Max Verstappen is pas 27 jaar oud, maar behoort al tot de meest ervaren coureurs in de Formule 1. Als viervoudig wereldkampioen is Verstappen in het deelnemersveld ook een van de grote namen. Alexander Wurz, voormalig Formule 1-coureur en al lange tijd actief als voorzitter van de GPDA, geeft een kijkje achter de schermen in een exclusief interview met F1Maximaal.nl, en deelt hoe Verstappen zich gedraagt in de driver's meetings.
Wurz deelt eerst zijn mening over de titelstrijd. Verstappen is met 97 punten achterstand zo goed als uitgeschakeld, waardoor Oscar Piastri en Lando Norris de twee overgebleven titelkandidaten zijn. Piastri heeft voor de Grand Prix van Nederland negen punten voorsprong op zijn iets oudere teamgenoot. 'Oscar doet het geweldig, maar soms werkt de auto ook gewoon perfect en komt alles samen. Dan kun je gewoon de baan oprijden en buitengewone rondetijden neerzetten', vertelt Wurz.
Piastri versus Norris
'Natuurlijk is Oscar als coureur ook hiertoe in staat, maar hij heeft ook een goede auto nodig', aldus de Oostenrijker. 'De achterkant van de McLaren ziet zó stabiel uit bij het ingaan van de bochten. Natuurlijk zorgt hij er ook met zijn eigen handelingen als coureur voor dat de auto zo stabiel oogt, dus het is een combinatie van de coureur en de auto', concludeert Wurz, die Piastri wel als favoriet lijkt te zien in de titelstrijd.
'Lando Norris heeft altijd wel wat meer van die momentjes, waarbij de auto aan de achterkant uitstapt', deelt de 51-jarige met een kritische bril. 'Hij is wat minder efficiënt in hoe hij omgaat met de achterkant van de auto vergeleken met Oscar. Dat kan aan zijn rijstijl liggen, maar ook aan de afstelling.' Norris heeft tot nu toe vijf Grands Prix gewonnen in 2025, terwijl de teller bij Piastri op zes staat. Vorig jaar was Norris echter de sterkste coureur in Zandvoort.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ommezwaai bij Red Bull
Verstappen geldt regelmatig als grootste bedreiging voor beide McLaren-coureurs, maar Wurz beseft wel dat Verstappen dan vaak andere keuzes moet maken met de strategie of de afstelling. 'De Red Bull voelt zich vaak comfortabeler met afstellingen met minder neerwaartse druk. Ze gaan nu meer voor topsnelheid. Ze gaan voor afstellingen met minder downforce, omdat de auto dan wat beter bestuurbaar lijkt te zijn. Als ze voor meer neerwaartse druk gaan, lijkt de auto toch nog vaker uit te stappen aan de achterkant.'
'Dit is een beetje het tegenovergestelde van wat Red Bull in het afgelopen decennium deed, want toen kozen ze vaak afstellingen met veel neerwaartse druk', weet Wurz nog goed. De oud-coureur legt uit dat Verstappen met zijn afstellingen vaak de leiding in de eerste ronde moet pakken om kans te maken op de zege, omdat hij anders zijn banden vernielt in de vuile lucht. In België pakte Verstappen op die wijze nog de sprintzege.
Verstappen bij de GPDA
'Ik kan Max echt enorm waarderen', geeft Wurz vervolgens aan. De voormalige coureur van Benetton, McLaren, en Williams kent Verstappen goed. 'Ik werk natuurlijk met hem samen bij de GPDA', zo benoemt Wurz zijn werk bij de rijdersvakbond, dat hij al sinds 2014 vervult. 'Max en Lando Norris zijn vaak de snelsten in het geven van een reactie', lacht de Oostenrijker.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Wat Max zo speciaal maakt, is dat hij geen zwakte heeft', vervolgt Wurz. 'Door de jaren heen is hij heel volwassen geworden. Je kunt hem nauwelijks nog van stuk brengen en hij heeft ook een ongelofelijk talent. Dan heb ik het niet alleen over het besturen van de auto, maar ook over zijn technische begrip van de auto. Met zijn aanwezigheid weet hij ook het beste uit mensen te halen. Dat is echt een belangrijk talent.'
Wurz vindt het ergens jammer dat Verstappen voornamelijk geprezen wordt vanwege zijn stuurmanskunsten, want de GPDA-voorzitter legt uit dat Verstappen ook op andere gebieden ijzersterk is. 'Mensen praten niet vaak over hoe Max buiten de auto is. Hij is iemand die mensen echt weet aan te sporen. Dat is heel lastig, want hij wil bepaalde dingen nu meteen geregeld en verbeterd hebben, maar dat doet hij alleen maar met de juiste bedoelingen. Dit hele pakket maakt hem zo sterk', concludeert Wurz.
'Verstappen komt meteen ter zake, maar hij bekijkt dingen dan echt vanuit het oogpunt van de sport', zo benadrukt Wurz dat Verstappen het grotere geheel ziet en niet voor eigen parochie preekt, als hij van zich laat horen bij de GPDA-vergaderingen. 'Soms zet hij zich ook in voor de lange termijn van de sport, of voor de volgende generatie. We praten dan ook over de kartsport en de Formule 4. Het is voor hem heel belangrijk dat onze sport ook een sport blijft, en dat het geen kunstmatige show wordt. Hij heeft het hart dus op de juiste plek, en hij staat altijd klaar als we iets voor onze sport kunnen doen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Blik op 2026
Nu de zomerstop voorbij is, richten de teams zich steeds meer op de nieuwe reglementen. Wurz merkt op dat het hierbij alleen maar belangrijker wordt dat de coureurs ook technisch onderlegd zijn, een punt waarop Verstappen dus uitblinkt. 'In eerste instantie zijn het natuurlijk de engineers die het juiste pakket moeten samenstellen. De coureurs zullen dan al in een vroeg stadium aanwijzingen geven voor het grotere ontwikkelingsproces', zo wijst hij de sleutelrol voor Verstappen en zijn collega's aan.
'Alle coureurs zijn wel goed in het finetunen van de afstelling op de baan, maar in dit vroegere stadium heb je waarschijnlijk meer de coureurs nodig die het grotere geheel kunnen zien om aanwijzingen voor de lange termijn te geven', sluit Wurz af. Verstappen heeft veel technische kennis opgedaan via vader Jos, en is daarnaast zeer actief als teameigenaar en als simracer. Daarnaast is hij met meer dan 200 Grand Prix-starts een van de meest ervaren coureurs in de sport.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties