Voor de tweede Grand Prix op rij was het een topweekend voor Mercedes. Na een tweede en vierde plek in Bakoe, werden George Russell en Kimi Antonelli in Singapore eerste en vijfde. Goede punten voor het kampioenschap en een raceoverwinning, en dat op een baan waar de verwachtingen van Mercedes heel laag waren.
30 punten in Azerbeidzjan, 35 in Singapore, dat is de oogst van Mercedes de laatste twee races. Het gaat uitstekend met het Duitse team op de stratencircuits in Azië. In Bakoe pakte Mercedes de tweede plaats in het constructeurskampioenschap al af van Ferrari en in Singapore lopen ze alleen maar verder weg. McLaren mag dan wel kampioen zijn geworden, maar Mercedes is daarachter misschien wel het beste team dit seizoen. Samen met McLaren is Mercedes het enige team waarvan beide coureurs een keer op het podium stonden. In Singapore ging Russell met de overwinning aan de haal, hoe dat kon gebeuren snapt zelfs Toto Wolff niet.
Geen peil op te trekken
'Deze auto's zijn een beetje als kerstcadeautjes, je weet nooit wat je krijgt', vertelt Wolff na de race. 'Als je aan McLaren vraagt wat er de laatste drie races is gebeurd zullen ze je ook hetzelfde antwoord geven. Max kwam ook terug, maar miste hier in Singapore toch weer een prestatie van de auto. Ferrari schommelt natuurlijk altijd al van het ene uiterste naar het andere.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes was in de laatste drie races die Wolff noemt, het meest succesvolle team. Dat is natuurlijk licht aangezet door de uitvalbeurt van Oscar Piastri in Azerbeidzjan en het feit dat Max Verstappen het team van Red Bull Racing bijna in zijn eentje draagt. Net als Verstappen presteert Russell eigenlijk altijd wel, voor de laatste keer dat de Brit door zijn eigen toedoen een slechte dag heeft moeten we een tijd terug. Als dan ook Antonelli presteert, is het een zeer sterk team.
Wolff weet dat natuurlijk ook, daarom roept hij al een hele tijd dat hij blij is met zijn coureurs en met ze door wil. Het is geen geheim dat Russell en Antonelli volgend jaar voor het team rijden, maar een contract hebben ze beiden nog niet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Simulaties zeggen niet alles
Wolff denkt dat de zege in Singapore vooral te danken is aan het team en de rijders. Van te voren werd verwacht dat de auto niet goed zou lopen in de hitte van de stadstaat, maar de monteurs en rijders kregen de auto in de perfecte staat. Volgens Wolff heeft dat te maken met de voorbereidingen die het team heeft getroffen, maar vooral de mensen op het circuit hebben het verschil gemaakt.
'De marges zijn ontzettend klein. Je moet de auto in de juiste aerodynamische window krijgen, de maximale mechanische grip uit de banden halen en natuurlijk de sweet spot uit de Pirelli's halen', legt de Oostenrijker uit. 'Dat kun je ook niet uit de virtuele wereld halen. Wat er gebeurt in de simulaties, komt niet altijd overeen met wat er gebeurt op de echte circuits.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties