Welke bijzonderheden verhult het blauw-roze van de nieuwe Alpine A522? Formule 1
Formule 1

Welke bijzonderheden verhult het blauw-roze van de nieuwe Alpine A522?

Welke bijzonderheden verhult het blauw-roze van de nieuwe Alpine A522?

De lancering van de Alpine A522 sneeuwt een beetje onder door de wintertests, maar dat neemt niet weg dat ook de Fransen met een uniek ontwerp voor de dag gekomen zijn. Alpine combineerde haar lancering van de nieuwe bolide met de aankondiging dat ze een nieuwe hoofdsponsor binnen hebben gehaald, BWT. Ter viering van deze samenwerking vinden we veel roze terug op de bolide. Een gloednieuwe livery, en een gloednieuw ontwerp, dus. Wat valt op? F1Maximaal.nl neemt je wederom mee.

Nee, een uitgebreid verhaal over de livery van de nieuwe bolide hoort niet thuis in een analyse. Toch is het het wel waard om de kleuren van de nieuwe bolide even aan te stippen. Alpine reed vorig jaar voornamelijk in het blauw-wit-rood. Blauw was de dominante kleur, met de andere accenten bedoeld om de Franse afkomst van het team te weerspiegelen. Aan het blauw hebben ze na de komst van BWT vastgehouden, maar het roze neemt het waterzuiveringsbedrijf mee. Zo heftig als bij Force India en Racing Point is het in 2022 niet, maar de aanwezigheid van BWT is zeer duidelijk.

Het is bijzonder dat Alpine de eerste twee wedstrijden van 2022 besloten heeft om de kleurstelling om te draaien, en dus met een vrijwel volledig roze bolide voor de dag te komen. Dit kan financiële redenen hebben, maar strategische redenen kunnen niet uitgesloten worden. Allereerst zouden de twee debuutraces van de Alpine-BWT-samenwerking zo georkestreerd kunnen zijn omdat BWT dat graag op wilde nemen in haar sponsorcontract. Het zou echter ook een strategisch voordeel kunnen bieden.

Dit is de roze livery waarmee het team uitkomt in de eerste twee races van 2022. (Foto: Alpine Racing)
Dit is de roze livery waarmee het team uitkomt in de eerste twee races van 2022. (Foto: Alpine Racing)

De Formule 1-teams hebben al aangegeven te verwachten dat de bolides op technisch gebied snel convergeren. Tijdens de testdagen wordt door de aerodynamici al gekeken naar wat de concurrenten bedacht hebben, en hoe deze oplossingen het beste toegepast kunnen worden op het eigen materiaal. Eind februari gaat men in de fabrieken al aan het werk, en het tweede weekend van april gaat men Albert Park (Australië, red.) op om de derde race van het jaar te verrijden. In iets minder dan anderhalve maand al het eerste pakket met updates brengen? Het wordt zwoegen, maar onmogelijk is het niet. Brengen ze de updates gelijktijdig met de permanente liverywijziging dan kan het zijn dat aanpassingen langer ongezien blijven dan zonder zo’n wijziging van de basiskleuren. Ze zouden het de concurrentie in ieder geval zeker niet makkelijker maken.

Also read

De Alpine A522

Na dit hersenspinsel is het tijd om te kijken naar de details van de Alpine zelf. Houd er rekening mee dat van de Franse auto tot nu toe enkel 3D-renders van het team zelf beschikbaar zijn. Dat maakt het lastig interpreteren, al lijkt het of de primaire eigenschappen van de auto al vrijgegeven zijn. Kijk maar eens naar de voorvleugel, bijvoorbeeld, waarbij de onderste flap flink onder de neus zit. Die flap is dusdanig laag gelegd dat het meer doorstroom biedt naar de venturikanalen aan de onderkant van de auto. We zien in het vooraanzicht tevens dat de bovenste flap van de voorvleugel heel erg dun is, veel dunner dan bij veel andere teams. Mocht dit werkelijk de voorvleugel zijn die ze in 2022 gebruiken dan is het niet ondenkbaar dat dit de extreme low-downforce vleugel is.

Het vooraanzicht van de A522 met een extreem dunne bovenste flap. (Foto: Alpine Racing)
Het vooraanzicht van de A522 met een extreem dunne bovenste flap. (Foto: Alpine Racing)

Verder valt er aan de voorkant van de bolide niet heel veel op te maken. Alpine maakt gebruik van een ronde, holle neus, zoals veel van haar concurrenten, heeft op de wing end-plates een vergelijkbaar horizontaal detail en het omhulsel van de remmen is standaard. Ze maken gebruik van een conventioneel pushrod-systeem voor de voorwielophangingen, dus ook hier geen verrassingen. Die verrassingen vinden we wel in het midden van de Alpine.

Middle of the road voor Alonso en Ocon

Fernando Alonso en Esteban Ocon lijken op basis van de eerste 3D-renders een soort middle-of-the-road-bolide te krijgen. Dit is in de sidepods zeer duidelijk te zien. Alpine heeft met haar sidepods besloten om deze af te laten lopen naarmate de achtervleugel dichterbij komt, eigenlijk net zoals Mercedes, maar dan veel minder agressief. Mercedes is met een compacter ontwerp gekomen, wat op het eerste oog meer lucht zou moeten voeden aan het deel van het chassis dat boven de diffuser zit. Alpine doet dit dus in mindere mate, en wijkt daarmee meer uit richting een AlphaTauri-oplossing.

Ook de sidepods van AlphaTauri bootst het echter niet volledig na. De vorm lijkt vergelijkbaar vanaf de bovenkant, maar onder de luchtinlaten aan de zijkant helt de sidepod een stuk minder streng af dan bij de AT03. Door die sidepods te positioneren zoals ze hebben gedaan, proberen ze ter hoogte van de coureur al wat lucht richting de achterwielen te krijgen. Ook is het achterste gedeelte (onder het Castrol-logo) niet zo slank als wat we van diverse andere teams gezien hebben. Wellicht dat dat te maken heeft met de afmetingen van de Renault-motor.

De sidepod van Alpine heeft wat weg van die van de AT03, maar lijkt minder gestroomlijnd. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
De sidepod van Alpine heeft wat weg van die van de AT03, maar lijkt minder gestroomlijnd. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Een basisvleugel aan de achterkant

Een van de meest opvallende onderdelen van de 3D-render is de achterkant. Niet vanwege het feit dat het zo uniek is, maar vanwege het feit dat de achtervleugel er juist opvallend standaard uit ziet. Vrijwel elk team dat we tot op heden gezien hebben, in de spotlights van de studio of op het circuit, heeft vorm gegeven aan haar achtervleugel. Denk hierbij aan Mercedes dat met twee bijzondere kuiltjes aan de uiteinden van de onderste flap gekomen is, en AlphaTauri dat de zijkanten van het onderdeel juist hoog gehouden heeft, en het onderdeel aan de binnenkant wist te verlagen. Veel andere teams hanteren hetzelfde achtervleugelconcept als AlphaTauri.

Op deze roze render zie je dat de achtervleugel eigenlijk volledig vlak is. (Foto: Alpine Racing)
Op deze roze render zie je dat de achtervleugel eigenlijk volledig vlak is. (Foto: Alpine Racing)

Alpine heeft met haar lancering aan de achterkant echt helemaal niets laten zien. Ze zijn voor één steunpilaar gegaan voor het onderdeel, maar verder lijkt de vleugel zelfs vlakker dan die van het showmodel. Aangezien alle andere teams met dit onderdeel aan de haal gegaan zijn, is het moeilijk in te beelden dat Alpine het over heeft geslagen. Vermoedelijk gaat daar op het circuit in de komende dagen dus nog wel wat aan veranderen. Houden ze bewust het werkelijke model achter omdat ze met iets unieks gekomen zijn? We weten het nog niet. Wel is duidelijk dat wanneer je dacht dat de meeste interpretaties van de 2022-reglementen al getoond waren, er weer verrast wordt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws