Niet genoten van de afgelopen twee races? Wat je proeft, is pure commercie Formule 1
Formule 1

Niet genoten van de afgelopen twee races? Wat je proeft, is pure commercie

Niet genoten van de afgelopen twee races? Wat je proeft, is pure commercie

Tijdens de Grand Prix van Miami ben ik in slaap gevallen. Het was inderdaad aan de late kant, maar omdat ik vaak voor half 12 toch niet in bed lig, was het wel verrassend. Ik zat mij af te vragen hoe dit kwam terwijl ik de laatste twintig minuten van de wedstrijd de volgende ochtend consumeerde. Dit was niet de eerste keer in 2023 dat een race mij niet echt interesseerde. Ook Azerbeidzjan was in mijn optiek weinig enerverend, en dat terwijl we het over twee straatcircuits hebben. Dit is het lusteloze resultaat van een commercie-gedreven beleid van Liberty Media, zonder ook maar enige sportieve input.

Laten we beginnen bij Bakoe. Op papier een waanzinnige wedstrijd met safetycars, drama en intrige. In de realiteit een saaie optocht met ingekorte DRS-zones (waarom?!), een eenzame strijder aan de voorkant, een paar kusjes met de muur en her en der een vermakelijke Fernando Alonso-boordradio. C'est ca. Het verkeer een paar uur dwarszitten, inpakken en wegwezen, was het voor de Formule 1-teams. Voor de kijkers thuis was het alsof je anderhalf uur op hetzelfde stukje smakeloze kauwgom aan het kauwen was.

Poging twee: Miami. Wederom een straatcircuit dat enkel boeide door een strategisch intra-Red Bull Racing-steekspel. Spektakel, crashes en over het asfalt vliegende onderdelen, zoals Lando Norris in de 2022-editie vakkundig liet zien, bleven uit. Schijnbaar is dit waar het Amerikaanse publiek naar hunkert, anders zou NASCAR decennia geleden al een bloedeloze dood gestorven zijn. Ook in Las Vegas wordt er gereden op een straatcircuit, om van het mislukte Vietnam-project maar te zwijgen. Het is dat het er daar door politieke onrust nooit van gekomen is, maar dat dat een van Liberty's eerdere pogingen was om dit binnenstedelijke beleid door te drukken, is duidelijk.

Waar straatcircuits het voordeel van makkelijk spektakel hebben, hebben ze ook één meganadeel: inhalen gaat vaak niet. Monaco is hier het schoolvoorbeeld van. Begrijp me niet verkeerd, het is voor mij ook het kroonjuweel van de kalender en voor de rijders een gigantische mentale uitdaging. Maar kom je voor een paar klassieke overtakes dan hoef je de tv niet eens aan te zetten. Onder de streep win je wat en verlies je wat, maar neem je de sportieve gevolgen van de reglementswijzigingen van de afgelopen jaren mee dan ga je er alleen maar op achteruit wanneer je je als rechtenhouder nu puur focust op de verstedelijking van de sport.

Voorzichtige Formule 1-teams

Voor wie het vergeten is: teams opereren onder een budgetplafond. Red Bull kreeg er sportief flink van langs toen ze daar overheen gingen. Hoewel de straf voor sommigen niet voldoende was, bleek de FIA wel te handhaven wat ze vooraf beloofden. De Oostenrijkse renstal leverde windtunneltijd in, al is dat in de resultaten niet te zien. De kern is hier dat het wel meteen duidelijk werd dat het menens is met de financiële restricties die de teams opgelegd zijn.

Combineer je dat met een toenemende mate van straatcircuits op de kalender dan creëer je een probleem. Eerder hebben we al geconstateerd dat crashspektakel de levensgevaarlijke keerzijde is van racen op straatcircuits. Dat zou de sport aantrekkelijker moeten maken, mits coureurs en teams doen wat ze altijd doen. Maar dat is dus niet zo. Teams houden in en instrueren rijders om voorzichtig aan te doen. Er is een reden dat de foutgevoelige Mick Schumacher gedegradeerd is tot reserverijder van Mercedes.

Dit probleem ontstaat door een gebrek aan sportief inzicht bij de beleidsmakers van het übercommerciële Liberty Media. Zij willen meer geld verdienen, vijfhonderd euro vragen voor een garnalencocktail voor vier personen (ja, echt waar) en twaalf euro voor een blikje Heineken. Zij willen de kijkcijfers door het plafond laten schieten om maar zo veel mogelijk marketingopbrengsten binnen te harken. Denk maar eens aan de enorme shots van het Hard Rock Stadium - daar wordt riant voor betaald. Maar daar gaat de sport onder gebukt, terwijl er zó veel mooie oplossingen zijn.

Chandhok met een perfect voorbeeld

Sky Sports-analist Karun Chandhok kwam recentelijk nog met een perfect voorbeeld van hoe we de sport niet hoeven te verliezen waar we zo van houden. De Brit met Indiase roots stelde dat je teams moet verplichten om elke bandencompound minstens één keer te gebruiken per race. Ja, zo forceer je de teams in een suboptimale strategie, maar wel zal het leiden tot diversiteit in strategieën, meer positiewisselingen en makkelijk gemaakte foutjes in de pitstraat.

Mijn persoonlijke oplossing druist volledig tegen het beleid van Liberty Media in, namelijk om alleen Monaco en Singapore op de kalender te laten staan en de andere straatcircuits er van af te vegen. Vaak is het racen op 'normale' banen minstens zo aantrekkelijk, coureurs hebben meerdere onconventionele bochten om een inhaalpoging in in te zetten en durven bovendien meer risico te nemen. Daarmee haal je de angel er al grotendeels uit.

Dweilen met de kraan open

Ik realiseer me dat dit betoog een gevalletje 'dweilen met de kraan open' is. De enige manier waarop races en een volledig seizoen interessant blijven, is als de concurrentie aan de top van het veld aanwezig is. Sergio Pérez weet Max Verstappen tot op heden aardig bij te houden, maar alleen bijzonder optimistische Mexicanen en enkele flinke crashes (die toevallig sneller gebeuren op straatcircuits) voor de bolide met nummer één erop lijken de Nederlander nog een halt toe te kunnen roepen. Maar langzaamaan geloof ik er niet meer in dat in deze tijd een serieuze strijd tussen twee teams nog realistisch is.

Als je nagaat hoeveel Red Bull tegengewerkt wordt door de windtunnelboete én de aero sliding scale die sinds dit reglementaire tijdperk geldt, dan is het enorme gat dat ze hebben richting de rest van het veld nauwelijks te verklaren. Er zal altijd een team blijven met de beste ingenieurs, de beste monteurs, de beste infrastructuur en protocollen. Michael Schumacher had dit met Ferrari, Lewis Hamilton met Mercedes.

Laten we daarom alsjeblieft vooral genieten van de expertise van het dominerende Formule 1-team en verder niet al te veel poespas daar omheen verzorgen in de hoop dat het het racen aantrekkelijker maakt. Met de stap naar het grondeffect is er al veel veranderd en naarmate de jaren verstrijken, nivelleert het veld altijd wat na zo'n reglementswijziging. Daar heb je geen straatcircuits voor nodig, alleen wat geduld. Helaas blijkt het zo dat wanneer er geld te verdienen valt, geduld een beperkt goed is bij de rechtenhouders van de Formule 1.

Hoe dit op te lossen?

Een oplossing is er eigenlijk niet voor dit probleem. Zo lang Liberty Media haar waarde ziet groeien, blijven ze de huidige koers varen. Dat is ergens ook volkomen logisch, want ik zou als Greg Maffei (de CEO) zijnde exact hetzelfde doen. Toch lopen de doorgewinterde fans het risico dat ze hun sport kwijtraken. Idealiter vindt Liberty Media een mooie tussenweg waarin er geld te verdienen valt aan de sport, maar ze zich niet genoodzaakt voelen om alsmaar midden in steden te racen. Al helemaal als de sportieve reglementen hier vervolgens niet op aansluiten.

Of spreek af dat alle schade die opgedaan wordt op straatcircuits niet onder het budgetplafond valt, wat mij betreft is dat ook oké. Wat voor mij het belangrijkste is, is dat de sport niet nog harder richting de afgrond gaat waar deze nu al op af stevent. Voor je het weet bestaat de helft van de kalender uit Monaco-esque optochten die enkel door een stuk DRS nog enigszins met droge ogen aan te zien zijn. Het liefst zou ik hebben dat de openingsrace in Las Vegas enorm tegenvalt en nul inhaalacties kent. Misschien dat dat nodig is om Liberty te doen realiseren dat een puur commercieel recept alleen zwarte cijfers oplevert, en niet meer dan dat.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws