Dominantie Red Bull verdedigd: 'Geef Ferrari, Mercedes, McLaren en Alpine de schuld, niet de regels' Opinie
Opinie

Dominantie Red Bull verdedigd: 'Geef Ferrari, Mercedes, McLaren en Alpine de schuld, niet de regels'

Dominantie Red Bull verdedigd: 'Geef Ferrari, Mercedes, McLaren en Alpine de schuld, niet de regels'

Niet de reglementen, maar het gebrek aan concurrentievermogen van teams als Ferrari en Mercedes is de reden dat het 2023-seizoen nog niet al te spectaculair is. Dat schrijft journalist Damien Smith donderdagochtend voor Motor Sport Magazine. Wijzen naar de reglementen om aan te geven waarom Red Bull Racing zo dominant is, is volgens hem dan ook slechts een afleidingsmanoeuvre.

De regels de schuld geven is volgens Smith een 'standaardinstelling in de Formule 1'. 'Net zoals alle showbiz leidt het af van de grimmige en simpele realiteit waarom dit seizoen tot nu toe matig was. Niet alleen opereert één team op een niveau ver boven de tegenstanders, vier van de meest gevestigde, gerespecteerde en best gefinancierde teams falen momenteel vreselijk en presteren ver beneden waar ze zouden moeten zijn. Geef gezamenlijk Ferrari, Mercedes, McLaren en Alpine de schuld van de anti-climax die 2023 tot nu toe is, niet de regels.'

Ferrari en Mercedes voeren mogelijk tevergeefs personele wijzigingen door

Smith belicht de teams één voor één. Zo begint hij bij Ferrari, dat afscheid nam van Mattia Binotto en Frédéric Vasseur aanstelde als teambaas. 'Een reactie die liet zien hoe een voetbalclub zou reageren in tijden van crisis', vindt de journalist. 'Maar in een andere parallel met The Beautiful Game suggereert het bewijs dat het de oorzaak van zijn tekortkomingen niet heeft aangepakt. Het probleem heeft deze term in ieder geval verergerd dankzij de zorgwekkende verwarring over de prestaties van de auto.'

Mercedes kan ook spreken over zorgwekkende prestaties. Zo erg, dat de technisch directeur en Chief Technical Officer van rol zijn gewisseld. 'Maar hoe is het zover gekomen? Was het trots, arrogantie, dogma of naïef geloof om in hetzelfde technische pad te volharden in jaar twee van de nieuwe regels, terwijl de aanpak zo ver tekortschoot in 2022? Hoe dan ook, het wijst op een alarmerende mislukking binnen het leiderschapsteam – en je hoeft geen lezing van de Harvard Business School bij te wonen om dat te erkennen', grapt Smith, die wijst op wat teambaas Toto Wolff op Harvard gaat doen - lezingen geven.

McLaren en Alpine stellen eveneens teleur

Smith is ook niet te spreken over wat McLaren en Alpine vooralsnog laten zien. Bij McLaren werd al voor het seizoen gezegd dat bepaalde doelstellingen niet zijn behaald. 'Wat een puinhoop voor een organisatie vol met dergelijke ervaring en het dragen van wat tegenwoordig de last van haar roemrijke verleden lijkt te zijn. En wat een verspilling van Lando Norris' talent. Oscar Piastri moet zich afvragen waaraan hij is begonnen.'

Piastri verliet Alpine, waar hij reservecoureur was, voor een zitje bij McLaren. Inmiddels is duidelijk dat Alpine wel beter is, maar ook niet in de buurt komt van de topteams. Daarbij komt kijken dat CEO Laurent Rossi onlangs verwoestend was over de prestaties van zijn team en zich afvroeg of de investeringen het wel waard zijn. 'Teambaas Otmar Szafnauer moet het ergste verwachten, met Binotto getipt als mogelijke vervanger. Wat een treurige toestand', aldus Smith.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws