Verstappen verbluft: 'Wonder boven wonder had de motor het overleefd' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen verbluft: 'Wonder boven wonder had de motor het overleefd'

Verstappen verbluft: 'Wonder boven wonder had de motor het overleefd'

Max Verstappen was niet in de beste toestand na zijn crash op Silverstone, maar in Hongarije voelt de Red Bull Racing-coureur zich weer topfit. Dit heeft hij niet alleen te danken aan zijn strakke trainingsschema, maar ook aan zijn oefeningen in de simulator in zijn huis. Zo zie je maar: die 'videospelletjes' werpen toch zo hun vruchten af.

Dit laat Verstappen weten in een interview voor het F1 Café dat wordt uitgezonden door Ziggo Sport. 'Mijn lichaam voelde eigenlijk wel goed vandaag. Sommige mensen denken dat een simulatorrace niet vergelijkbaar is met de Formule 1, maar in mijn simulator thuis heb ik mijn rempedaal bijvoorbeeld al erg zwaar staan. Daardoor kon ik alvast een beetje kijken hoe mijn knie of enkel het zouden doen dit weekend. Dat scheelde wel. Ook van mijn nek had ik geen last meer.'

Hoewel Verstappen er ondanks de impact van 51G en zijn daaropvolgende ziekenhuisbezoek goed vanaf was gekomen, kan van zijn RB16B niet hetzelfde gezegd worden. Honda bevestigde vrijdag echter dat de krachtbron gewoon in orde was. Verstappen herhaalt dit feit. 'Het ging allemaal goed met de motor. Toen ik in Silverstone uit de auto stapte zag het er allemaal niet zo positief uit, maar wonder boven wonder had de motor het wel overleefd.' De leider in het klassement heeft wel een nieuwe versnellingsbak in zijn auto laten monteren.

Verstappen was niet zo te spreken over het verloop van zijn vrijdag, welke hij afsloot met de derde tijd. 'Het was geen verkeerde dag, maar het moet nog wel iets beter. De eerste training was niet zo slecht, maar ook daar was ik niet helemaal blij met de balans van de auto. In de tweede training wisten we weinig verbeteringen aan te brengen. Daar moeten we wel nog naar kijken. Ik had eerst ook te veel vleugel, daarna was er veel verkeer. Natuurlijk is er werk aan de winkel, maar het vertrouwen is er ook. Het zal krap bij elkaar zitten, maar we gaan zien wat het wordt in de kwalificatie.

Bandenslijtage

In ieder geval hoeven fans zich geen zorgen te maken over de gemoedstoestand van Verstappen, die zich als een vis in het water voelt op de Hungaroring. 'Ik vind het echt een leuk circuit. Ik kom hier ook regelmatig buiten de Formule 1 om, puur omdat het een heel technische baan is. Voor iedereen die wat racet, is dit altijd een mooi circuit om te bezoeken als je beter wil leren rijden. Vooral de tweede sector is goed. Als je een bocht verkeerd doet, kom je de volgende al niet lekker uit. Daar leer je veel van.'

Verstappen treedt ingaande het weekend in detail op het circuit, de banden en de manier waarop het rijden met dit alles in verhouding staat. Slijtage is dit weekend vanwege de hitte nogal een dingetje, waardoor coureurs flink moeten oppassen op de baan. Iedere bocht is een potentieel gevaar. 'Het heeft te maken met hoe de band wordt belast. Als je bijvoorbeeld heel lang door een bocht gaat, sleep je ook de binnenste band mee. Dat kan dan strepen trekken op de band. Het ligt er ook aan hoe de band is afgesteld: sommige teams rijden met meer of minder camber (de hoek waarin de banden staan, red.). Ook de rolstijfheid van de auto heeft invloed op de slijtage.'

'Het verschilt per circuit', vervolgt Verstappen. 'Vaak denk je eigenlijk alleen aan de buitenband in een bocht, maar in sommige gevallen slijt de binnenband ook evengoed mee. Dan moet je dus opletten dat je niet te wild rijdt.' De Hungaroring is daarvan een goed voorbeeld. Een goede balans is cruciaal, zo weet de Nederlander. 'Als je overstuur hebt, dan kan je de bochten wat minder aanvallen. Dan moet je die wat krapper rijden, omdat je de wijde lijn dan niet kan rijden. Als je onderstuur hebt, kan je de bochten wat meer aanvallen. Maar je kan dan ook niet te wijd gaan, omdat je dan de bocht niet kan halen.

Bij de start van de race is dat wel een ander geval. 'Dan kan je wat andere lijnen rijden, maar de baan wordt al snel heel krap. Vooral met aanremmen moet je positie kiezen. Daarna is er eigenlijk maar één lijn mogelijk. In de kwalificatie is die lijn iets anders dan in de race vanwege de snelheid, maar doorgaans is hier de kortste lijn de snelste, ook in de race.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws