In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen maakte na Monza opnieuw een droomweekend mee. In Bakoe hield Verstappen zich kalm terwijl de chaos om zich heen plaatsvond. Hij pakte een indrukwekkende poleposition en verzilverde die op zondag.
Op vrijdag scheen het zonnetje in Azerbeidzjan, maar het weer sloeg om op zaterdag. Het begon te waaien en hier en daar viel wat regen. Het zorgde voor een onderbroken kwalificatie. Een aantal coureurs eindigden in de muur, waaronder Franco Colapinto en Charles Leclerc. Zelfs Oscar Piastri maakte een zeldzame fout en crashte. Gianpiero Lambiase, Verstappens race-ingenieur, zei bijna niets anders dan 'hier zijn gele vlaggen, Max. Laat maar, het is weer rood'.
'Ai, ai, ai', zuchtte Lambiase toen Verstappen een goede run af moest breken vanwege een nieuwe rode vlag. 'Kan je bij de reservehelm kijken of ik nog wat padding rond mijn oren kan krijgen? Als ze dat kunnen voorbereiden, dan zou dat heel fijn zijn', reageerde Verstappen kalmpjes. 'Meer rond je oren?' vroeg Lambiase ter bevestiging. 'Ja', kreeg hij als antwoord. 'De temperaturen liggen iets lager nu. Begin maar aan je ronde en als je in bochten 1 en 2 merkt dat ze niet gereed zijn, mag je de recharge weer inschakelen. Echt je best doen hier.'
Alleen Q1 duurde al een half uur vanwege de rode vlaggen, maar Verstappen overleefde de kwalificatie zonder incidenten. In Q3 kwam er nog een late rode vlag, waardoor er nog maar drie minuten over waren voor een out lap en een snelle run. 'Dat is Leclerc in de muur', zei Lambiase. 'Slechts drie coureurs hebben een ronde laten noteren, dat zijn Sainz, Lawson en Hadjar', liet de ingenieur weten. 'Het miezert hier nog, ik denk dat de weersvoorspellingen echt shit zijn', luidde de kritiek van de viervoudig wereldkampioen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Maat, ik kan trouwens de pitstraat niet meer in. F*ck!', zei hij vervolgens, omdat hij voorbij de lijn was gereden toen de rode vlag kwam. 'Nee, dat is oké', zei Lambiase. Na een korte stop gingen Verstappen en Tsunoda als laatste duo naar buiten om hun rondes te rijden. Een plan waar Verstappen zeker van was, ondanks dat het ook fout kon gaan. Verstappen leverde een feilloze ronde voor pole. 'Goed gedaan, Max. Dat is poleposition', zei Lambiase. 'Yes, yes! Ongelooflijk. Very, very lovely that, met zo'n moeilijke kwalificatie', juichte Verstappen.
Lambiases informatie een formaliteit
Het was voor de coureurs te hopen dat de race iets rustiger zou verlopen dan de kwalificatie. Rode vlaggen onderbreken natuurlijk het ritme, al is het op bepaalde momenten in de race gunstig, omdat de teams kunnen profiteren van een gratis pitstop. Verstappen behield de leiding bij de start en begon weg te trekken van Carlos Sainz achter hem, maar vlot na de start crashte Piastri opnieuw. De safetycar werd ingezet. 'Blijf buiten, Max, blijf buiten', zei Lambiase. Verstappen stond op de harde band, ook een keuze die door hem was gemaakt.
'Volg de safetycar en verwacht dat hij links blijft rijden in bocht 5 en de exit van bocht 5', luidden de instructies van de ingenieur. 'Er is een bergingsvoertuig op de baan. Dubbel geel, dus let op je delta en blijf de safetycar volgen.' De barrière in die bocht moest nog hersteld worden. Zo duurde het een paar ronden. 'Er schijnt vanwege een incident ook wat rotzooi in bocht 6 te liggen. Was de baan schoon toen je daar zonet reed?' vroeg Lambiase. 'Ja, daar leek het wel op', zei Verstappen.
In de zesde ronde ging de safetycar eindelijk naar binnen, waardoor de race hervat kon worden. Verstappen leidde de herstart en versnelde uiteraard op een slim moment, waardoor hij direct een gat kon trekken naar Sainz. 'Ik weet zeker dat je er bovenop zit, maar ter informatie: de recharge is nog steeds ingeschakeld', zei Lambiase, 'en nu naar modus 6 graag. Het gat naar achteren is anderhalve seconde. Je banden komen nog op temperatuur en je managet meer dan de auto's achter je.'
Geen bericht is goed bericht vanuit Verstappen
Sainz was ongeveer twee tienden per ronde langzamer dan Verstappen, waardoor de viervoudig wereldkampioen de tijd had om zijn banden meer op temperatuur te brengen. Daardoor werd het gat niet supergroot in de beginfase van de race. Hij hield Sainz op een gepaste afstand die makkelijk te managen was. Verstappen had inmiddels al zes ronden niets meer gezegd, dus zei Lambiase maar weer wat: 'Laat ons weten als er iets is waarbij we kunnen helpen om bovenop het bandenproces te zitten in dit deel van de race', zei Lambiase.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ja, alles oké voor nu', reageerde Verstappen. 'Sommige auto's achter ons op de mediums klagen over het oververhitten van de achteras. Blijf dus goed managen. Je weet ons plan voor vandaag. Ons gat is 2,6 seconden', ging de ingenieur verder. 'Kun je Torque 6 ook proberen, vraagteken?' Verstappen vond dat geen probleem: 'I'll give it a go', antwoordde hij. In de vijftiende ronde van de race meldde Lambiase dat de bandentemperaturen waren gestabiliseerd. Verstappen bleef het gat met Sainz tevens stabiel uitbreiden, met een tiende of twee, drie per ronde.
'Je verliest tijd ten opzichte van Yuki in bocht 16', vertelde Lambiase daarna. 'Hij heeft plus 1 op de brake bias in die bocht, ter informatie', legde de ingenieur uit, die dacht dat Verstappen die set-up misschien ook wilde proberen. De Nederlander antwoordde echter niet. 'Race-update: het safetycar-venster is nu tot P5, net achter Russell. Er is ook een klein kansje dat er wat rotzooi in bocht 6 ligt. Laat maar weten of het in orde is', verzocht Lambiase. 'Er was een marshal met een gele vlag, check het alsjeblieft', zei Verstappen.
Verstappens pace was briljant
'Ik bekeek de onboard net, er was geen rotzooi', zei Lambiase. 'Nee, nee', antwoordde de Red Bull Racing-coureur. 'Eén marshal was met een gele vlag aan het zwaaien', legde hij nog een keer uit. Er was echter niks aan de hand, maar een paar ronden later wel. 'Nu hebben we dubbel geel in bocht 5', zei Lambiase, 'maar de baan is clear', vervolgde hij. Verstappen kreeg vervolgens te horen dat hij zes tienden had verloren ten opzichte van Sainz, maar zijn voorsprong was nog steeds bijna zes seconden. Op dat moment hoefde hij zich nergens zorgen om te maken.
Leclerc en Antonelli waren ondertussen gestopt voor de harde band, maar Verstappen bleef nog een tijdje doorrijden om later over te schakelen op de mediumband. Russell reed sterke tijden op de harde band en kon ongeveer Verstappens sectoren matchen. Het gat naar Russell was zo'n elf seconden. Terwijl Verstappen zijn rondjes foutloos bleef rijden, kwam Lambiase hier en daar met updates. 'Deze pace is briljant, maat, blijf maar rustig wegrijden van Sainz', complimenteerde hij. Verstappen reed ontzettend consistent.
In de 26ste ronde van de race ging Sainz naar binnen voor zijn eerste en enige stop, hij had Russell dus achter zich vanaf dat moment, maar het gat was zeker twaalf seconden. 'Race-update: we liggen bijna een volledige pitstop voor op Yuki op P3', zei Lambiase. Verstappen wist te versnellen en reed zes tienden per ronde sneller dan Russell. Zodra Russell naar binnen zou gaan, had hij alle tijd om een pitstop te doen. 'Je bent de snelste man op de baan, Max', zei Lambiase.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen on fire in het land van vuur
Er waren nog achttien ronden te gaan en Verstappen had al sinds de 21ste ronde niets meer gezegd, dus vroeg Lambiase maar even of het allemaal goed ging: 'Just checking in', begon de ingenieur, 'alles oké?' vroeg Lambiase. 'Ja, alles oké, maar de linkerachterband begint langzamerhand op te geven in tractie bij de entries', zei Verstappen. Details dus, waar Verstappen als vanouds op let als hij dominant aan de leiding ligt. 'Je komt zo wat achterblijvers tegen, dus je krijgt waarschijnlijk iets meer wind in de rug. Wees voorzichtig en blijf opletten.'
In de 39ste ronde liet Lambiase weten dat ze verwachtten dat Russell snel naar binnen zou gaan. Dat betekende dat Verstappen een ronde later zou volgen. Wat Lambiase voorspelde gebeurde, waardoor Verstappen met een stint van nog elf ronden te gaan op frisse mediums de pitstraat uitreed. 'Je kan de banden in bocht 13 beter wel wat managen zolang de temperaturen zich opbouwen', liet Lambiase weten. 'Het gat is 12,2 seconden naar Russell.' Vanaf dat moment was het slechts een kwestie van aftellen. Verstappen leverde vervolgens een dominante zege af.
'No risk... No push', grinnikte Lambiase. 'Haha!' reageerde Verstappen. 'Nog een fantastische race, Max. Super gedaan. Gefeliciteerd!', complimenteerde Lambiase. 'Wat een ongelooflijke race, jongens!' reageerde Verstappen. 'On fire waren we, met beide compounds. Deze race was erg goed uitgevoerd. Heel goed gedaan iedereen, het hele weekend.' Ook teambaas Laurent Mekies straalde van trots. 'Goed gedaan, Max. Je wilde per se aan de slag met de harde band, dat deed je om een punt te maken, denk ik', lachte hij.
'Heel indrukwekkend', vervolgt Mekies. 'Iemand zei tegen ons dat Bakoe niet je beste baan zou zijn, maar...', zegt de Fransman, die zijn zin niet afmaakt. 'Er is altijd een tijd om mensen het tegendeel te bewijzen, haha!' zegt Verstappen. 'Op hetzelfde moment: no risk, no fun!' aldus de goedgemutste Verstappen die in Bakoe zijn 67ste overwinning pakte. Volgens velen is Singapore de echte test. Helmut Marko geeft iedereen toestemming om te gaan dromen van Verstappens vijfde titel als de RB21 ook op het Marina Bay Street Circuit goed loopt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties