Martin Brundle sluit zich aan bij de woorden van Lando Norris over Max Verstappen. De Britse McLaren-coureur schreef de Grand Prix van São Paulo weliswaar met een ruime voorsprong op zijn naam, maar na afloop stelde de 25-jarige uit Bristol dat hij niet de snelste was op het Autódromo José Carlos Pace. Verstappen, die vanuit de pitstraat startte, baande zich een weg door het veld en eindigde op iets meer dan tien seconden op P3 en was volgens beide Britten de sterkste.
Verstappen kende afgelopen zaterdag een teleurstellende kwalificatie, waarin hij voor het eerst sinds de Grand Prix van Rusland in 2021 al werd uitgeschakeld in Q1. Op pure snelheid kwam de coureur van Red Bull Racing niet verder dan een zestiende tijd en dus wist hij dat hem zondag een zware taak te wachten stond. De viervoudig wereldkampioen besloot een motorwissel te doen en de afstelling van de RB21 aan te passen. Dat betekende dat hij zelfs uit de pitstraat moest starten.
Voorafgaand aan de race stelde Verstappen dat er waarschijnlijk niet veel meer dan een zesde plek in zou zitten, maar hij kwam zelfs nog dicht bij een tweede plek. Norris gaf na afloop van de race aan dat hij zijn voorsprong op Verstappen allerminst geruststellend vond en hij was ervan overtuigd dat de 28-jarige Nederlander eigenlijk sneller was. Brundle deelt de visie van zijn landgenoot.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Memorabele race
Verstappen eindigde op 10,7 seconden van Norris op de derde plaats, vlak achter Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli, die daarmee zijn beste resultaat in een Grand Prix scoorde. Dat Verstappen nog bijna als tweede was geëindigd, was bijzonder indrukwekkend en volgens Brundle reed de regerend wereldkampioen een race die mensen nog lang zal heugen. 'Toen de safety car naar buiten kwam, kon Max het gat met de koplopers dichten, maar hij zat toen al wel midden in het veld', wijst Brundle in zijn column voor Sky Sports op de openingsronde van de Grand Prix van São Paulo.
Een lekke band trof de Nederlander echter en dus moest hij na een pitstop weer helemaal achteraan sluiten. Toch was die vroege pitstop volgens Brundle nog niet eens zo nadelig. 'Max kon afstand doen van de ongewenste harde band en hij voldeed na enkele ronden al aan het bandenreglement. Vervolgens werkte hij zich met een sterk tempo door het veld heen en was hij duidelijk een stuk beter te spreken over zijn auto en motor.'
'Hij was doortastend en zijn snelheid was meedogenloos. Het was een optreden om nog vaak over na te praten, niet omdat het nat was of iets dergelijks, maar vanwege zijn pure snelheid in het meest competitieve veld in de geschiedenis van de Formule 1', neemt Brundle zijn hoed af voor Verstappen, die ook goed gebruikmaakte van de nieuwe set zachte banden die hij door zijn tegenvallende optreden in de kwalificatie nog overhad. 'Hij ging er meteen vol voor en had genoeg grip om George Russell te passeren.'
Antonelli slaagde er in de slotfase wel in om de aanstormende Verstappen achter zich te houden, maar het tempo van de viervoudig wereldkampioen zat Norris niet lekker. En dat is niet ten onrechte, vindt de commentator van Sky Sports. 'Norris reed helemaal vooraan, maar hij had op geen enkel moment een geruststellende voorsprong ten opzichte van Mercedes en Verstappen. Als Max vooraan had kunnen starten, dan zou hij de race waarschijnlijk hebben gewonnen. Hij kwam uiteindelijk aan de streep maar 10,7 seconden tekort', aldus Brundle.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties