaak een marketingdoeleinde.

Neem bijvoorbeeld de Dutch Road Trip van Red Bull in 2020. Het was een manier van de Oostenrijkse renstal, die twee RB7's uit 2011 inzette, om de terugkeer van de Grand Prix van Nederland te promoten. Daarnaast zijn er ook vaak genoeg demo runs om het publiek te vermaken, zoals Red Bull met de RB8 uit 2012 deed voorafgaand aan de Grand Prix van Saoedi-Arabië, die dit jaar voor het eerst op de kalender stond.

De historische racerij

Voor het volgende punt moeten we iets dieper de geschiedenis der Formule 1 induiken, want sommige auto's worden ingezet in de historische racerij. Dit wordt niet door teams zelf gedaan, maar meestal worden deze oude auto's ingezet door partijen die de wagens hebben gekocht. Er bestaan ook evenementen voor historische races, zoals de Monaco Historique en de Historic Grand Prix op Circuit Zandvoort.

In Monaco vond eerder dit jaar een memorabele editie plaats van de historische race. Oud-Formule 1-coureur Jean Alesi zat achter het stuur van de Ferrari 312 B3 uit 1974, terwijl drievoudig Le Mans-winnaar Marco Werner de Lotus 77 uit 1976 bestuurde. De twee gingen het duel aan op het krappe stratencircuit en voor Alesi eindigde de race met een crash bij het uitkomen van de laatste bocht. Zijn Ferrari kende een moment van overstuur en bam: einde wedstrijd voor de Fransman en een historische auto in puin.

Testdagen met aanstormend talent of om data te verzamelen

Oude en gebruikte Formule 1-auto's worden ook ingezet om te testen. Denk daarbij aan testdagen voor jonge coureurs, die even mogen proeven aan hoe het is om zo'n bolide te mogen besturen. Dit jaar worden oude auto's, al zijn deze niet ouder dan een jaar of drie, ook ingezet om de nieuwe 18 inch-banden van Pirelli voor het 2022-seizoen alvast uit te proberen. De teams voerden daarvoor enkele wijzigingen door aan hun wagens om de nieuwe generatie van banden te laten passen, zoals de juiste afmeting instellen voor de wielophanging. Deze wagens zijn immers gebouwd voor 13 inch-banden.

Na de Grand Prix van Abu Dhabi vonden twee testdagen plaats waarin de coureurs het nieuwe rubber voor de laatste keer mochten uitproberen voordat de nieuwe reglementen definitief ingaan. Max Verstappen was één van de coureurs die het Yas Marina Circuit opgingen om data te verzamelen voor hun teams. Naast de bandentest voor Pirelli kwamen ook enkele jonge rijders in actie met auto's van 2021, zoals Robert Shwartzman bij Haas en Guanyu Zhou, die volgend jaar zijn debuut zal maken in de Formule 1 met Alfa Romeo.

Max Verstappen in actie met een gemodificeerde RB15 uit 2019 tijdens een testdag in Abu Dhabi. De 13 inch-banden zijn ingeruild voor de nieuwe 18 inch-banden van 2022.
Max Verstappen in actie met een gemodificeerde RB15 uit 2019 tijdens een testdag in Abu Dhabi. De 13 inch-banden zijn ingeruild voor de nieuwe 18 inch-banden van 2022.

Formule 1-teams geven auto cadeau aan coureur

Ten slotte zijn er ook Formule 1-teams die een auto cadeau geven aan één van hun coureurs. Meestal komt dat doordat een auto een speciale betekenis heeft voor de coureur in kwestie. Zo kreeg Charles Leclerc zijn Ferrari SF90 uit 2019 cadeau, omdat hij de Grand Prix van Italië ermee won en Michael Schumacher kreeg zijn twee kampioenschapswinnende Benetton-auto's uit 1994 en 1995 cadeau. Een ander verhaal: Mercedes weigerde in 2010 om Jenson Button zijn kampioenschapswinnende Brawn BGP 001 van het jaar ervoor cadeau te geven, ondanks dat het in zijn contract stond. De reden? Er zou geen reservechassis zijn om de auto weg te kunnen geven. De Engelsman sleepte het team toen voor de rechter, maar verloor de zaak.

Fernando Alonso is in het geval van oude auto's als cadeau helemaal een mooi voorbeeld. De Spanjaard heeft een eigen museum vol met klassiekers uit zijn carrière. In zijn museum zijn onder meer zijn twee kampioenschapswinnende Renaults uit 2005 en 2006 te bewonderen, maar ook een collectie bestaande uit de Ferrari-bolides die hij heeft bestuurd gedurende zijn loopbaan.

Terrence Riepma (Twitter: @TerrenceRiepma | e-mail: t.riepma@valkeringmedia.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws