Wolff hekelt motorvoorstel Red Bull en Ferrari: 'Dat wordt het begin van het einde van de F1' Formule 1
Formule 1

Wolff hekelt motorvoorstel Red Bull en Ferrari: 'Dat wordt het begin van het einde van de F1'

Wolff hekelt motorvoorstel Red Bull en Ferrari: 'Dat wordt het begin van het einde van de F1'

Toto Wolff vindt dat er in de Formule 1 absoluut geen plaats is voor een 'Balance of Performance'-systeem. Hoewel Red Bull Racing en ook Ferrari wel wat voelen voor het gelijktrekken van de prestaties van de krachtbronnen, stelt de teambaas van Mercedes dat dit het begin van het einde van de Formule 1 zal worden.

Wolff laat in Bahrein weten fel tegen het voorstel van de beide teams te zijn om een vergelijkbaar systeem in te voeren. Met name Red Bull Racing, dat overweegt de Honda-operatie over te nemen aan het eind van 2021, stelt dat er bij een eventuele bevriezing van de motorontwikkeling geen gigantische verschillen tussen de motoren mogen zijn. 'Ik zie dan geen verschil met een BoP-systeem, dat wordt het begin van het einde van de Formule 1', wordt Wolff geciteerd door Autosport.

'De krachtbron gaat namelijk verder dan alleen prestatiecijfers, ook belangrijk zijn de bestuurbaarheid, het gewicht, de koeling en ga zo maar door. Daar kun je niet een formule op toepassen om het gelijk te trekken, dat is onmogelijk', stelt Wolff. 'Het is ook niet iets waar Mercedes achter zou staan.' Het idee werd eerder door Red Bull in de groep gegooid en hoewel Renault en Ferrari aanvankelijk tegen het plan waren, is laatstgenoemde daar inmiddels op teruggekomen.

Wolff kan ook niet begrijpen dat er autofabrikanten meedoen in de F1 die het voorstel serieus overwegen. 'Als fabrikant behoor je te vertrouwen op je eigen krachten, dat geldt ook voor het ontwikkelen van een krachtbron. Het is best vernederend om dan een systeem in te willen voeren waarmee de verschillen kunstmatig kleiner worden gemaakt.'

'Formule 1 moet DTM niet achterna'

Wolff is bekend met een vergelijkbaar systeem dat ooit in de DTM werd gehanteerd. 'Daar kreeg je gewichten mee in de auto op basis van je eerdere prestaties. Het enige waar het dan na de kwalificatie over ging was: 'Ja, als ik niet die 5 extra kg aan boord had gehad, dan had ik wel op poleposition kunnen staan.' Dat was het hele verhaal in die seizoenen.'

'De Formule 1 moet daar heel, heel ver vandaan blijven', vindt Wolff. 'Anders dan eindigen wij net als de GT-klassen, waarvoor motoren worden ontwikkeld die vervolgens direct worden gemanipuleerd volgens het systeem.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws