Lewis Hamilton lijkt de laatste maanden steeds vaker zijn eigen regels te maken, en de FIA lijkt dat allemaal prima te vinden. Dat is ook Olav Mol opgevallen. De commentator licht twee momenten uit het weekend van Hamilton uit waarbij de recordkampioen aangepakt had moeten worden door de wedstrijdleiding. Volgens Jack Plooij lijkt het haast alsof de Ferrari-coureur heilig verklaard is door de wedstrijdleiding.
Bij De Stamtafel van Ziggo Sport kwam het optreden van de FIA, met Derek Warwick als Britse steward, nadrukkelijk ter sprake. Twee Britten reden met verschillende problemen rond, waarbij het bestuursorgaan niet ingreep. Lando Norris had de hele race een beschadigde voorvleugel, maar mocht zijn weg daarmee vervolgen, terwijl Hamilton de race afsloot met een nog veel ernstiger probleem: zijn remmen begaven het.
FIA treedt op debiele wijze op
Mol vindt het ongelofelijk dat de FIA dit door de vingers ziet. 'Ik vind dit belachelijk van de FIA, echt belachelijk', roept de commentator uit. 'Iemand zegt op de boordradio dat hij geen remmen meer heeft. Als je ooit een keer die meatball-vlag kan uitdelen, is het hier wel. Dit gaat om veiligheid en het is een stratencircuit. Wat denk je dat er gebeurt als hij echt alle remmen verliest?' zo wijst hij erop dat de hoofdverantwoordelijkheid van de FIA bij de veiligheid ligt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hamilton kreeg na de race wel een straf van vijf seconden voor het overschrijden van de track limits, maar de wedstrijdleiding zag er geen probleem in dat de Ferrari-coureur rondenlang zonder werkende remmen rondreed. 'Hij haalde de linkerbochten wel, maar de rechterbochten niet. Die stak hij allemaal af', weet Mol. 'Fernando Alonso was woest na afloop, dat dit allemaal kon. Daar geven ze dan vijf seconden straf voor, terwijl ze veiligheid zo hoog in het vaandel hebben staan. Echt debiel.'
De FIA stelde zelfs geen onderzoek in naar de actie van Hamilton.'I've lost my brakes. Dat lijkt me duidelijk zat.' Eerder dit seizoen greep de FIA wel een paar keer streng in, nadat coureurs met beschadigde auto's langzaam doorreden naar de pitstraat. 'De FIA kan met de teams communiceren', geeft collega Rob van Gameren aan. 'Zij horen dit ook, dus ze kunnen om opheldering vragen hoe het met de remmen zit. Als Ferrari geen goed antwoord heeft, kunnen ze ingrijpen.'
Mol benadrukt dat Ferrari al het hele jaar de limieten opzoekt. 'Als je de boordradio's bij Charles Leclerc hoort, gaat het ronde na ronde door. Ze lopen al een jaar met die remmen te klooien. Ze zeggen precies dat hij dertig meter voor de eerste bocht moet remmen. Daarna zeggen ze dat het iets beter gaat, of dat de achterrem te warm wordt. Het staat bij Ferrari zo marginaal en dat leverde dit probleem op. Ik vind het geen goed signaal als iemand roept dat hij geen remmen heeft en dat hij mag doorrijden', concludeert Mol.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Plooij kaart aan dat het eerder een trend dan een incident is dat de wedstrijdleiding bij Hamilton alles door de vingers ziet. 'Ik had sowieso zoiets met Lewis Hamilton dit weekend, dat ik me afvroeg of hij heilig verklaard was.' Na de zomerstop negeerde Hamilton ook al de instructies van de wedstrijdleiding door op volle snelheid de pitstraat in te rijden bij de verkenningsronden in Zandvoort. Daarbij reed hij op hoge snelheid vlak langs fotografen en andere medewerkers. Ook daar greep de FIA niet in.
Meten met twee maten
Mol kaart vervolgens het volgende incident met Hamilton aan. 'Er was een code rood op vrijdag. Hij ging in de laatste bochten volle bak door', vertelt de analist. 'Hij kreeg ook nog te horen dat hij de pitsingang mocht aanvallen. Hij kwam daar bijna met vier blokkerende wielen aan.' De FIA onderzocht het moment wel en keurde de actie van Hamilton af, maar besloot toch om niet in te grijpen.
'Ondanks dat we vinden dat hij wel wat langzamer mocht rijden, geven we hem geen straf', zo legt Mol het optreden van de FIA uit. Hamiltons landgenoot werd eerder dit seizoen bij rode vlaggen wél twee keer hard aangepakt. 'Oliver Bearman kreeg in Silverstone en Monaco nog tien plekken gridstraf. Een rode vlag betekent ook dat een marshall naast de baan kan denken: hey, daar ligt een stukje carbon. Ik loop even de baan op', zo vindt Mol dat de FIA Hamilton niet kan laten wegkomen met dit soort akkefietjes.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties