Damon Hill en Johnny Herbert analyseerden in hun Stay on Track-podcast hoe Lando Norris zijn grootste zwakte heeft omgezet in een wapen. De McLaren-coureur staat bekend om zijn snelheid op zondag, maar volgens het duo heeft hij nu eindelijk de stap gezet om ook op zaterdag een constante factor te worden. Die vooruitgang komt niet door technische upgrades, maar door een opvallend eenvoudige mentale aanpassing.
Volgens Hill is Norris de laatste weken een andere coureur in de kwalificatie. Waar hij voorheen soms te veel wilde en daardoor momenten liet liggen, is dat nu verdwenen. McLaren levert hem een competitief pakket, maar het is vooral Norris zelf die het verschil maakt door alle overbodige prikkels te schrappen. Hill ziet daardoor een coureur die dichter bij zijn maximale potentieel zit dan ooit eerder in zijn carrière.
Goede keuze van Norris
Hill legt uit dat Norris vrijwel alle live-informatie van zijn dashboard heeft verwijderd, inclusief delta’s en sectortijden. Voor de Brit is dat herkenbaar. Hij vertelt hoe hij in zijn Formule 3000-tijd juist slechter werd van live-informatie. ‘Ik zag mijn tijd en probeerde hem te verbeteren, waardoor ik te hard ging’, zegt hij. 'Nadat ik alle tijden liet weghalen, reed ik in beide kwalificatiesessies een volle seconde sneller dan de rest.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens Herbert komt dat doordat focus en gevoel belangrijker worden zodra informatie verdwijnt. ‘Als je hoofd niet bezig is met getallen, voel je de auto beter’, legt hij uit. Niet iedereen werkt zo: hij noemt Nico Rosberg als voorbeeld van iemand die juist floreerde met constante dashboarddata. Maar voor een coureur als Norris lijkt eenvoud een directe weg naar snelheid.
Leren van de besten
Hill denkt ook terug naar zijn eigen tijd in de Formule 3, waarin Jan Lammers hem een simpele maar briljante les meegaf. Tijdens een testsessie werd Lammers gevraagd of hij een andere differentieel-afstelling wilde proberen. Hill herinnert zich hoe Lammers dat resoluut afwees. ‘Hij zei: als je één horloge hebt, weet je hoe laat het is. Met twee weet je het niet’, vertelt Hill. 'Dat vond ik geniaal.'
Het is precies de filosofie die Herbert ook bij Norris herkent. Minder instellingen, minder prikkels, minder afleiding. ‘Als je honderd knopjes hebt, ga je draaien. Haal je ze weg, dan ga je weer rijden’, benadrukt hij. Die aanpak lijkt nu zijn vruchten af te werpen bij de McLaren-coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hill wijst erop dat zelfs topcoureurs zoals Max Verstappen soms verdwalen in een overdaad aan informatie. Hij noemt de recente kwalificatiemisser van Red Bull Racing in Brazilië, waarin het team te veel probeerde te optimaliseren. ‘Ze wilden de auto perfect maken, maar maakten hem juist slechter’, zegt Hill. Pas toen ze op zondag terugkeerden naar eenvoud, kwam de auto weer tot leven. Het onderstreept volgens hem hoe dun de lijn is tussen perfectioneren en over-engineeren.
Hill vat samen wat Norris de laatste weken onderscheidt: rust, eenvoud en plezier. ‘Hij geniet ervan. Dat is het mooiste. Als je in dat moment zit, komt de tijd vanzelf’, zegt hij. Dat Norris nu ook in de kwalificatie op wereldniveau presteert, betekent volgens Hill en Herbert dat hij een cruciale stap heeft gezet. McLaren wist al dat hij een van de sterkste rijders op zondag was, maar nu hij ook de zaterdagen beheerst, is hij completer dan ooit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties