Interview | 'Ik vraag me af waarom ze de Hongaarse gebruiken niet doorvoeren in Zandvoort' Interviews
Interviews

Interview | 'Ik vraag me af waarom ze de Hongaarse gebruiken niet doorvoeren in Zandvoort'

Interview | 'Ik vraag me af waarom ze de Hongaarse gebruiken niet doorvoeren in Zandvoort'

Dinsdag 21 juni plaatsten wij het eerste deel van dit interview met F1-superfan Jan Garritsen. Daarin gaf hij aan dat hij het vrije Melbourne verkiest boven het Canadese park waar afgelopen weekend in geracet werd. In deel twee van het interview bespreekt Garritsen zijn plannen voor de rest van het jaar, welke race een must see is voor hem, waarom het kwaliteitsverschil tussen de races zo groot is, en wat hij graag meegeeft aan lotgenoten die eveneens plannen om binnenkort met het Formule 1-circus mee te reizen door Europa, en daarbuiten.

Canada zit erop, maar Garritsen zit niet lang stil. 'Hierna ga ik naar Oostenrijk, Hongarije, Spa Francorchamps en dan één dag naar Zandvoort', meldt hij in gesprek met F1Maximaal.nl. 'Daarna komen Italië, Singapore en Mexico. In Europa bezoek ik alles op de motor.' Dit lijkt al veel, maar het einde is voor de pure racefanaat nog niet in zicht: 'Er staan verder nog wat Grands Prix op de kalender, en ook nog een paar MotoGPs.'

Hongaarse catering

De Formule 1-circuits moeten voldoen aan strenge eisen van de FIA, maar niet omtrent de organisatie van het evenement zelf. Zo kan het asfalt tiptop in orde zijn, maar kunnen fans zomaar uren in de rij staan voor een flesje water, of een hotdog. Dit gebeurde recent in Spanje nog, waar de organisatie als erbarmelijk ervaren werd door vele fans. Waar het doorgaans wél goed geregeld is, specifiek betreffende de voedselvoorziening, is Hongarije. 'Ik ben daar meerdere keren geweest, voor de MotoGP en de Formule 1.'

'Wat mij opvalt aan Hongarije is dat ze daar veel volkstuinen hebben vanwege haar communistische geschiedenis. De mensen verbouwen daar zelf allerlei groentes. Ik sliep in een dorpje, zo'n 15 kilometer van het circuit, en daar was ’s ochtends een markt waar men met allerlei zelfgekweekte groentes, fruit en eieren stond. Dat hebben ze daar ook doorgevoerd bij de Formule 1, en dat slaan aan als ik weet niet hoe. Ik vraag me af waarom ze dat in Nederland en Zandvoort bijvoorbeeld niet doen.'

Kwaliteitsverschil bij F1-races

Garritsen haalt een interessant punt aan, want lang niet elk circuit biedt dus een even prettige ervaring. Een organisatie zo groot als de F1, en de FIA, zou dat wel onder controle hebben, zou je denken. Toch zit het volgens de 75-jarige moeilijker dan simpelweg een centrale kwaliteitseis. 'Ieder land richt zich op het publiek. De organisaties kijken wie er komt en uit welke sociale klassen deze mensen komen. Alle sociale klassen zijn vertegenwoordigd, veel meer dan bij bijvoorbeeld voetbal. Ieder land is anders, daar kan de FIA ook weinig aan doen.'

Wegens het grote verschil in culturen en nationaliteiten die diverse Grands Prix aantrekken is het dus nagenoeg onmogelijk om om een uniforme kwaliteitseis te vragen: 'Nee, ik vind van niet. Veiligheidsnormen weer wel, natuurlijk. In Frankrijk reageert men heel anders op zaken dan in Nederland. In Australië is het wéér heel anders. Hier in Montreal hebben de toeschouwers er weer een andere blik op dan in Amerika of Vancouver, hier om de hoek.' Zelfs als de landen dicht bij elkaar liggen, betekent dat niet dat de bezoekers uit deze landen het evenement hetzelfde ervaren.

Interview | 'Ik vraag me af waarom ze de Hongaarse gebruiken niet doorvoeren in Zandvoort'
Oranjefans in Hongarije. Tip van de expert: dit is een Grand Prix om te bezoeken, temeer omdat de catering daar de Nederlandse fan aanspreekt.

Met de F1 mee naar Azië

Garritsen heeft dit jaar Noord-Amerika dus al gezien, en ook de andere kant van de wereldbol ontglipt hem niet. Bij de Grand Prix van Singapore is hij namelijk ook gewoon van de partij. 'Ook Singapore bevalt me. Het is daar schoon – ook duur – maar daar kan je zeker een week doorbrengen. Sentosa is mooi, een strand met bomen. Ik ben daar trouwens wel eens naar een krokodillennesterij geweest. Je hebt er musea over hoe Singapore ontstaan is. Dat soort bezienswaardigheden vind ik interessant.'

Waarom dan wél Singapore en niet Japan, een land dat met Suzuka een bijzonder populair circuit in handen heeft? 'Japan ben ik ook geweest voor de MotoGP. Ik vind over het algemeen in Azië dat de catering goed verzorgd is bij die races en dat de aan- en afvoer (van mensenmassa's) soepel verloopt. Daar zijn ze handig in, hoor. Ik ben in China geweest en in Macau, nabij Hong Kong. Ik heb ook Maleisië gezien, ja, die regio bevalt mij wel.'

Over Japan gesproken: dat is nou een F1 Grand Prix die hij nog nooit meegemaakt heeft, maar wel bovenaan het lijstje staat: 'Ik zou nog een keer naar de F1-race op Suzuka willen. Ik ben er al eens geweest, maar nog niet naar de Formule 1. Het eerste wat ik dan in Japan ga doen is naar een ijssalon. Daar hebben ze zulk lekker ijs, echt waar. Een ijsje in Tokio, Häagen-Dazs, heerlijk.'

Als jonge fan op Zandvoort

'In 1964 ben ik voor het eerst naar de Formule 1 in Zandvoort geweest, toen was ik 17. Tot 1985 heb ik vervolgens diverse keren Zandvoort bezocht. Daarna ging ik wel eens naar de Nürburgring en naar Engeland. Sinds ik met pensioen ben, heb ik de Formule 1 weer opgepakt. Ik reis nu met zo’n zes à zeven Formule 1-races mee per jaar. In totaal heb ik naar verwachting dus zo’n tachtig of vijfentachtig wedstrijden gezien, en van de MotoGP nog veel meer. Ik heb er in totaal 114 landen door bezocht', stelt hij met precisie. Het verveelt nooit, want je gaat volgens Garritsen vooral de evenementen met elkaar vergelijken.

Ooit begon het dus in ons kikkerlandje, op het circuit waar ook in 2022 weer geracet wordt door de F1. 'Ik vond toen ik nog jonger was een van de laatste races op Zandvoort waanzinnig', geeft Garritsen vrij wanneer hem gevraagd wordt naar de mooiste race die hij ooit meegemaakt heeft. 'De coureurs reden toen nog met twaalfcilinders. Niki Lauda won hem, dat was echt sensationeel. De F1 wil nu dus richting elektrisch rijden. Dat is hetzelfde als een kroeg zonder muziek en zonder bier, of de kermis zonder attracties. Dat werkt niet, er zit geen geluid in. Er moet in een klas met schoolkinderen af en toe ook gezongen worden, toch? Als je naar een kroeg gaat waar een bepaald soort muziek gedraaid wordt en je houdt er niet van, dan ga je er niet heen. Zo’n kroeg kan bestaan van een aantal liefhebbers. Zo werkt dat.'

Tips voor de reizende F1-fan

Met bijna veertig jaar aan Formule 1-reiservaring achter de rug kunnen we van Jan natuurlijk het een en ander leren. Tot slot geeft hij zodoende de volgende tips mee aan fans die van plan zijn om de komende jaren samen met hem langs de dranghekken te staan. 'Waar overnacht je? Hoe overnacht je? Boek niet alles van tevoren. Je komt onverwachts dingen tegen. Ik ben bijvoorbeeld ooit aangehouden in Spanje op de motor. Ik had daar wat getankt en koffie gedronken, en toen werd ik aangehouden. Die Spaanse politieman vroeg mij om documentacion. Ik had mijn motor net nieuw, een BMW. Hij vroeg of in Nederland de politie ook op BMWs rijdt, en ik zei ja. Hij zegt: 'Nou, in Spanje willen ze van BMW af. Er zit een commissie voor in het parlement. Is het in Holland ook zo dat de meeste parlementsleden klootzakken zijn die geen verstand hebben van dat waar ze beslissingen over nemen?''

'Bekeuringen heb ik in het buitenland wel gehad. En betaal ze maar, want ze pakken je. Je loopt tegen kosten aan en tegen onvoorziene omstandigheden. En boek je vooraf een slaapplaats dan is het hartstikke duur, maar er zijn altijd mensen die niet op komen dagen. Ga naar toeristeninformatiepunten, waar ook ter wereld. Er zijn altijd weer hotels of pensions die zo'n informatiepunt bellen met de boodschap dat ze nog een kamertje vrij hebben', concludeert hij. Dat scheelt in de portemonnee, maar brengt wel het risico met zich mee dat je onder een brug slaapt als je buiten de boot valt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws