Wolff schiet zichzelf in de voet: 'Hij doet hiermee ook afbreuk aan de prestaties van Hamilton' Formule 1
Formule 1

Wolff schiet zichzelf in de voet: 'Hij doet hiermee ook afbreuk aan de prestaties van Hamilton'

Wolff schiet zichzelf in de voet: 'Hij doet hiermee ook afbreuk aan de prestaties van Hamilton'

Max Verstappen heeft in Monza historie geschreven. De Nederlander won zijn tiende race op rij, en heeft er zo voor gezorgd dat hij vermoedelijk nog zeer lang terug te vinden is op de Wikipedia-pagina's. Waar Verstappen op het circuit van zich deed spreken, deden Toto Wolff en Lewis Hamilton dat voornamelijk voor de camera's.

Verstappen geeft het woord dominantie dit seizoen een nieuwe betekenis, zo merkt ook coureur Ho-Pin Tung op. 'Zo'n perfecte reeks van tien overwinningen neerzetten is ongekend. Een foutje is zo gemaakt', beseft Tung. 'Dan doel ik niet alleen op Verstappen, maar op de gehele Red Bull Racing-organisatie en het runnen van de auto. Verstappen spreekt voor zich, want dat zien we iedere zondagmiddag weer, maar ook achter de schermen presteert iedereen op de top van zijn kunnen en laat niemand een steekje vallen, zo lijkt het.'

Monza was in 1988 de spelbreker in een verder perfect seizoen voor McLaren, en ook dit jaar had Verstappen nog even zijn handen vol aan polesitter Carlos Sainz. 'Ferrari reed dit weekend minder downforce dan Red Bull. Dat heeft als voordeel dat je op de rechte stukken minder luchtweerstand hebt en daar dus sneller gaat, maar op Monza als grootste nadeel dat je banden sneller slijten', legt Tung uit in zijn analyse bij nu.nl. 'Minder downforce werkt overal in door. Je gaat niet alleen minder hard door de bochten, maar daar ook sneller door glijden.'

In de kwalificatie presteerde Ferrari daardoor goed, maar in de race werd het duidelijk dat Red Bull voor een raceafstelling had gekozen met lagere slijtage. Toch was het nog niet zo eenvoudig voor Verstappen om de leiding te nemen, omdat het DRS-effect in Monza klein is, en de Ferrari snel was op de rechte stukken. 'Verstappen moest dus strategisch en geduldig zijn in de beginfase. Hoewel het met deze auto's gemakkelijker volgen is, verlies je nog steeds behoorlijk wat downforce als je dicht op een andere auto rijdt. Er was dus ook een risico dat hij zelf zijn linkervoorband kapot zou rijden als hij constant te dicht op Sainz zou zitten.'

'Toen Sainz' banden er op een gegeven moment aan gingen, zag je dat Verstappen meer druk kon zetten. Als je alles in ogenschouw neemt, is het dus eigenlijk geen verrassing dat hij juist bij het uitaccelereren van de eerste chicane voorbijging aan Sainz in plaats van op het lange rechte stuk', concludeert de 40-jarige analist. 'Dat is de meest effectieve en tevens minst risicovolle manier om in te halen, want als je dat probeert bij het aanremmen, kan het nog weleens tot contact leiden. Verstappen benutte op dat moment de sterke punten van zijn auto volledig.'

Goede tijden, slechte tijden bij Wolff en Hamilton

Als je veel wint, wordt verliezen steeds lastiger, en gezien het aantal successen dat Lewis Hamilton en Toto Wolff samen hebben geboekt, is het dan ook niet erg verrassend dat ze moeite hebben om een ander te complimenteren. Afgelopen weekend hadden zowel Hamilton als Wolff het goed te pakken, waarbij Hamilton er moeite mee had dat Verstappen meer geprezen wordt voor zijn dominante reeks dan in zijn eigen tijd het geval was, en Wolff records opeens niet meer erg waardevol vond, nu deze niet door Mercedes worden neergezet.

Ook Tung zag de opmerkingen van de Oostenrijkse teambaas met enige verbazing langskomen. 'Ik vraag me vooral af wat hij ermee bereikt en ik vind het eigenlijk ook een beetje zonde, want daarmee doet hij wellicht ongewild ook afbreuk aan de bijzondere prestaties van zijn eigen coureur, Lewis Hamilton. De records die hij heeft neergezet zijn ook monumentaal en ontzettend bijzondere statistieken.' Hamilton won namelijk zes kampioenschappen voor zijn werkgever, die acht keer op rij tot constructeurskampioen werd gekroond. Ondanks de dominantie, won Hamilton echter nooit meer dan vijf races op rij of elf races in één seizoen.

Er zijn nog acht Grands Prix te gaan, en inmiddels wordt dus niet alleen besproken of Red Bull dit seizoen alle 22 Grands Prix kan winnen, maar ook of Verstappen zijn reeks tot en met het einde van het seizoen kan verlengen tot achttien zeges op rij. 'Een perfecte reeks voortzetten is ontzettend moeilijk. Ik heb al een aantal keer geroepen dat er ook nog relatief mindere circuits zouden aankomen voor de Red Bull, maar het aanpassingsvermogen van zowel het team als Verstappen is ongekend', weet Tung. Vooral de Grand Prix van Singapore wordt door Verstappen als een lastigere beschouwd. 'Zolang er geen technische problemen of crashes zijn, zou het zomaar kunnen dat hij inderdaad alles gaat winnen, omdat andere teams ook hun focus al naar 2024 gaan verleggen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws