Na twintig jaar komt er een onverwacht en veelbesproken einde aan het tijdperk van Christian Horner bij Red Bull Racing. De langstzittende teambaas in de Formule 1 laat een indrukwekkende erfenis achter: acht rijderstitels, zes constructeurstitels, en een team dat onder zijn leiding twee keer een dynastie bouwde, eerst met Sebastian Vettel, later met Max Verstappen. Toch bleek dat niet genoeg om zijn positie te behouden in een team dat volgens F1TV-analisten Alex Jacques en Greg Stuart inmiddels zichtbaar wankelt. Hun scherpe analyses zetten het vertrek van Horner in een bredere context van sportieve terugval, interne onrust en verlies van invloed.
De vraag die presentatrice Laura Winter stelt aan analisten Jacques en Stuart is simpel: waarom wordt Horner nu weggestuurd? Het antwoord is volgens Jacques even eenvoudig: de resultaten. 'Red Bull is van één van de meest dominante seizoenen ooit in 2023, waarin ze alle races op één na wonnen, afgegleden naar een positie buiten de titelstrijd.' Stuart vult aan: 'De neergaande lijn na 2023 is onmiskenbaar. Ze staan vierde in het kampioenschap, 288 punten achter McLaren. Terwijl Verstappen, de enige constante factor, 165 van de 172 punten scoorde. Dat zegt genoeg.'
Signalen van instabiliteit
De geruchtenmolen draaide al maanden. In Imola vroegen de analisten zich af of Horner nog wel het vertrouwen genoot van Red Bulls aandeelhouders. ‘Ik vroeg hem in Imola hoe destabiliserend die geruchten waren,’ vertelt Winter. ‘Hij noemde het onzin en zei dat het verzinsels waren van een verzameling sites die clicks proberen te genereren. Maar achteraf gezien blijkt het misschien toch serieuzer te zijn geweest.'
Achter de schermen zou het vertrouwen in Horner inderdaad al eerder zijn afgenomen met verschillende oorzaken. ‘Horner heeft gesprekken gevoerd met Alpine en het vertrek van technische zwaargewichten als Adrian Newey, Jonathan Wheatley en Rob Marshall wierp ook een schaduw over zijn positie,’ aldus Stuart. ‘Bovendien presteert het tweede Red Bull-zitje al langere tijd onder de maat, wat het vertrouwen verder onder druk zet.’ Volgens Stuart is het ‘duidelijk dat Horner het vertrouwen van het management al eerder aan het verliezen was’. Daarnaast speelt het overlijden van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz ook een belangrijke rol, want dat heeft volgens beide analisten ‘zijn invloed binnen de organisatie flink verminderd’, wat de machtsverhoudingen binnen het team heeft veranderd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nieuwe horizon
Met het vertrek van Horner treedt Laurent Mekies aan als CEO van Red Bull. Een man met een snelle opmars: van sportief directeur bij Ferrari naar teambaas van de Racing Bulls en nu plots het hoofd van Red Bull zelf. 'Hij is ambitieus, heeft bij Ferrari tegenslagen gekend, maar zijn aanstelling maakt duidelijk wat zijn doelen en ambities zijn', aldus Jacques. Stuart voegt toe dat Mekies 'gerespecteerd en ervaren' is, maar geeft ook aan dat het 'een bijna onmogelijke taak is om Horner op te volgen in deze omstandigheden'.
Met de overstap van mensen als Wheatley naar Sauber, Marshall naar McLaren, en Newey naar Aston Martin, is de vraag wie Red Bull nog overhoudt om te bouwen aan de toekomst, te meer nu ze in 2026 hun eigen motor gaan bouwen met Ford. Zelfs Helmut Marko lijkt niet onaantastbaar. Geruchten doen de ronde dat Sebastian Vettel mogelijk klaarstaat als zijn opvolger. 'Dat zou symbolisch zijn' ,aldus Stuart. 'Vettel aanstellen als erfgenaam met het oude Red Bull-DNA.'
Wat nu?
Maar het grotere probleem ligt volgens Jacques nog altijd bij Red Bull zelf: 'Met één competitieve auto en zonder oplossingen voor het tweede stoeltje win je geen kampioenschappen. Zelfs Verstappen kan dat niet blijven maskeren.'
De manier waarop Horner per direct vertrekt, en de korte verklaring van Red Bull-topman Oliver Mintzlaff daarbij, komen volgens de analisten kil over. Volgens Jacques is de boodschap helder: 'Er is geen ambiguïteit, Horner komt niet meer terug. Maar ook Red Bulls eigen toekomst staat op het spel.' Stuart is benieuwd of ze nu weer topmensen kunnen binnenhalen. Wat Horners toekomst betreft? Niemand weet het zeker. Alpine? Een ander Formule 1-team? Of misschien een andere rol buiten de paddock? Eén ding is zeker: zijn vertrek markeert een van de grootste machtswisselingen in de geschiedenis van de Formule 1.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties