2026 car render 4 2 Formule 1
Formule 1

Wolff ziet 2026-auto grens van 400 km/u naderen, FIA vindt focus op rondetijden voorlopig vergezocht

2026 car render 4 2

Terwijl het Formule 1-seizoen van 2025 nog gaande is wordt er volop vooruitgeblikt op het 2026-seizoen, waarin de technische regels drastisch veranderen. Meerdere coureurs hebben hun zorgen geuit over de auto's, snelheden en de actieve aerodynamica. Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt dat men zich geen zorgen hoeft te maken om de snelheden. Hij verwacht dat de snelheden ver boven de driehonderd kilometer per uur zullen komen.

Voorlopig zijn de auto's van 2026 slechts computeranimaties van de FIA en hebben een paar coureurs de nieuwe bolide uit kunnen proberen in de simulator. Vanuit onder anderen Max Verstappen en Charles Leclerc hoeft de FIA voorlopig niet te rekenen op enthousiaste reacties. Hoewel Verstappen er nog niet in heeft gereden op de simulator, liet hij eerder wel weten dat hij zich er weinig bij voor kon stellen en niet dacht dat de actieve aerodynamica, aangestuurd door een systeem, de juiste weg vooruit is.

Ook Leclerc klonk sceptisch. Andere coureurs vonden het vooral zorgwekkend dat de rondetijden veel lager liggen dan met de huidige auto. Wolff vroeg zich af hoe de coureurs al kritisch konden zijn op een concept dat 'in principe nog niet eens geboren is'. De actieve aerodynamica en gewijzigde voor- en achtervleugel moeten ervoor zorgen dat de auto minder luchtweerstand heeft op de rechte stukken, waarna de bolide in de bochten overschakelt op een standaard set-up met meer downforce, om daar voor snelheid te zorgen.

Mercedes wil echter wel benadrukken dat het team niet verwacht dat de auto's een kopie worden van de bolides voorafgaand aan het 2022-tijdperk. 'Het zijn auto's met een vlakke vloer en een trede in het midden. Je kunt ze aan de zijkant niet echt meer zo sterk afdichten als de huidige auto's', zegt technisch directeur James Allison. 'Het venturi-effect zal veel kleiner zijn. Toch zijn de auto's van 2026 geen kopie van wat we voor 2022 hadden. Ze zitten ergens tussen toen en nu in', deelt de ingenieur tegenover Auto, Motor und Sport.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-george-russell-mercedes-gp-hongarije-2025-zondag-2
Mercedes zal blij zijn om het ground effect-tijdperk achter zich te laten.

Geen kopie van auto's vóór 2022

Wolff denkt dat dit tot extreem hoge snelheden kan leiden. 'Als we het volledige vermogen aanspreken, naderen we de grens van vierhonderd kilometer per uur', aldus de Oostenrijker. De nieuwe auto’s genereren minder downforce en de smallere banden minder grip. Daarvoor komt er meer speelruimte in de rijhoogte waarin de aerodynamica werkt. Tegelijkertijd neemt het vermogen toe. Samengevat worden de auto's van 2026 trager in bochten, maar sneller op de rechte stukken.

Vanuit de FIA vindt men het enigszins verwonderlijk dat de coureurs juist de nadruk op de rondetijden leggen. 'We hebben verschillende fases in de geschiedenis van de sport gehad waarin de snelheden van de auto's fluctueerden', zegt FIA-topman Nikolas Tombazis. 'Als je eraan gewend bent, is het oké. Ik denk niet dat de rondetijden straks ook een thema zijn, als de coureurs zijn gewend aan de nieuwe auto's', vervolgt hij, geciteerd door Motorsport.com.

Volgens hem verschillen de rondetijden ook niet veel van de huidige rondetijden. 'Volgens onze simulaties zullen de auto's volgend jaar tussen de één en tweeënhalve seconden per ronde langzamer zijn', vertelt de Griek. 'Dat is wel aan het begin van de reglementen, daarna zal er natuurlijk volop ontwikkeling plaatsvinden.' Een eventuele kloof zal zichzelf dan wel dichten, lijkt hij te vinden. 'In alle eerlijkheid hebben we niet van alle teams data ontvangen, dus we weten niet precies van alle teams wat de downforce-niveaus precies zullen zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

bottas monza zondag 1
Halverwege het rechte stuk moet de F1-bolide van 2026 de topsnelheid aantikken.

Niet 'zo langzaam' als Formule 2

Tombazis denkt dat de uitspraken voortkomen uit de simulaties van de teams die misschien niet direct op de 'target' van de FIA zitten. 'Ze zullen dan langzamer zijn dan onze simulaties, maar nogmaals: we denken niet dat de rondetijden een gespreksonderwerp vormen', vervolgt hij. 'Ik vind het verrassend dat dat überhaupt boeiend is. Ik bedoel, als we de auto's net zo langzaam zouden maken als de Formule 2, dan is het logisch dat er commentaar komt, maar dat is absoluut niet aan de orde', weet de FIA-topman zeker.

De FIA is momenteel bezig met het simuleren van 'het nieuwe DRS-systeem', dat de Manual Override Mode zal heten. Hoeveel die boost op zal leveren, is nog niet te zeggen. 'Dat is een van de dingen waar we naar kijken nu de coureurs in de simulator rijden', zegt Tombazis. 'Er zijn wat overeenkomsten met DRS, maar ook verschillen, en die zijn afhankelijk van het circuit. Waar we nu aan werken met de teams en onze simulaties, is om inhalen ook inclusief die boost nog aan de moeilijke kant te houden. Het moet moeilijk, maar wel mogelijk zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws