Yamamoto: 'Red Bull twijfelde tot op het laatste moment over motorwissel Verstappen' Formule 1
Formule 1

Yamamoto: 'Red Bull twijfelde tot op het laatste moment over motorwissel Verstappen'

Yamamoto: 'Red Bull twijfelde tot op het laatste moment over motorwissel Verstappen'

Masashi Yamamoto is zeer content met de strategische keuze om in Rusland een Honda-motor te wisselen. Op een circuit waarop Red Bull Racing sowieso al weinig kans maakte op de overwinning wist Max Verstappen de race als tweede te eindigen. Dat valt bij de Honda-topman, die aangeeft dat Red Bull Racing lang getwijfeld heeft, zeer goed.

'Ideaal', stelt hij bij AS-web als geïnformeerd wordt naar de beslissing om de vierde Honda te brengen bij de Nederlander. 'We wisten dat Mercedes altijd snel is in Rusland en de afstelling van de auto was totaal anders. Ik dacht dat het onvermijdelijk was dat Mercedes een één-twee zou behalen', vervolgt hij. Honda had haar verlies al genomen voordat de race überhaupt begon.

Yamamoto: 'Van de tweede plaats van Verstappen kan dus gezegd worden dat hij de schade beperkt heeft. Daarnaast hebben we de vierde krachtbron kunnen introduceren. Dat is voordelig.' Voor de rest van het jaar heeft de Limburger dus fris materiaal achterin de RB16B liggen, terwijl Lewis Hamilton van zijn drie toegestane motoren nog maar twee stuks over heeft. Allebei deze motoren heeft hij bovendien al enkele races gebruikt.

Yamamoto overlegt met Red Bull

Yamamoto blikt terug op het moment dat de knoop doorgehakt werd. Het was na de eerste vrije training, waarin Mercedes circa drie tienden voorlag op Verstappen, al was het gat tussen Verstappen en Hamilton iets kleiner. 'Het was een moeilijke beslissing', geeft de Japanner toe. 'Er waren een aantal opties en we moesten de beslissing maken met de uitslag van de eerste vrije training in het achterhoofd. Het was daarom een pittige beslissing en tot op het laatste moment twijfelde Red Bull.'

'Ik sprak Helmut Marko en heb bij hem aangegeven dat ik persoonlijk dacht dat Rusland een goede keuze zou zijn voor de motorwissel', onthult hij. In gesprek met de Red Bull-adviseur gaf hij zijn mening en wellicht dat het gevoel van de Honda-topman meegenomen is in de beslissing. Uiteindelijk stond het toe dat de vierde motor nog voor de tweede vrije training geïntroduceerd werd. Red Bull wilde het motorblok kalibreren op droog asfalt.

Waarom vond Yamamoto Rusland hét circuit om voor motor nummer vier te gaan? 'Sochi Autodrom is een circuit waarop je die eerste startrij best mag missen. Al startte Verstappen vanaf de twintigste plaats, dan had hij zich altijd omhoog gewerkt. Ik dacht dat de vijfde plaats haalbaar was', concludeert hij. Met een beetje geluk en een regenachtige slotfase werd die vijfde plek zelfs een tweede plek. Daarmee is het gat naar titelconcurrent Hamilton slechts twee punten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws