max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zondag-lance-stroll-2 Opinie
Opinie

Doornbos voorspelt lastige situatie voor Red Bull: 'Verstappen zal die clausules aan gaan passen'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zondag-lance-stroll-2

Max Verstappen maakte in Hongarije een einde aan de geruchten en verhalen over zijn toekomst. De viervoudig wereldkampioen vond het eerder dit jaar niet nodig om erop in te gaan, maar vond het genoeg geweest. Hij bevestigde dat hij in 2026 sowieso bij Red Bull Racing zou blijven en dat dat het hele jaar al duidelijk was. Robert Doornbos vond de timing enigszins onhandig.

Na het ontslag van Christian Horner ging het alleen maar over de toekomst van de Nederlander. Sommigen dachten dat Horner werd ontslagen omdat Verstappen al had getekend bij Mercedes, maar het werd snel duidelijk dat dat niet het geval was. Doornbos wist voorafgaand aan Verstappens bevestiging nog zeker dat hij in 2026 over zou stappen naar Mercedes. Hij kreeg een veeg uit de pan van Jos Verstappen, die vond dat hij 'lulde als een kip zonder kop'.

De voormalig Red Bull-coureur verdedigde zijn uitspraken door te zeggen dat je het als analist niet altijd bij het rechte eind kunt hebben. 'De intensiteit van de gesprekken is wel degelijk hoog geweest, anders was het voor Mercedes makkelijk geweest om beide coureurs aan te kondigen', aldus Doornbos. Iets aan het verhaal van Red Bull en Verstappen zit nog niet helemaal lekker. 'Vooral voor Max is het nu lastig, nu hij tegen de media heeft gezegd: ik blijf. Hij had vervolgens het slechtste weekend van het jaar', zegt hij.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zondag
Verstappen werd negende in Hongarije.

'Hij probeerde in Hongarije allerlei set-ups. Ik zag zelfs foto's van een chassis dat naar binnen werd gerold', vervolgt Doornbos in de Pit Talk Podcast. 'Uiteindelijk bleek dat voor Yuki te zijn, omdat zijn motor werd vervangen. Het laat zien dat we het niet eens over Yuki hebben. Ik bedoel, hij reed het grootste deel van de race gewoon helemaal achteraan en speelde geen rol. Red Bull zag er in Boedapest eerlijk gezegd verschrikkelijk uit', zegt de voormalig Formule 1-coureur.

Red Bull blijft elk jaar twijfelen 

In Hongarije ging het inderdaad niet van een leien dakje, maar het circuit ligt de RB21 ook totaal niet. Op Spa-Francorchamps won Verstappen de sprintrace nog. Circuits waar topsnelheid belangrijk is, zijn veel beter voor de auto. Verstappen moest toegeven dat het slechter ging op de Hungaroring dan verwacht, maar zat vlot na de race in het vliegtuig naar huis en wilde niet ingaan op bepaalde vragen over de dominantie van McLaren of meer vragen over zijn contract.

Hij had zijn verhaal gedaan, bevestigd dat hij zou blijven en wenste iedereen een fijne vakantie. 'Zijn contract loopt tot 2028', zegt Doornbos. 'Dus elk jaar zal Red Bull zich afvragen: vertrekt hij of vertrekt hij niet?' kaart hij aan. 'Hij runt in feite de hele operatie. Als Max er niet zou zijn en ze hadden nog een Yuki-achtige coureur, dan zou je een team hebben dat in de middenmoot rijdt of zelfs achteraan. Yuki is geen slechte rijder, maar hij is geen Verstappen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen-tsunoda-red-bull-hongarije-zaterdag-3
Waar staat Red Bull zonder Verstappen?

Prestatieclausules aanpassen

Velen verwachten dat Verstappen volgend jaar zijn opties gaat bekijken en dan in 2027 mogelijk een overstap maakt. 'Ik denk dat Max, of zijn management, slim genoeg zal zijn om prestatieclausules in het contract aan te passen', denkt Doornbos. 'In plaats van te zeggen: oké, als ik nog in de top drie sta kan ik vertrekken, wordt het misschien: als ik volgend jaar voor de zomerstop niet in de top twee sta, kan ik vertrekken. Zulke prestatiesclausules zullen worden bijgesteld vanuit Max' kant, omdat er zoveel onzekerheid is bij Red Bull.'

Doornbos verklaart die uitspraak door te beginnen over de nieuwe motor die in samenwerking met Ford in de auto zal komen volgend jaar. 'Red Bull is groot in het maken van energiedrankjes en ze domineren in die markt. Red Bull kan erg goed een snel chassis bouwen. Ze zijn uiteindelijk geen autofabrikant', zegt Doornbos. 'Hun zwakke plek is altijd al de motor geweest. In de Renault-tijd bracht het hen succes, maar ook veel hoofdpijn. Ik vind het gedurfd en cool dat ze zelf motoren bouwen, maar toch is het onzeker hoe goed die motor zal worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws