De strijd om een kans bij Red Bull: Verstappen en Sainz waren aan elkaar gewaagd Max Verstappen
Max Verstappen

De strijd om een kans bij Red Bull: Verstappen en Sainz waren aan elkaar gewaagd

De strijd om een kans bij Red Bull: Verstappen en Sainz waren aan elkaar gewaagd

In 2014 tekende Max Verstappen een contract bij het juniorenprogramma van Red Bull Racing. De Nederlander kreeg van Helmut Marko te horen dat zijn kans om snel de Formule 1 binnen te komen het hoogste was bij de Oostenrijkse renstal. Red Bull kwam de belofte na en zette een jaar later de toen zeventienjarige coureur in het team van Toro Rosso. Naast Verstappen kwam een andere rookie te rijden, namelijk Carlos Sainz. Een rivaliteit was geboren.

Verstappen had een snelle maar imposante juniorencarrière achter de rug. De Red Bull-coureur stapte van karts direct over naar de Formule 3. Voor Sainz duurde het allemaal wat langer. De Ferrari-rijder heeft meerdere jaren in de Formule 3 gereden en spendeerde ook wat tijd in de Formula Renault-series. In 2014 wist hij met DAMS het kampioenschap te winnen, voordat hij de overstap maakte naar de koningsklasse van de motorsport.

In 2016 hield Toro Rosso Verstappen en Sainz aan, maar deze samenwerking duurde nog maar vier races. Bij Red Bull kon Daniil Kvyat niet overtuigen en na een aantal incidenten op de baan met andere coureurs moest de Rus het veld ruimen. Verstappen stond in de kleuren van Red Bull aan de start voor de Grand Prix van Spanje. Marko had de keuze uit twee rookies, maar koos dus voor Verstappen. De vraag is of die keuze terecht was.

Verstappen en Sainz geven elkaar geen duimbreedte in kwalificatie

Het belangrijkste is voor de meeste Formule 1-coureurs het verslaan van hun teamgenoot. Het eerste meetmoment komt op de zaterdag als de lampen op groen gaan voor de kwalificatie. De snelheid die coureurs over één ronde weten te rijden is een goede maatstaf. Voor rookies is het belangrijk om alvast hun stempel te drukken in het kwalificatieduel. Yuki Tsunoda kon dat afgelopen seizoen bijvoorbeeld niet doen tegenover Pierre Gasly. De Japanner was slechts één keer sneller dan zijn teamgenoot. Tussen Verstappen en Sainz was het verschil een stuk kleiner.

Max Verstappen Carlos Sainz
GP Australië 1:28,868 (Q2) 1:28,510 (Q3)
GP Maleisië 1:40,793 (Q1) (Regen Q2 en Q3) 1:39,814 (Q1) (Regen Q2 en Q3)
GP China 1:38,393 (Q2) 1:38,538 (Q2)
GP Bahrein 1:35,103 (Q2) 1:34,462 (Q3)
GP Spanje 1:26,249 (Q3) 1:26,136 (Q3)
GP Monaco 1:16,957 (Q3) 1:16,931 (Q3)
GP Canada 1:16,245 (Q2) 1:16,042 (Q2)
GP Oostenrijk 1:09,612 (Q3) 1:10,465 (Q2)
GP Groot-Brittannië 1:34,502 (Q2) 1:33,649 (Q3)
GP Hongarije 1:23,679 (Q3) 1:23,869 (Q2)
GP België 1:49,831 (Q1) (Geen tijd Q2 door gridstraf) 1:49,771 (Q3)
GP Italië Geen tijd. (Gridstraf voor race) 1:25,618 (Q2)
GP Singapore 1:45,798 (Q3) 1:46,894 (Q2)
GP Japan 1:34,522 (Q1) 1:34,453 (Q2)
GP Rusland 1:38,924 (Q3) Geen tijd. (Zware crash VT3)
GP Verenigde Staten 2:00,199 (Q2) Geen tijd. (Voldeed niet aan 107%-regel)
GP Mexico 1:20,710 (Q3) 1:20,942 (Q2)
GP Brazilië 1:12,739 (Q3) 1:13,045 (Q2)
GP Abu Dhabi 1:42,521 (Q2) 1:42,482 (Q2)

Gedurende het gehele seizoen waren de twee coureurs aan elkaar gewaagd. In het begin kwam Sainz beter uit de verf. Op het droge circuit van Maleisië was de inmiddels 27-jarige coureur in eerste instantie ook sneller dan zijn teamgenoot, maar wist Verstappen in Q2 ruim sneller te zijn dan Sainz. Daarna volgde een lange reeks waarin Sainz continu sneller was dan Verstappen. De Red Bull-coureur had destijds minder ervaring dan Sainz achter het stuur van een eenzitter. Gedurende het seizoen kon Verstappen het gat naar zijn teamgenoot dichten. In de laatste fase van het seizoen was de Limburger dan ook vaak sneller dan Sainz.

Verstappen lijkt echter wel een betere coureur te zijn in de regen. Slechts twee keer werden de kwalificatiesessies getroffen door slecht weer en beide keren wist de Nederlander zijn teamgenoot te verslaan. In Maleisië was Verstappen uiteindelijk 2,3 seconden sneller dan Sainz in Q2. In de Verenigde Staten was het verschil meer dan negen seconden, Sainz wist zich geen raad met de lastige omstandigheden. De ware vaardigheden van een coureur komen natuurlijk naar boven wanneer de weersomstandigheden verslechteren.

Desalniettemin won Sainz het kwalificatieduel met Verstappen. Tien van de negentien keer was Ferrari-rijder sneller dan de kersverse wereldkampioen van 2021. Kijkend naar de ervaring van beide coureurs is dat niet heel vreemd, aangezien Sainz aan het begin van het seizoen al vier jaar ervaring had achter het stuur van een auto, terwijl Verstappen slechts één jaar ervaring had. Toch was Verstappen qua tijden gemiddeld gezien sneller dan zijn teamgenoot. Ondanks dat hij het kwalificatieduel verloren heeft, was Verstappen gemiddeld 31 duizendste sneller gedurende het seizoen.

Verstappen ijzersterk op zondag

De kwalificatie is een belangrijke maatstaf, aangezien de tijden één-op-één vergeleken kunnen worden. Toch kijken de coureurs liever naar de race op zondag, want daar worden de punten verdeeld. De races zijn echter niet de beste graadmeters, aangezien er van alles kan gebeuren in een race waarbij snelheid niet altijd een factor is. Toch winnen coureurs liever elke race vanaf de laatste startrij, dan dat ze als tweede eindigen nadat ze op poleposition zijn gestart. Het duel tussen Verstappen en Sainz gedurende de races spreekt duidelijk in het voordeel van de Nederlander.

Van de negentien races wist Verstappen tien keer boven zijn teamgenoot te eindigen, terwijl Sainz zeven keer eerder over de streep kwam. Twee keer vielen beide coureurs in dezelfde race uit. Toch vertekenen deze cijfers een aantal zaken. De helft van de races waarin Verstappen boven Sainz eindigde, wist de Spanjaard niet te finishen. Verstappen wist drie races waarin zijn teamgenoot hoger eindigde niet te finishen. Desondanks was Verstappen duidelijk de betere op zondag. De Red Bull-coureur wist twee keer op de vierde plaats te eindigen, terwijl Sainz niet hoger kwam dan de zevende plek. In het kampioenschap eindigde Verstappen dan ook boven de huidige Ferrari-rijder. Verstappen eindigde als twaalfde en Sainz als vijftiende.

Ook de FIA merkt rookie Verstappen op

Het duurde even voordat Verstappen zich comfortabel voelde in zijn Toro Rosso-bolide. Desalniettemin won de coureur meerdere lofbetuigingen in 2015. Hij was immers de jongste coureur ooit die een race mocht starten (Verstappen verbrak het record van Jaime Alguersuari met twee jaar, red.) en de jongste rijder die ooit punten scoorde in de Formule 1. Daarnaast viel de tiener ook in de prijzen aan het einde van het jaar. Verstappen won ‘Rookie of the Year’, ‘Personality of the Year’ en ‘Action of the Year’.

De titel ‘Action of the Year’ kwam op naam van Verstappen door een gedurfde inhaalmanoeuvre aan de buitenkant van Blanchimont op Spa-Francorchamps. De gehele tiende ronde zat de Toro Rosso-rijder op de staart bij Felipe Nasr. Meerdere keren deed Verstappen een voorzichtige poging om een inhaalactie op te zetten, maar deze moest hij telkens staken. Verstappen had een geweldige exit uit bocht 16 en zette zijn bolide naast de auto van Nasr, die vervolgens de Toro Rosso van de baan probeerde te duwen. Verstappen bleef gas geven en kon uiteindelijk bij de laatste chicane de Sauber voorbij.

Een aantal weken later zette Verstappen een ongelooflijke prestatie neer. In Singapore wilde de bolide van de Nederlander simpelweg niet vooruit bij de start. De coureur werd de pitstraat in geduwd. Toen de bolide eenmaal werkte en Verstappen de pits uit reed, stond hij al op een ronde achterstand. In ronde dertien kwam daar het beetje geluk dat Verstappen nodig had die dag. Na een crash tussen Nico Hülkenberg en Felipe Massa werd de safety car naar buiten gehaald. Verstappen mocht de safety car voorbij en ging vanaf dat moment alleen maar vooruit. De coureur finishte uiteindelijk als achtste.

Marko vertrouwt Verstappen 

In 2016 begonnen de twee Toro Rosso-coureurs opnieuw naast elkaar bij de Italiaanse renstal. Een gezellige race werd het niet voor de twee rijders, aangezien er enkele incidenten ontstonden. Verstappen wilde voorbij aan Sainz, omdat hij het gevoel had dat hij sneller was, maar daar wilde zijn teamgenoot niet aan meewerken. Een jaar eerder in Singapore kreeg Verstappen te horen om Sainz voorbij te laten, maar toen was het de Limburger die weigerde. De rollen waren in Australië dus omgedraaid. Na een remfout van Verstappen in de één-na-laatste bocht tikte hij zijn teamgenoot op de achterkant aan, waarna hij zijn voorvleugel moest vervangen.

Die race eindigde Sainz voor zijn teamgenoot. Beide Toro Rosso-rijders wisten wel punten te scoren. De races die daarop volgden, was Verstappen uiteindelijk de betere. Toch was het rijpen voor de aanstaande Red Bull-coureur heel snel voorbij. Kvyat had het voor het tweede weekend op rij aan de stok met Sebastian Vettel en tikte de Duitser van de baan af. Marko en Red Bull waren er klaar mee. Daar was opeens de kans voor Verstappen bij een topteam. Een kans die hij met beide handen greep.

Marko was een ontzettende fan van Verstappen, dus in die zin is het niet vreemd dat de Oostenrijker Sainz oversloeg en koos voor de jongere coureur. Voor de Madrileen zal het een schok zijn geweest, hij gaf zelf jaren later zijn teleurstelling toe, maar de resultaten spreken wel degelijk licht in het voordeel voor Verstappen. Sainz wist weliswaar het kwalificatieduel nipt te winnen, maar Verstappen scoorde 38 punten meer dan zijn teamgenoot. Daarnaast was de Nederlander qua tijden gemiddeld sneller. De agressieve en zelfverzekerde rijstijl waren waarschijnlijk onderdelen van Verstappen die Marko verder wisten te overtuigen.

Sainz heeft racebloed door zijn aderen stromen, maar Verstappen werd toch gezien als de scherpere van de twee. Verstappen beschikt over een enorme portie natuurlijk racetalent en dat kwam er ook in die jaren bij Toro Rosso al uit, bijvoorbeeld tijdens die schitterende inhaalactie op Spa-Francorchamps. Vermoedelijk is het nét dat extra gevoel dat voor Marko doorslaggevend was, al had de Oostenrijker uiteraard ook een belofte te vervullen naar de familie Verstappen. Bij zo'n ruwe diamant krijg je één kans, en die mocht de Red Bull-scout niet verpesten. Door Verstappen in 2016 te promoveren heeft hij de fundering gelegd voor de wereldtitel die hij vijf jaar later naar Milton Keynes zou halen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws