Autosportgrootmacht Porsche heeft besloten de stekker uit het Hypercar-programma van het World Endurance Championship (WEC) te trekken. De Duitse constructeur verlaat die grid van het kampioenschap aan het einde van het 2025-seizoen na financiële problemen en wat onvrede over het beleid. Porsche wil wel in endurance blijven en zal in 2026 wel met de Hypercar uitkomen in de IMSA.
Het merk uit Stuttgart maakte op dinsdag 7 oktober bekend dat het fabrieksteam zich aan het einde van het 2025-seizoen zal terugtrekken uit de Hypercar-klasse van het WEC. Vorig jaar won Porsche nog de WEC-rijders met works drivers Kevin Estre, Laurens Vanthoor en André Lotterer. Porsche liet gelijktijdig weten dat ze met de 963 LMDh (Le Mans Daytona hybrid) actief zullen blijven in de International Motorsports Association (IMSA).
De voortzetting van de deelname aan de GTP-divisie van IMSA met Porsche Penske Motorsport zal vanaf 2026 één van twee fabrieksteams van Porsche vormen, naast de deelname aan Formule E met een eigen team. 'We betreuren het zeer dat we, gezien de huidige omstandigheden, onze betrokkenheid bij het WEC na dit seizoen niet kunnen voortzetten', aldus bestuurslid Michael Steiner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wat die 'huidige omstandigheden' inhouden, is niet erg duidelijk, maar de beslissing om het programma van Porsche Penske Motorsport te verkleinen, dat sinds 2023 uitkomt in het WEC en de IMSA, komt tegen een achtergrond van financiële problemen. De verkoopcijfers van Porsche zijn gedaald door de invoering van importheffingen in de Verenigde Staten en de afnemende vraag in China.
Onvrede over WEC
In juli kondigde CEO Oliver Blume een plan aan om het personeelsbestand tegen 2029 met tien procent te verminderen. Daarbij schetste hij een toekomst waarin de jaarlijkse verkoopcijfers pieken rond 250.000 auto’s, in plaats van de meer dan 300.000 van 2024. Er lijkt nog iets meer achter te zitten: Porsche Motorsport-baas Thomas Laudenbach kondigde tijdens de WEC-race in Austin aan dat het niet uitsluitend financiële redenen zijn.
'Ik denk dat er dingen zijn die we in het kampioenschap kunnen verbeteren', zei de Duitser. Hij verwees daarbij naar de Balance of Performance (BoP) en het verliezen van de 24 uur van Le Mans afgelopen juni, ondanks dat Estre, Vanthoor en Matt Campbell een 'perfecte race' reden. 'Een tweede plaats is niet slecht gezien de concurrentie, maar aan de andere kant deed het pijn, want de #6 Porsche reed een perfecte race. De #6 had moeten winnen. Punt.'
Le Mans en LMGT3
Het is momenteel onduidelijk of Porsche in 2026 wél op de Le Mans-grid zal verschijnen. Als Porsche dit jaar de IMSA-GTP-titel wint, zou het fabrieksteam automatisch een entry ontvangen voor de 24 uur van Le Mans volgend jaar. Die uitnodiging zou echter alleen geldig zijn als de Porsche 963 het volledige WEC-seizoen betwist. Daarnaast is Porsche niet alleen in de Hypercar-klasse van het WEC actief, maar heeft ook een klantenteam in de LMGT3-klasse.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De toekomst van het LMGT-programma van klantenteam Manthey Racing in het WEC, dat nauw verbonden is met de deelname van de fabrikant in de Hypercar-klasse, zou afhangen van goedkeuring van de WEC-selectiecommissie. 'Klantenraces zijn, en zullen een belangrijke pijler van Porsches motorsportstrategie blijven', vertelt een vertegenwoordiger tegenover Sportscar365.
'Onze ondersteuning voor klanten met de 963 en de 911 GT3 R blijft ongewijzigd. Dit is uiteraard afhankelijk van de bevestiging van onze klanteninschrijvingen door de FIA', aldus Porsche. Het Duitse merk deed in 2022 een poging om via Red Bull Racing de Formule 1-wereld te betreden. Stuttgart wilde motoren maken voor de Oostenrijkse renstal, maar toenmalig CEO en teambaas Christian Horner vond dat Porsche te veel macht wilde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties