red bull racing pierre wache gp miami 2025 zaterdag 2 Interviews
Interviews

Coulthard is kritisch op de thuisanalisten: 'Newey vertrouwde op die mensen bij Red Bull'

red bull racing pierre wache gp miami 2025 zaterdag 2

De problemen van de RB21 zijn nog steeds niet opgelost, waardoor velen zich zorgen maken over het komende seizoen. Dan gaan de technische regels over de kop. Wat als Pierre Waché en zijn team het dan opnieuw bij het verkeerde eind hebben betreffende het concept van de auto? De kritiek op de Fransman, die het stokje van Adrian Newey overnam, neemt toe, wat David Coulthard niet terechtvindt.

Vorig jaar besloten een aantal sleutelfiguren Red Bull Racing te verlaten, waaronder Newey. Het team gaf aan dat hij al een tijd geleden een stap terug had gedaan, maar nu de Britse topontwerper bij Aston Martin dag en nacht in zijn kantoor aan de tekentafel zit, beginnen velen te twijfelen of dat wel de waarheid was. Waché staat aan het roer van het technische team en krijgt veel vragen nu de auto nog niet in het gareel loopt. Eén blik op de ondersturende en oversturende RB21 zegt genoeg.

Heeft Christian Horner de mensen die vertrokken wel vervangen met de juiste mensen? 'Het is makkelijk om die dingen te vragen en te zeggen als je niet weet wat er binnen het team gebeurt', zegt Coulthard in gesprek met F1Maximaal.nl. 'Ik zou zeggen dat niemand dat weet, tenzij je echt van binnenuit weet hoe het zit. Dat weet ik niet', luidt de disclaimer die de voormalig Red Bull-coureur direct uitspreekt. 'Deze teams bestaan uit honderden mannen en vrouwen. Natuurlijk moet er technisch leiderschap zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

newey wache horner rb20 launch
Newey en Waché tijdens de onthulling van de RB20.

'Natuurlijk moet er iemand zijn die de richtlijn bepaalt. Daarin is Adrian uitzonderlijk geweest, daar is geen twijfel over mogelijk', zegt Coulthard. De Schot heeft samengewerkt met de topontwerper en is dankbaar voor die periode. 'De overwinningen die ik behaalde in de Formule 1, kwamen vrijwel allemaal voort uit auto's van Adrian. Misschien met uitzondering van de McLaren uit 1997, ik geloof dat die van Steve Nichols was.' Newey werkte van 1997 tot en met 2005 bij McLaren, waar Coulthard van 1996 tot en met 2004 reed.

Makkelijk roepen als buitenstaander

De oud-coureur verwijst vervolgens naar de dominante periode van Mercedes. 'Daarbij was noch Pierre noch Adrian betrokken. Dat was een andere groep mensen die samen een dominante Mercedes bouwden', zegt de Schot. 'Zijn die mensen nu ineens niet goed meer? Het is volgens mij nog dezelfde groep. De realiteit van de Formule 1 is altijd: als je wint, kloppen mensen elkaar op de schouder. Het laat mensen denken dat je niet kunt falen.'

Coulthard spreekt wat dat betreft uit ervaring. 'Ik heb zelf meegemaakt hoe het is om in een winnend team te zitten, en ik heb meegemaakt hoe datzelfde team later niet meer won, terwijl dezelfde groep mensen bleef. Er zijn zoveel elementen die moeten samenvallen', zegt hij. Hij vindt het makkelijk om als buitenstaander dan te oordelen dat Waché en zijn team hun werk niet goed doen. 'Historisch gezien vinden de beste coureurs gedurende hun carrière vaak hun weg naar de winnende auto's.'

Newey vertrouwde op de mensen

Ook grote ontwerpers hebben invloed op de carrière van een coureur en op het winnen van races. Coulthard denkt dat het team de waarheid sprak toen ze aangaven dat Newey de laatste jaren niet meer honderd procent betrokken was. Hij pakt het Valkyrie-project erbij: 'als Adrian zelf zou moeten beantwoorden hoeveel invloed hij had op de Red Bulls van de afgelopen jaren, wetende dat hij ook werkte aan de RB17 en de Valkyrie, dan zou je moeten zeggen: je kunt maar aan één ding honderd procent geven.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

newey aston martin monaco 2025
Newey is nu actief bij Aston Martin, waar hij weer dagelijks aan de tekentafel zit.

Newey was met meer projecten tegelijkertijd bezig. Dat is veelzeggend, denkt Coulthard. 'Per definitie moet hij erkennen dat hij niet honderd procent aan de Formule 1 gaf, wat betekende dat hij vertrouwde op het team van mensen. Pierre was daar één van', zegt de Schot. 'Adrian vertrouwde op de rest van de verschillende groepen om de auto samen te stellen. Ik denk dat de tijd waarin een auto het werk was van één persoon echt voorbij is.'

Invloed van Marshall

Coulthard vertelt ons vervolgens dat we zulke vragen eigenlijk moeten stellen aan de technisch directeur van een team dat niet wint om erachter te komen wat hijzelf doet en wat anderen doen betreffende de auto. 'Vergelijk dat met degene die bij McLaren als hoofdontwerper wordt gezien, en hoeveel hij toeschrijft aan de rest van het team', vervolgt hij. Rob Marshall is tegenwoordig ontwerper bij McLaren. Coulthard heeft met hem gewerkt bij Red Bull. 'Hij was toen al een geweldige ingenieur', looft hij.

'Voor mij is hij nog belangrijker als mens. Er wordt veel gesproken over McLaren en natuurlijk, als ze winnen, als ze domineren, wordt er gepraat. Mensen zeggen dan misschien dat die auto illegaal is of niet', haalt Coulthard zijn schouders op. 'Ik besteed geen tijd aan proberen slim te doen. Ik weet niet wat ik niet weet', besluit de oud-coureur. McLaren gaat momenteel aan kop in beide kampioenschappen en heeft de laatste twee races met overmacht gewonnen. Er zijn nog twee raceweekenden te gaan tot de zomerstop.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws