Peter Windsor denkt dat Max Verstappen in Brazilië al heel snel doorhad dat er veel meer mogelijk was dan vooraf verwacht werd. De Limburger kwam als derde over de streep, maar het scheelde weinig of Kimi Antonelli was ook nog ingehaald. Windsor deelt boordradiofragmenten waaruit blijkt dat Verstappen enkele stappen vooruit aan het denken was.
De Grand Prix van São Paulo werd twee keer geneutraliseerd in de eerste zeven ronden vanwege verschillende incidenten op het Autódromo José Carlos Pace. Verstappen liep daardoor een lekke rechtervoorband op, maar had wel het geluk dat zijn pitstop niet zo kostbaar was tijdens de Virtual Safety Car. Na de bandenwissel ging het veel beter voor de Red Bull Racing-coureur. 'Max zei al snel dat de mediumbanden veel beter waren dan de harde banden', vertelt Windsor op YouTube.
Concurrentie helpt bij wederopstanding van Verstappen
'De mediums waren de perfecte banden voor de Red Bull', concludeert de analist. 'Max had een nieuwe set en daarnaast had hij ook nog een nieuwe set banden in de garage liggen. Dat was wel zorgwekkend voor de rest. Hij begon door het veld heen te snijden, terwijl de banden van de rest steeds slechter werden. Hij bleef maar posities winnen en uiteindelijk had hij kans op de vierde plek, de derde plek, en mogelijk zelfs de tweede plek.'
'McLaren wist dat ze naar de zachte banden moesten gaan, en dat die zachte banden het niet vol zouden houden tot het einde van de race. Opeens was er druk van Red Bull en Max', vertelt Windsor. 'Iedereen kwam zo onder druk te staan om de limieten op te zoeken van de strategie.' De Brit doelt daarbij vooral op de coureurs van McLaren en Mercedes, aangezien Ferrari al volledig uitgeschakeld was. De uitvalbeurt van Charles Leclerc hielp Verstappen een plekje vooruit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor zag ook een andere kanshebber op een podiumplek wegvallen. 'Oscar Piastri kreeg ook nog die tijdstraf, dus opeens lag hij uit de strijd, als je het vanuit het perspectief van Max bekijkt. Het werd voor Max ook makkelijker om George Russell te verslaan, want George had hoge remtemperaturen. Dat is niet fijn als de inhaalactie onder het remmen wordt ingezet in de eerste bocht', beseft de ervaren analist.
Verstappen denkt vooruit
'Dertig ronden daarvoor reed Max nog op de mediumbanden, zo'n zes seconden achter Russell', zo bekijkt Windsor de race niet helemaal chronologisch. 'Red Bull zei tegen hem dat hij het goed deed en maar zes seconden achter Russell reed. Max kwam met een typisch Verstappen-antwoord. Hij zei: maar hoe ver rijdt Antonelli voor Russell?' Windsor moet hard lachen om de uitspraak van Verstappen. 'Hij wilde niks over George horen, maar hij wilde weten hoe hij tweede kon eindigen. Dit is echt de klassieke Max.'
Windsor haalt aan dat Verstappen in een andere boordradio ook leidend was voor de strategie van het team. 'Op de mediumbanden oogde hij sterk. Gianpiero Lambiase liet weten dat Russell eerder moest stoppen op zijn oudere banden. Max zei toen ook: ik wil niks over George horen. Vertel me wat ik moet doen, want ik verlies snel grip. Op dat moment wist Red Bull dat ze de knoop moesten doorhakken. Ze deden het goed door Max zachte banden te geven aan het einde van de race. Die zachte banden waren niet zo goed, maar dat is een ander verhaal aan het einde van de race met meer grip en een lichte auto.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties